Voertuigen worden slimmer dan berijders

Beeld: Shutterstock

Elektrificatie en telematica gaan het vak van wagenparkbeheer sterk veranderen. ‘Fleetmanagers kunnen steeds meer toegevoegde waarde leveren’, betoogt logistiek deskundige Walther Ploos van Amstel.

“Weet je hoeveel procent van de tijd een Europese bedrijfswagenchauffeur gemiddeld doorbrengt binnen de bebouwde kom?” Walther Ploos van Amstel, lector city logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam krijgt zelden het juiste antwoord. “Tachtig procent. Bij wegvervoer denk je snel aan vrachtwagens op de snelweg. Maar het grootste deel is stadslogistiek, grotendeels met kleinere bedrijfsauto’s. Dat proces is nog lang niet zo efficiënt als zou kunnen.”

Elektrificatie, veranderende regelgeving en steeds geavanceerdere voertuigtelematica gaan dat de komende jaren sterk veranderen, denkt Ploos van Amstel. “Het afgelopen decennium is er grote vooruitgang geboekt in het schoner maken van het verkeer, door bijvoorbeeld roetfilters en zuiniger motoren. En in de verstedelijkte gebieden gaan we de komende jaren zelfs naar zero emission vervoer. Maar tegelijkertijd neemt het aantal voertuigbewegingen in diezelfde gebieden zo hard toe dat het gewoon niet meer past. Het moet dus vooral slimmer. En daarin is een belangrijke rol weggelegd voor telematica én voor fleetmanagers.”

De expert op gebied van stadslogistiek is één van de sprekers op het interactief online kennisevent dat softwareleverancier Webfleet Solutions op 13 oktober organiseert voor fleetmanagers. Voor hen gaat er namelijk veel veranderen. “Op dit moment zie je vaak dat bestelauto’s aan het einde van hun contractperiode één op één worden vervangen. Dat is de grootste fout die je als wagenparkbeheerder nu kunt maken.

walther ploos van amstel 3Het is geen rebuy maar een new task.” Veel fleetmanagers weten volgens Ploos van Amstel nog te weinig over het werkelijk gebruik van hun voertuigen en juist daarin is een grote efficiencywinst te behalen. “Binnensteden kom je straks alleen nog in met een EV. Wat betekent dat voor je vloot?

Een slechte dieselchauffeur verbruikt 12 procent meer diesel, naar een slechte EV-chauffeur rijdt 66 procent onzuiniger. De factor mens is cruciaal. Dus moet je berijders trainen en aansturen op basis van betrouwbare dynamische informatie.”

Volgens Ploos van Amstel levert het analyseren van rittengegeven zijn geld op. “De aanschaf van voertuigen wordt dikwijls gebaseerd op de maximale belasting of bezetting. Maar hoeveel dagen in die vijf jaar gebeurt dat nou? Een bedrijfsauto rijdt gemiddeld maar met 10 procent van zijn maximale laadcapaciteit rond.”

Ploos van Amstel constateert dat veel bedrijven hun voertuigen nog onnodig kriskras door het land heen laten rijden door gebrek aan een professionele planning. “Als je data uitwisselt via een interactief en realtime dataplatform, dat je inzicht geeft in congestie en beschikbaarheid van laad- en losplekken, kun je je tijdvensters tot 25% efficiënter plannen.” Investeringen in datamanagement worden zo snel terugverdiend. “Voertuigen worden steeds slimmer en weten nu al vaak meer dan de berijders. Fleetmanagers hebben in deze tijd een geweldig beroep. Je kunt door dataplatforms steeds meer waarde toevoegen voor een bedrijf, je bent een sufferd als je daar geen gebruik van maakt.”

