Elektrificeren doe je zo

Sinds 2017 wordt bij Decos alleen nog elektrisch geleast. Beeld: Traxall

IT-bedrijf Decos was vorig jaar het eerste bedrijf in Nederland dat volledig is overgeschakeld naar een elektrisch wagenpark. “Zelfs medewerkers die afscheid hadden genomen van de leaseauto kiezen er tegenwoordig weer voor.”

Het Noordwijkse Decos is wereldwijd actief in het bedenken van IT-oplossingen en helpt met name lokale overheden met digitalisering. Het bedrijf is koploper als het gaat om verduurzaming, zegt Global manager Finance Nico de Mooij. “We werken al jaren papierloos – ook op de wc – en sinds 2011 volledig elektrisch: we hebben geen gasaansluiting meer.” Om de CO2-uitstoot verder terug te dringen, bedacht Decos in 2014 dat het wagenpark om moest naar volledigelektrisch. Vanaf begin 2015 was het daarom alleen nog mogelijk om (minimaal) plug-in hybride auto’s te leasen. “Er waren toen nog geen volledig elektrische auto’s met een acceptabele range, al kozen sommige werknemers al wel voor volledig elektrisch rijden. In 2017 hebben we de volgende stap gezet door voor nieuwe leasecontracten alleen volledig elektrische auto’s toe te staan.” De meeste EV’s hadden toen een range van maximaal 200 kilometer. Medewerkers stonden daarom niet meteen te juichen, vertelt De Mooij.

Minder dan 150 kilometer

Maar dat bleek niet terecht, zo ontdekte Decos: “Wij hadden een ritregistratiesysteem in de auto’s en konden dus alle ritten van de laatste jaren analyseren. Daaruit bleek dat slechts 1,4% van de ritten langer was dan 150 kilometer. De beperkte range was dus helemaal geen probleem voor zakelijke ritten.” Natuurlijk waren er wel medewerkers die met hun leaseauto op vakantie wilden. “Die hebben we voor de vakantie hun auto laten ruilen met een collega die nog niet elektrisch reed,
zodat ze voldoende actieradius hadden”, legt De Mooij uit. Gaandeweg won de EV terrein bij Decos en nu bestaat het totale wagenpark van 39 voertuigen uit volledig elektrische leaseauto’s. “We zagen dat mensen die afscheid genomen hadden van hun leaseauto en voor een autovergoeding hadden gekozen, opnieuw gingen leasen. Dat hield ook verband met de lagere bijtelling. En we hebben in 2017 het leasebudget verhoogd; de kosten die voorheen voor benzine werden gemaakt zijn daarin ook opgenomen. Daardoor konden medewerkers een duurdere auto leasen.”

We zijn per saldo even duur uit als met brandstofauto’s

Ontzorgd door TraXall

Decos werd bij de transitie begeleid door TraXall, dat het volledige wagenparkbeheer van het bedrijf voor zijn rekening neemt. “Onze Decos car configurator is door TraXall op maat ingericht en bestaat dan ook alleen maar uit elektrische auto’s. We worden volledig ontzorgd: TraXall regelt het contact met de berijder en met de leasemaatschappij.” Over de kosten is De Mooij duidelijk: die zijn vergelijkbaar met de kosten van een brandstof-wagenpark. “Per saldo zijn we niet meer geld kwijt.” En opladen dan? “Dat kan nog weleens een uitdaging zijn”, zegt De Mooij. “Maar inmiddels staan er 24 laadpalen bij het hoofdkantoor. We faciliteren ook de laadplekken bij mede­werkers thuis. Zodoende hoeven ze niet onderweg te laden, wat als hinderlijk ervaren wordt.”

Elektrificeren doe je zo | Fleet&Mobility

Elektrificeren doe je zo

Sinds 2017 wordt bij Decos alleen nog elektrisch geleast. Beeld: Traxall

IT-bedrijf Decos was vorig jaar het eerste bedrijf in Nederland dat volledig is overgeschakeld naar een elektrisch wagenpark. “Zelfs medewerkers die afscheid hadden genomen van de leaseauto kiezen er tegenwoordig weer voor.”

Het Noordwijkse Decos is wereldwijd actief in het bedenken van IT-oplossingen en helpt met name lokale overheden met digitalisering. Het bedrijf is koploper als het gaat om verduurzaming, zegt Global manager Finance Nico de Mooij. “We werken al jaren papierloos – ook op de wc – en sinds 2011 volledig elektrisch: we hebben geen gasaansluiting meer.” Om de CO2-uitstoot verder terug te dringen, bedacht Decos in 2014 dat het wagenpark om moest naar volledigelektrisch. Vanaf begin 2015 was het daarom alleen nog mogelijk om (minimaal) plug-in hybride auto’s te leasen. “Er waren toen nog geen volledig elektrische auto’s met een acceptabele range, al kozen sommige werknemers al wel voor volledig elektrisch rijden. In 2017 hebben we de volgende stap gezet door voor nieuwe leasecontracten alleen volledig elektrische auto’s toe te staan.” De meeste EV’s hadden toen een range van maximaal 200 kilometer. Medewerkers stonden daarom niet meteen te juichen, vertelt De Mooij.

Minder dan 150 kilometer

Maar dat bleek niet terecht, zo ontdekte Decos: “Wij hadden een ritregistratiesysteem in de auto’s en konden dus alle ritten van de laatste jaren analyseren. Daaruit bleek dat slechts 1,4% van de ritten langer was dan 150 kilometer. De beperkte range was dus helemaal geen probleem voor zakelijke ritten.” Natuurlijk waren er wel medewerkers die met hun leaseauto op vakantie wilden. “Die hebben we voor de vakantie hun auto laten ruilen met een collega die nog niet elektrisch reed,
zodat ze voldoende actieradius hadden”, legt De Mooij uit. Gaandeweg won de EV terrein bij Decos en nu bestaat het totale wagenpark van 39 voertuigen uit volledig elektrische leaseauto’s. “We zagen dat mensen die afscheid genomen hadden van hun leaseauto en voor een autovergoeding hadden gekozen, opnieuw gingen leasen. Dat hield ook verband met de lagere bijtelling. En we hebben in 2017 het leasebudget verhoogd; de kosten die voorheen voor benzine werden gemaakt zijn daarin ook opgenomen. Daardoor konden medewerkers een duurdere auto leasen.”

We zijn per saldo even duur uit als met brandstofauto’s

Ontzorgd door TraXall

Decos werd bij de transitie begeleid door TraXall, dat het volledige wagenparkbeheer van het bedrijf voor zijn rekening neemt. “Onze Decos car configurator is door TraXall op maat ingericht en bestaat dan ook alleen maar uit elektrische auto’s. We worden volledig ontzorgd: TraXall regelt het contact met de berijder en met de leasemaatschappij.” Over de kosten is De Mooij duidelijk: die zijn vergelijkbaar met de kosten van een brandstof-wagenpark. “Per saldo zijn we niet meer geld kwijt.” En opladen dan? “Dat kan nog weleens een uitdaging zijn”, zegt De Mooij. “Maar inmiddels staan er 24 laadpalen bij het hoofdkantoor. We faciliteren ook de laadplekken bij mede­werkers thuis. Zodoende hoeven ze niet onderweg te laden, wat als hinderlijk ervaren wordt.”