Profiteren van MaaS

Beeld: Centraal Beheer

Medewerkers verkiezen steeds vaker een mobiliteitsbudget boven de leaseauto. Daardoor zijn MaaS-concepten, Mobility as a Service, begonnen aan een opmars. Welke kansen biedt dit voor bedrijven?

 De tijd dat elke medewerker bij een sollicitatie interesse had in een mooie leaseauto is voorbij. “Vooral jongeren in stedelijke gebieden kiezen vaker voor Mobility as a Service (MaaS): vervoer van A naar B op het moment dat ze het nodig hebben”, zegt Wijnand Akkerman, directeur van autoleasebedrijf Wagenplan. Het aantal platforms waarop mobiliteitsdiensten en deelconcepten worden aangeboden neemt snel toe. “Gebruikers kunnen daarmee snel zien wat de snelste of goedkoopste manier is om van A naar B te komen en dit met één druk op de knop te regelen.”
MaaS ligt in het verlengde van andere succesvolle initiatieven die aansluiten bij de deeleconomie, zoals Airbnb of Uber. Niet het hebben van het product staat centraal, maar het gebruik en het gemak ervan. Grondstoffen en middelen worden hierdoor beter benut. Als je bedenkt dat een gemiddelde auto in Nederland 96 procent van de tijd stilstaat, dan is het duidelijk dat er op gebied van vervoer veel efficiencywinst te behalen valt. Het delen van mobiliteit speelt binnen MaaS dan ook een grote rol.
De overheid beschouwt autodelen als een belangrijke manier de CO2-uitstoot terug te dringen. Afgezien van het feit dat autodelen ervoor zorgt dat een auto beter wordt benut, rijden automobilisten die gebruik maken van een deelauto 15 tot 20 procent minder kilometers en stoten 8 tot 13 procent minder CO2 uit in het verkeer, blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving. De overheid initieerde het afgelopen jaar dan ook verschillende MaaS-pilots en maakte hier een aanmoedigingssubsidie van 20 miljoen euro voor vrij.

Duurzaamheid 

Ook voor bedrijven is duurzaamheid een belangrijke reden om zich aan te sluiten bij een deelconcept. “Maar het bespaart ook aantoonbaar kosten”, zegt Steven Nelemans, oprichter en ceo van deelauto-platform Amber. “Om te beginnen heeft een bedrijf minder parkeerplaatsen nodig. Daarnaast weten we dat tien ‘ambulante’ medewerkers aan slechts één auto genoeg hebben om mobiel te kunnen zijn op momenten dat zij dat wensen. En wie niet rijdt, betaalt niet. Bovendien vermindert het de administratieve rompslomp en het aantal reiskostendeclaraties.” Het autodeelconcept heeft inmiddels 160 auto’s en 5.500 gebruikers en richt zich behalve op grote corporates nu ook op de mkb-ondernemer. “Ook bij deze groep valt veel efficiencywinst te behalen op het gebied van mobiliteit.”

Krachten bundelen

Het gebruik van deelauto’s is een logische manier om het wagenpark beter te benutten, maar bedrijven kunnen ook de krachten bundelen met andere organisaties in de buurt. “Maak gebruik van elkaars wagenparken, zodat de bezetting van de vloot optimaler is”, zegt Toon Zijlstra, onderzoeker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). “Of stel een of meerdere auto’s beschikbaar voor medewerkers die naar klanten moeten, zodat ze op de fiets of met het ov naar hun werk kunnen komen.”
Ook ondernemers kunnen door middel van bijvoorbeeld private lease de eigen auto inzetten als deelauto’ stelt Yorick Tomassen, business owner mobiliteit bij Centraal Beheer, de moedermaatschappij van Wagenplan. Uiteraard dient de leasemaatschappij dit wel goed te keuren. “Het is daarom raadzaam dit via een zakelijke leasemaatschappij te laten lopen, zodat eventuele schades aan de auto gedekt zijn en hier tussen de gebruiker en deler geen discussies over komen.”
Het MaaS-concept staat in Nederland nog in de kinderschoenen, aldus Zijlstra: “Eén app voor alle mobiliteitswensen is er eigenlijk nog niet. Het gaat nu vooral om bewustwording en het nemen van de eerste maatregelen. Zodra bedrijven zich realiseren dat hun mobiliteitsbeleid efficiënter en eigentijdser kan, zijn er voldoende acties om nú al mee aan de slag te gaan.”