Webfleet Mobility Talks

Online en interactief kennisevent
Tot nadere orde verplaatst
Deelname is gratis
Meer informatie en aanmelden via www.webfleet.com/wfmobilitytalks

Voertuigen worden slimmer dan berijders | Fleet&Mobility

Voertuigen worden slimmer dan berijders

Beeld: Shutterstock

Elektrificatie en telematica gaan het vak van wagenparkbeheer sterk veranderen. ‘Fleetmanagers kunnen steeds meer toegevoegde waarde leveren’, betoogt logistiek deskundige Walther Ploos van Amstel.

“Weet je hoeveel procent van de tijd een Europese bedrijfswagenchauffeur gemiddeld doorbrengt binnen de bebouwde kom?” Walther Ploos van Amstel, lector city logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam krijgt zelden het juiste antwoord. “Tachtig procent. Bij wegvervoer denk je snel aan vrachtwagens op de snelweg. Maar het grootste deel is stadslogistiek, grotendeels met kleinere bedrijfsauto’s. Dat proces is nog lang niet zo efficiënt als zou kunnen.”

Elektrificatie, veranderende regelgeving en steeds geavanceerdere voertuigtelematica gaan dat de komende jaren sterk veranderen, denkt Ploos van Amstel. “Het afgelopen decennium is er grote vooruitgang geboekt in het schoner maken van het verkeer, door bijvoorbeeld roetfilters en zuiniger motoren. En in de verstedelijkte gebieden gaan we de komende jaren zelfs naar zero emission vervoer. Maar tegelijkertijd neemt het aantal voertuigbewegingen in diezelfde gebieden zo hard toe dat het gewoon niet meer past. Het moet dus vooral slimmer. En daarin is een belangrijke rol weggelegd voor telematica én voor fleetmanagers.”

De expert op gebied van stadslogistiek is één van de sprekers op het interactief online kennisevent dat softwareleverancier Webfleet Solutions op 13 oktober organiseert voor fleetmanagers. Voor hen gaat er namelijk veel veranderen. “Op dit moment zie je vaak dat bestelauto’s aan het einde van hun contractperiode één op één worden vervangen. Dat is de grootste fout die je als wagenparkbeheerder nu kunt maken.

walther ploos van amstel 3Het is geen rebuy maar een new task.” Veel fleetmanagers weten volgens Ploos van Amstel nog te weinig over het werkelijk gebruik van hun voertuigen en juist daarin is een grote efficiencywinst te behalen. “Binnensteden kom je straks alleen nog in met een EV. Wat betekent dat voor je vloot?

Een slechte dieselchauffeur verbruikt 12 procent meer diesel, naar een slechte EV-chauffeur rijdt 66 procent onzuiniger. De factor mens is cruciaal. Dus moet je berijders trainen en aansturen op basis van betrouwbare dynamische informatie.”

Volgens Ploos van Amstel levert het analyseren van rittengegeven zijn geld op. “De aanschaf van voertuigen wordt dikwijls gebaseerd op de maximale belasting of bezetting. Maar hoeveel dagen in die vijf jaar gebeurt dat nou? Een bedrijfsauto rijdt gemiddeld maar met 10 procent van zijn maximale laadcapaciteit rond.”

Ploos van Amstel constateert dat veel bedrijven hun voertuigen nog onnodig kriskras door het land heen laten rijden door gebrek aan een professionele planning. “Als je data uitwisselt via een interactief en realtime dataplatform, dat je inzicht geeft in congestie en beschikbaarheid van laad- en losplekken, kun je je tijdvensters tot 25% efficiënter plannen.” Investeringen in datamanagement worden zo snel terugverdiend. “Voertuigen worden steeds slimmer en weten nu al vaak meer dan de berijders. Fleetmanagers hebben in deze tijd een geweldig beroep. Je kunt door dataplatforms steeds meer waarde toevoegen voor een bedrijf, je bent een sufferd als je daar geen gebruik van maakt.”

Webfleet Mobility Talks

Online en interactief kennisevent
Tot nadere orde verplaatst
Deelname is gratis
Meer informatie en aanmelden via www.webfleet.com/wfmobilitytalks