‘We blijven heilig geloven in de verschuiving naar mobiliteit’

Beeld: Alphabet

De coronacrisis heeft de zakelijke mobiliteit bij veel bedrijven op z’n kop gezet. Nu de versoepeling van maatregelen is ingezet, heeft leasemaatschappij Alphabet een programma opgestart om klanten weer mee te nemen op het pad van nieuwe mobiliteit.

Als gevolg van de coronamaatregelen daalde het aantal zakelijk gereden kilometers de afgelopen maanden dramatisch. De inzet van huur- en nieuwe leaseauto’s zakte in en hetzelfde gold voor het gebruik van deelauto’s en het openbaar vervoer. Door de plotseling behoefte aan liquiditeit deden veel fleet- en mobiliteitsmanagers een beroep op hun leasemaatschappij voor ondersteuning. De leasemaatschappijen moesten op hun beurt alles uit de kast halen om aan de plotseling veranderde vraag bij hun klanten te kunnen voldoen.

Brandhaard

jules 1“Onze eerste zorg bij de uitbraak van de pan­demie was de gezondheid van de medewerkers en de continuïteit van de business”, zegt operationeel directeur Jules Blijde van Alphabet (zie foto rechts), met ruim 86 duizend operationele leasecontracten een van de grootste leasemaatschappijen in Nederland. “Doordat Nederland koos voor een ‘intelligente lockdown’ en veel bedrijven hun deuren in aangepaste vorm openhielden, bleef de business nog redelijk doordraaien. Maar omdat wij met ons hoofdkantoor in Breda midden in de corona brandhaard zaten, moesten we binnen een paar dagen organiseren dat iedereen goed vanuit huis kon werken.”

In de eerste periode van de crisis zag Alphabet een daling in de bezettingsgraad van de huurvloot naar 75 procent. En ook de inzet van nieuwe auto’s kreeg een deuk, doordat veel bedrijven kozen voor contractverlenging in plaats van vervanging. “Doordat Europese landen op slot gingen, kwam de export en daarmee de remarketing aanvankelijk grotendeels stil te liggen. Maar afgezien van de verhuur, heeft de zwaarste dip slechts ongeveer twee weken geduurd, daarna begon geleidelijk een herstel.”

Door de daling van het aantal gereden zakelijke kilometers nam het werkaanbod van onderhoud en schades bij Alphabet wel snel af. Blijde: “De tijd en middelen die daardoor vrij kwamen, hebben we geïnvesteerd in het bouwen van een dashboard waarmee wij en onze klanten de veranderingen in het reisgedrag van hun vloot en de gevolgen daarvan goed konden monitoren.”

Kasstroom

Als leasemaatschappij met veel meerjarige contracten heeft de crisis voor Alphabet vooralsnog slechts beperkte gevolgen voor de kasstroom. Anders is dat voor veel van klanten. “Ons belangrijkste doel in de eerste fase van de crisis was dan ook om onze klanten door de moeilijke periode heen te helpen”, zegt Ivo Lissone, commercieel directeur van Alphabet. “Onze boodschap aan hen was en is: we zijn er voor je, juist in deze tijd.” Klanten, vooral uit sectoren die hard geraakt zijn door de maatregelen, klopten aan bij de leasemaatschappij, bijvoorbeeld met het verzoek om een verlengde betaaltermijn of het aanpassen van het brandstofvoorschot. “Natuurlijk zijn onze financiële mogelijkheden ook niet onbegrensd, maar uiteindelijk hebben we zo’n 90% van de verzoeken kunnen inwilligen. Dat heeft ons ook de gelegenheid gegeven om klanten te laten merken dat we dichtbij ze staan en dat we ook in moeilijke tijden constructief mee­denken.”

De problemen met congestie, stikstof en CO2-uitstoot zijn door de crisis niet ineens verdwenen.

Na de eerste crisisfases van business continuïteit en damage­control, is het volgens Alphabet nu tijd voor de volgende fase: die van herstel. Daarvoor heeft het bedrijf een programma ontwikkeld: Start The Restart. Lissone: “Juist in deze tijd van een relatief laag regulier werkaanbod hebben onze medewerkers veel telefonisch contact met klanten. We merken dat veel bedrijven graag weer vooruit kijken nu maat­regelen versoepeld worden. We willen samen met ze onderzoeken hoe we weer zo snel mogelijk terug op de oude niveaus kunnen komen.”

