Overstap op EV’s vergt een doordacht laadplan

Arjan Keizer: een toekomstbestendige laadinfrastructuur bespaart op termijn kosten.

De overstap naar elektrisch rijden stelt fleetowners voor nieuwe uitdagingen. Hoe reken je bijvoorbeeld thuis geladen stroom af? En hoe richt je een laadinfrastructuur duurzaam en toekomstbestendig in, waarbij je de kosten in de hand houdt? Slim laden biedt de oplossing, betoogt Arjan Keizer van NewMotion.

Met ingang van 2030 mogen in Nederland alleen nog volledig elektrisch aangedreven nieuwe personen­auto’s worden verkocht. Vanaf 2025 mogen bestellers met een verbrandingsmotor het centrum van Amsterdam niet meer in. Van bovenaf is er dus veel druk om af te stappen van de verbrandingsmotor. “Minstens zo belangrijk is dat de kosten voor het gebruik van elektrische auto’s aan het dalen zijn”, vertelt Arjan Keizer, Chief Strategy Officer bij NewMotion. “Nu is een EV vooral aantrekkelijk voor de leaserijder. Over twee tot vier jaar wordt elektrisch rijden voor iederéén goedkoper dan het rijden van een benzine- of dieselauto.”

Strategie bepalen

Vroeger gaf je als fleetmanager elke leaserijder een tankpas en een parkeerplaats bij kantoor. Maar met elektrisch rijden zijn er volgens Keizer veel factoren bijgekomen. “Waar laden medewerkers? Heb je als wagenparkbeheerder alleen te maken met personenauto’s of ook met elektrische bestelbusjes? Moet iedere batterij altijd helemaal gevuld worden of is 80 procent genoeg? Hoe factureer je dat allemaal? En heel belangrijk: hoe richt je het proces zo in, dat je overall de laagst mogelijke kosten hebt?” NewMotion is sinds 2009 actief op het gebied van laadpunten en laadpassen. Op basis van die ervaring helpt het bedrijf fleetowners bij hun strategie voor elektrificatie. Daarbij wordt vooral naar de toekomst gekeken. “Stel dat je met je wagenpark over wilt gaan op EV’s. Je begint nu klein, maar weet dat je later veel meer elektrische auto’s toevoegt.

Hoe toekomstbestendig maak je je laadinfrastructuur dan? Ook is het niet voor iedere medewerker mogelijk thuis een laadpunt te plaatsen. Parkeren ze ’s morgens allemaal hun auto’s bij kantoor en hangen ze hem aan de lader? Dat zit je gauw aan de piek van je stroomverbruik”, stelt Keizer. “Je wordt gedwongen een zwaardere gridaansluiting te nemen, met alle bijkomende kosten en wachttijden. Wij bieden een alternatief door slim te laden. Onze connected laadpunten zijn zo in te stellen dat beschikbare capaciteit verdeeld wordt over het aantal ingeplugde auto’s, rekening houdend met het algemene stroomverbruik. Een vervolgstap is om het laadvermogen ook afhankelijk te maken van zonne-energie. Dan begint het laden pas om 10 uur ‘s ochtends, zodra de zonnepanelen van het bedrijf flink stroom beginnen te geven. Als stroomtarieven ook nog flexibeler worden, bespaart het laden tijdens de daluren fleetowners flink.”

Alles compatibel

NewMotion biedt laadpunten, laadpassen en de hele facturering als één pakket, inclusief softwareapplicaties en ondersteunende diensten. “Je weet zeker dat alles compatibel is en hebt synergievoordeel”, zegt Keizer. “Het kan zijn dat een los laadpunt bij een concurrent goedkoper is. Maar zodra je gaat uitbreiden leg je daar geld op toe. We bieden een totaaloplossing waarmee kosten bespaard kunnen worden. Hiervoor werken we ook samen met Shell. We richten de laadinfra­structuur duurzaam in en bieden een optimale ervaring. Ook als er de komende jaren uitbreiding van de laadcapaciteit wordt gevraagd.”

