Volledig elektrisch, voorzien van alle comfort én met een verkoopprijs vanaf 40 duizend euro. Dat is de Aiways U5, die november vorig jaar in Nederland werd geïntroduceerd. De in China gebouwde SUV lijkt gemáákt voor de leasemarkt.
De 4,68 meter lange Aiways U5 rijdt uiterst vlot, zeer comfortabel en heeft een opvallend goede wegligging. Daarnaast is de SUV veel ruimer dan concurrenten in dezelfde prijsklasse, zoals de Kia e-Niro, de Hyundai Kona en de Skoda Enyaq. Henk Kassens, directeur van Aiways Nederland, verwacht dan ook dat de U5 al heel snel een bekende verschijning wordt in het Nederlandse straatbeeld.
Geïntegreerd ontwerp
Een scherpe prijs is één, maar is de kwaliteit daar ook naar? “De bouwkwaliteit is geweldig goed. De Aiways is zeker zo goed afgewerkt als de Europese concurrentie. Dat komt onder meer doordat de machines voor de productiestraat en de spuiterij van Duits fabricaat zijn. Bovendien heeft Aiways eigen R&D centra in Duitsland en Denemarken en veel Europese partners, zoals Siemens”, legt Kassens uit. In technisch opzicht loopt de Aiways zelfs iets voor op de Europese concurrentie. “Zowel het onderstel als de aandrijflijn en batterijpakketten zijn in eigen huis ontwikkeld. De Aiways is helemaal als EV ontworpen, met in de bodem geïntegreerd batterijpakket. Daardoor heeft de auto zo’n goede wegligging en zoveel binnenruimte. En China loopt op het gebied van EVtechniek echt voorop.”
Onderstel, aandrijflijn en batterijpakketten zijn in eigen huis ontwikkeld.
Dat Aiways veel vertrouwen in het eigen product heeft, blijkt wel uit het feit dat de auto wordt geleverd met een volledige garantie van 5 jaar, of 150 duizend kilometer. De fabrikant raadt aan om de EV elk jaar voor een check naar de werkplaats te brengen. Echt onderhoud is pas na 100 duizend kilometer nodig. Het merk heeft geen eigen dealers: service vindt plaats bij negen speciaal geselecteerde vestigingen van Profile. Momenteel rijden er zo’n 120 Aiways U5 in Nederland. Als dat er meer worden, zal ook het aantal Profile-vestigingen groeien, waar de Aiways geserviced kan worden. Kassens en zijn team hebben grote verwachtingen van de nieuweling op de markt. Maar hoe reageert de leasemarkt? “De Aiways U5 is heel scherp geprijsd en dat zien leaserijders terug in een lage bijtelling.
Bovendien hebben we er nog een aantal beschikbaar voor het 8 procenttarief. Leasemaatschappij Leas-E heeft de Aiways al opgenomen en hanteert dezelfde afschrijvingspercentages als bij EV’s van andere merken”, vertelt Kassens. “Qua restwaarde zit het dus wel goed. Ik verwacht dat elke leasemaatschappij de Aiways U5 binnenkort opneemt in het pakket.”
Nieuwe modellen
De grote elektrische SUV moet de Nederlandse markt openbreken voor nieuwe modellen. Want de Chinese fabrikant is ambitieus. Eind dit jaar wordt de U6 verwacht, een coupé-achtige SUV die volgens Kassens een sensatie gaat veroorzaken. Nog een jaar later staat de U7 op de rol, een zevenpersoons MPV. Net als alle modellen van Aiways wordt ook die volledig elektrisch aangedreven.
Wie niet kan wachten om kennis te maken met deze bijzondere EV, is welkom voor een verrassende proefrit in het Aiways Experience Center in Kudelstaart, óf bij één van de negen geselecteerde Profile vestigingen.