Veiligheid

Een onderwerp dat in de gesprekken veel aan bod komt, is hoe bedrijven kijken naar hun zakelijke mobiliteit na de coronacrisis. Blijde: “Op dit moment zoeken bedrijven een weg in het ‘het nieuwe normaal’, waarbij een veilige werkomgeving voorop staat. Werknemers hebben duidelijk angst om het OV te gebruiken en kiezen liever eigen vervoer. Daarbij zegt bijna twee derde terug te willen naar een eigen auto en zo’n achttien procent kiest voor de fiets.” Lissone vult aan: “We zijn steeds op zoek naar manieren om klanten te helpen. Dus hebben we vanwege de groeiende vraag naar meer individueel vervoer versneld een occasionlease oplossing in de markt gezet. Via dat nieuwe portaal kunnen bedrijven snel en eenvoudig een auto bestellen waarmee ze direct kunnen rijden.”

ivo 1Toch is het volgens de Alphabet-directeuren te vroeg om aan de verminderde populariteit van het OV en deelauto’s conclusies voor de langere termijn te verbinden. Lissone (zie foto rechts): “We hebben een heilig geloof in de verschuiving van automobiliteit naar mobiliteit en hebben daar onze lange termijn strategie op gebaseerd. Die is niet ineens veranderd. Videobellen is de afgelopen maanden doorgebroken als efficiënte thuiswerk­oplossing en zal ongetwijfeld gaan zorgen voor een nieuwe balans tussen de zakelijke auto en thuiswerk. Dat betekent dat bedrijven een groeiende behoefte hebben aan flexibele mobiliteitsoplossingen. Daar zullen leaseauto’s deel van uit maken, maar bijvoorbeeld ook e-bikes en deelconcepten.”

Stikstof

Behalve flexibiliteit zal de nadruk de komende jaren volgens Lissone blijven liggen op verduurzaming en anders reizen.
“De problemen die we voor de crisis hadden, zoals congestie, stikstof en CO2-uitstoot zijn niet ineens verdwenen. De elektri­ficatie van het wagenpark zal door blijven gaan. Zeker in stedelijke gebieden kán het niet anders. De klimaatdoelen moeten immers worden gehaald.” Ook in de nieuwe wereld waarin de balans verschuift van de zakenauto’s naar bredere oplossingen wil Alphabet de partij zijn die de klant bij de hand neemt op het pad van mobiliteit. Op basis van deze gedachte hebben zij de mobiliteits­propositie ‘van 1 minuut tot 5 jaar’ vormgegeven, van reizen met het OV, de fiets, een deel-, huur of leaseauto tot een mobiliteitsbudget. Blijde: “De kern van ons bedrijf is autoleasing, maar we kijken voortdurend naar nieuwe producten in de shared economy en mobiliteitsservices waarmee we waarde voor onze klanten kunnen toevoegen. Soms ontwikkelen we die zelf, maar vaak ook bieden we die aan via slimme partnerships met gespecialiseerde partijen zoals Eneco (laadinfrastructuur) Multi Tank Card (Mobility Wallet) en garageketens, schadeketens en dealers.” 

Lissone: “Een crisis dwingt je om na te denken hoe je er samen sterker uit kunt komen. In die zin hebben we de afgelopen maanden veel geleerd over ons bedrijf en dat we hebben aangetoond een betrouwbare partner te zijn voor onze werknemers, klanten én leveranciers. Wat opvalt is de veerkracht en het vermogen om in deze zware tijden met elkaar in contact te blijven en samen naar oplossingen te zoeken. Dat heeft de band tussen mede­werkers onderling en met onze klanten en partners nog verder versterkt. Die gedeelde ervaring stelt ons in staat stelt om samen verder te groeien en de dienstverlening continu aan te passen aan de verschuivende mobiliteitsbehoeften. Je moet blijven ondernemen, ook binnen een grote corporate.”