Overstap op EV’s vergt een doordacht laadplan | Fleet&Mobility

Overstap op EV’s vergt een doordacht laadplan

Arjan Keizer: een toekomstbestendige laadinfrastructuur bespaart op termijn kosten.

De overstap naar elektrisch rijden stelt fleetowners voor nieuwe uitdagingen. Hoe reken je bijvoorbeeld thuis geladen stroom af? En hoe richt je een laadinfrastructuur duurzaam en toekomstbestendig in, waarbij je de kosten in de hand houdt? Slim laden biedt de oplossing, betoogt Arjan Keizer van NewMotion.

Met ingang van 2030 mogen in Nederland alleen nog volledig elektrisch aangedreven nieuwe personen­auto’s worden verkocht. Vanaf 2025 mogen bestellers met een verbrandingsmotor het centrum van Amsterdam niet meer in. Van bovenaf is er dus veel druk om af te stappen van de verbrandingsmotor. “Minstens zo belangrijk is dat de kosten voor het gebruik van elektrische auto’s aan het dalen zijn”, vertelt Arjan Keizer, Chief Strategy Officer bij NewMotion. “Nu is een EV vooral aantrekkelijk voor de leaserijder. Over twee tot vier jaar wordt elektrisch rijden voor iederéén goedkoper dan het rijden van een benzine- of dieselauto.”

Strategie bepalen

Vroeger gaf je als fleetmanager elke leaserijder een tankpas en een parkeerplaats bij kantoor. Maar met elektrisch rijden zijn er volgens Keizer veel factoren bijgekomen. “Waar laden medewerkers? Heb je als wagenparkbeheerder alleen te maken met personenauto’s of ook met elektrische bestelbusjes? Moet iedere batterij altijd helemaal gevuld worden of is 80 procent genoeg? Hoe factureer je dat allemaal? En heel belangrijk: hoe richt je het proces zo in, dat je overall de laagst mogelijke kosten hebt?” NewMotion is sinds 2009 actief op het gebied van laadpunten en laadpassen. Op basis van die ervaring helpt het bedrijf fleetowners bij hun strategie voor elektrificatie. Daarbij wordt vooral naar de toekomst gekeken. “Stel dat je met je wagenpark over wilt gaan op EV’s. Je begint nu klein, maar weet dat je later veel meer elektrische auto’s toevoegt.

Hoe toekomstbestendig maak je je laadinfrastructuur dan? Ook is het niet voor iedere medewerker mogelijk thuis een laadpunt te plaatsen. Parkeren ze ’s morgens allemaal hun auto’s bij kantoor en hangen ze hem aan de lader? Dat zit je gauw aan de piek van je stroomverbruik”, stelt Keizer. “Je wordt gedwongen een zwaardere gridaansluiting te nemen, met alle bijkomende kosten en wachttijden. Wij bieden een alternatief door slim te laden. Onze connected laadpunten zijn zo in te stellen dat beschikbare capaciteit verdeeld wordt over het aantal ingeplugde auto’s, rekening houdend met het algemene stroomverbruik. Een vervolgstap is om het laadvermogen ook afhankelijk te maken van zonne-energie. Dan begint het laden pas om 10 uur ‘s ochtends, zodra de zonnepanelen van het bedrijf flink stroom beginnen te geven. Als stroomtarieven ook nog flexibeler worden, bespaart het laden tijdens de daluren fleetowners flink.”

Alles compatibel

NewMotion biedt laadpunten, laadpassen en de hele facturering als één pakket, inclusief softwareapplicaties en ondersteunende diensten. “Je weet zeker dat alles compatibel is en hebt synergievoordeel”, zegt Keizer. “Het kan zijn dat een los laadpunt bij een concurrent goedkoper is. Maar zodra je gaat uitbreiden leg je daar geld op toe. We bieden een totaaloplossing waarmee kosten bespaard kunnen worden. Hiervoor werken we ook samen met Shell. We richten de laadinfra­structuur duurzaam in en bieden een optimale ervaring. Ook als er de komende jaren uitbreiding van de laadcapaciteit wordt gevraagd.”