Meer info: Centraalbeheer.nl/zakelijk
Wilt u serieus aan de slag met nieuwe mobiliteit?
Download dan het e-book via info.wagenplan.nl/aanvraag-e-book-persoonlijke-mobiliteitsbudget
Profiteren van MaaS | Fleet&Mobility

Profiteren van MaaS

Beeld: Centraal Beheer

Medewerkers verkiezen steeds vaker een mobiliteitsbudget boven de leaseauto. Daardoor zijn MaaS-concepten, Mobility as a Service, begonnen aan een opmars. Welke kansen biedt dit voor bedrijven?

 De tijd dat elke medewerker bij een sollicitatie interesse had in een mooie leaseauto is voorbij. “Vooral jongeren in stedelijke gebieden kiezen vaker voor Mobility as a Service (MaaS): vervoer van A naar B op het moment dat ze het nodig hebben”, zegt Wijnand Akkerman, directeur van autoleasebedrijf Wagenplan. Het aantal platforms waarop mobiliteitsdiensten en deelconcepten worden aangeboden neemt snel toe. “Gebruikers kunnen daarmee snel zien wat de snelste of goedkoopste manier is om van A naar B te komen en dit met één druk op de knop te regelen.”
MaaS ligt in het verlengde van andere succesvolle initiatieven die aansluiten bij de deeleconomie, zoals Airbnb of Uber. Niet het hebben van het product staat centraal, maar het gebruik en het gemak ervan. Grondstoffen en middelen worden hierdoor beter benut. Als je bedenkt dat een gemiddelde auto in Nederland 96 procent van de tijd stilstaat, dan is het duidelijk dat er op gebied van vervoer veel efficiencywinst te behalen valt. Het delen van mobiliteit speelt binnen MaaS dan ook een grote rol.
De overheid beschouwt autodelen als een belangrijke manier de CO2-uitstoot terug te dringen. Afgezien van het feit dat autodelen ervoor zorgt dat een auto beter wordt benut, rijden automobilisten die gebruik maken van een deelauto 15 tot 20 procent minder kilometers en stoten 8 tot 13 procent minder CO2 uit in het verkeer, blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving. De overheid initieerde het afgelopen jaar dan ook verschillende MaaS-pilots en maakte hier een aanmoedigingssubsidie van 20 miljoen euro voor vrij.

Duurzaamheid 

Ook voor bedrijven is duurzaamheid een belangrijke reden om zich aan te sluiten bij een deelconcept. “Maar het bespaart ook aantoonbaar kosten”, zegt Steven Nelemans, oprichter en ceo van deelauto-platform Amber. “Om te beginnen heeft een bedrijf minder parkeerplaatsen nodig. Daarnaast weten we dat tien ‘ambulante’ medewerkers aan slechts één auto genoeg hebben om mobiel te kunnen zijn op momenten dat zij dat wensen. En wie niet rijdt, betaalt niet. Bovendien vermindert het de administratieve rompslomp en het aantal reiskostendeclaraties.” Het autodeelconcept heeft inmiddels 160 auto’s en 5.500 gebruikers en richt zich behalve op grote corporates nu ook op de mkb-ondernemer. “Ook bij deze groep valt veel efficiencywinst te behalen op het gebied van mobiliteit.”

Krachten bundelen

Het gebruik van deelauto’s is een logische manier om het wagenpark beter te benutten, maar bedrijven kunnen ook de krachten bundelen met andere organisaties in de buurt. “Maak gebruik van elkaars wagenparken, zodat de bezetting van de vloot optimaler is”, zegt Toon Zijlstra, onderzoeker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). “Of stel een of meerdere auto’s beschikbaar voor medewerkers die naar klanten moeten, zodat ze op de fiets of met het ov naar hun werk kunnen komen.”
Ook ondernemers kunnen door middel van bijvoorbeeld private lease de eigen auto inzetten als deelauto’ stelt Yorick Tomassen, business owner mobiliteit bij Centraal Beheer, de moedermaatschappij van Wagenplan. Uiteraard dient de leasemaatschappij dit wel goed te keuren. “Het is daarom raadzaam dit via een zakelijke leasemaatschappij te laten lopen, zodat eventuele schades aan de auto gedekt zijn en hier tussen de gebruiker en deler geen discussies over komen.”
Het MaaS-concept staat in Nederland nog in de kinderschoenen, aldus Zijlstra: “Eén app voor alle mobiliteitswensen is er eigenlijk nog niet. Het gaat nu vooral om bewustwording en het nemen van de eerste maatregelen. Zodra bedrijven zich realiseren dat hun mobiliteitsbeleid efficiënter en eigentijdser kan, zijn er voldoende acties om nú al mee aan de slag te gaan.”

Meer info: Centraalbeheer.nl/zakelijk
Wilt u serieus aan de slag met nieuwe mobiliteit?
Download dan het e-book via info.wagenplan.nl/aanvraag-e-book-persoonlijke-mobiliteitsbudget