‘We blijven heilig geloven in de verschuiving naar mobiliteit’ | Fleet&Mobility

‘We blijven heilig geloven in de verschuiving naar mobiliteit’

Beeld: Alphabet

De coronacrisis heeft de zakelijke mobiliteit bij veel bedrijven op z’n kop gezet. Nu de versoepeling van maatregelen is ingezet, heeft leasemaatschappij Alphabet een programma opgestart om klanten weer mee te nemen op het pad van nieuwe mobiliteit.

Als gevolg van de coronamaatregelen daalde het aantal zakelijk gereden kilometers de afgelopen maanden dramatisch. De inzet van huur- en nieuwe leaseauto’s zakte in en hetzelfde gold voor het gebruik van deelauto’s en het openbaar vervoer. Door de plotseling behoefte aan liquiditeit deden veel fleet- en mobiliteitsmanagers een beroep op hun leasemaatschappij voor ondersteuning. De leasemaatschappijen moesten op hun beurt alles uit de kast halen om aan de plotseling veranderde vraag bij hun klanten te kunnen voldoen.

Brandhaard

jules 1“Onze eerste zorg bij de uitbraak van de pan­demie was de gezondheid van de medewerkers en de continuïteit van de business”, zegt operationeel directeur Jules Blijde van Alphabet (zie foto rechts), met ruim 86 duizend operationele leasecontracten een van de grootste leasemaatschappijen in Nederland. “Doordat Nederland koos voor een ‘intelligente lockdown’ en veel bedrijven hun deuren in aangepaste vorm openhielden, bleef de business nog redelijk doordraaien. Maar omdat wij met ons hoofdkantoor in Breda midden in de corona brandhaard zaten, moesten we binnen een paar dagen organiseren dat iedereen goed vanuit huis kon werken.”

In de eerste periode van de crisis zag Alphabet een daling in de bezettingsgraad van de huurvloot naar 75 procent. En ook de inzet van nieuwe auto’s kreeg een deuk, doordat veel bedrijven kozen voor contractverlenging in plaats van vervanging. “Doordat Europese landen op slot gingen, kwam de export en daarmee de remarketing aanvankelijk grotendeels stil te liggen. Maar afgezien van de verhuur, heeft de zwaarste dip slechts ongeveer twee weken geduurd, daarna begon geleidelijk een herstel.”

Door de daling van het aantal gereden zakelijke kilometers nam het werkaanbod van onderhoud en schades bij Alphabet wel snel af. Blijde: “De tijd en middelen die daardoor vrij kwamen, hebben we geïnvesteerd in het bouwen van een dashboard waarmee wij en onze klanten de veranderingen in het reisgedrag van hun vloot en de gevolgen daarvan goed konden monitoren.”

Kasstroom

Als leasemaatschappij met veel meerjarige contracten heeft de crisis voor Alphabet vooralsnog slechts beperkte gevolgen voor de kasstroom. Anders is dat voor veel van klanten. “Ons belangrijkste doel in de eerste fase van de crisis was dan ook om onze klanten door de moeilijke periode heen te helpen”, zegt Ivo Lissone, commercieel directeur van Alphabet. “Onze boodschap aan hen was en is: we zijn er voor je, juist in deze tijd.” Klanten, vooral uit sectoren die hard geraakt zijn door de maatregelen, klopten aan bij de leasemaatschappij, bijvoorbeeld met het verzoek om een verlengde betaaltermijn of het aanpassen van het brandstofvoorschot. “Natuurlijk zijn onze financiële mogelijkheden ook niet onbegrensd, maar uiteindelijk hebben we zo’n 90% van de verzoeken kunnen inwilligen. Dat heeft ons ook de gelegenheid gegeven om klanten te laten merken dat we dichtbij ze staan en dat we ook in moeilijke tijden constructief mee­denken.”

De problemen met congestie, stikstof en CO2-uitstoot zijn door de crisis niet ineens verdwenen.

Na de eerste crisisfases van business continuïteit en damage­control, is het volgens Alphabet nu tijd voor de volgende fase: die van herstel. Daarvoor heeft het bedrijf een programma ontwikkeld: Start The Restart. Lissone: “Juist in deze tijd van een relatief laag regulier werkaanbod hebben onze medewerkers veel telefonisch contact met klanten. We merken dat veel bedrijven graag weer vooruit kijken nu maat­regelen versoepeld worden. We willen samen met ze onderzoeken hoe we weer zo snel mogelijk terug op de oude niveaus kunnen komen.”

Veiligheid

Een onderwerp dat in de gesprekken veel aan bod komt, is hoe bedrijven kijken naar hun zakelijke mobiliteit na de coronacrisis. Blijde: “Op dit moment zoeken bedrijven een weg in het ‘het nieuwe normaal’, waarbij een veilige werkomgeving voorop staat. Werknemers hebben duidelijk angst om het OV te gebruiken en kiezen liever eigen vervoer. Daarbij zegt bijna twee derde terug te willen naar een eigen auto en zo’n achttien procent kiest voor de fiets.” Lissone vult aan: “We zijn steeds op zoek naar manieren om klanten te helpen. Dus hebben we vanwege de groeiende vraag naar meer individueel vervoer versneld een occasionlease oplossing in de markt gezet. Via dat nieuwe portaal kunnen bedrijven snel en eenvoudig een auto bestellen waarmee ze direct kunnen rijden.”

ivo 1Toch is het volgens de Alphabet-directeuren te vroeg om aan de verminderde populariteit van het OV en deelauto’s conclusies voor de langere termijn te verbinden. Lissone (zie foto rechts): “We hebben een heilig geloof in de verschuiving van automobiliteit naar mobiliteit en hebben daar onze lange termijn strategie op gebaseerd. Die is niet ineens veranderd. Videobellen is de afgelopen maanden doorgebroken als efficiënte thuiswerk­oplossing en zal ongetwijfeld gaan zorgen voor een nieuwe balans tussen de zakelijke auto en thuiswerk. Dat betekent dat bedrijven een groeiende behoefte hebben aan flexibele mobiliteitsoplossingen. Daar zullen leaseauto’s deel van uit maken, maar bijvoorbeeld ook e-bikes en deelconcepten.”

Stikstof

Behalve flexibiliteit zal de nadruk de komende jaren volgens Lissone blijven liggen op verduurzaming en anders reizen.
“De problemen die we voor de crisis hadden, zoals congestie, stikstof en CO2-uitstoot zijn niet ineens verdwenen. De elektri­ficatie van het wagenpark zal door blijven gaan. Zeker in stedelijke gebieden kán het niet anders. De klimaatdoelen moeten immers worden gehaald.” Ook in de nieuwe wereld waarin de balans verschuift van de zakenauto’s naar bredere oplossingen wil Alphabet de partij zijn die de klant bij de hand neemt op het pad van mobiliteit. Op basis van deze gedachte hebben zij de mobiliteits­propositie ‘van 1 minuut tot 5 jaar’ vormgegeven, van reizen met het OV, de fiets, een deel-, huur of leaseauto tot een mobiliteitsbudget. Blijde: “De kern van ons bedrijf is autoleasing, maar we kijken voortdurend naar nieuwe producten in de shared economy en mobiliteitsservices waarmee we waarde voor onze klanten kunnen toevoegen. Soms ontwikkelen we die zelf, maar vaak ook bieden we die aan via slimme partnerships met gespecialiseerde partijen zoals Eneco (laadinfrastructuur) Multi Tank Card (Mobility Wallet) en garageketens, schadeketens en dealers.” 

Lissone: “Een crisis dwingt je om na te denken hoe je er samen sterker uit kunt komen. In die zin hebben we de afgelopen maanden veel geleerd over ons bedrijf en dat we hebben aangetoond een betrouwbare partner te zijn voor onze werknemers, klanten én leveranciers. Wat opvalt is de veerkracht en het vermogen om in deze zware tijden met elkaar in contact te blijven en samen naar oplossingen te zoeken. Dat heeft de band tussen mede­werkers onderling en met onze klanten en partners nog verder versterkt. Die gedeelde ervaring stelt ons in staat stelt om samen verder te groeien en de dienstverlening continu aan te passen aan de verschuivende mobiliteitsbehoeften. Je moet blijven ondernemen, ook binnen een grote corporate.”