Dataterminal voor de leasebranche

Beeld: Japiecars

Het Rotterdamse Japiecars levert real-time informatie over markt- en restwaardes aan de autobranche. Nadat de scale-up eerst stevig naam heeft gemaakt onder ­dealers en universele ­autobedrijven richt ­het de blik nu ook op het buitenland en de leasemarkt. “We willen de Bloomberg-terminal van de ­automotive worden.”

Pas vijf jaar geleden startten de broers Jan-Willem en ­Pieter Seeder Japiecars – JaPie is de samentrekking van beide voornamen – maar in no-time vond hun real-time markt- en trendinformatie over marktwaardes, (toekomstige) restwaardes en courantheden van gebruikte auto’s hun weg naar autobedrijven.

De helft van de top-20 grootste auto­bedrijven (dealerbedrijven en universelen) zweert al bij hun ‘data ­science’ en Japiecars verdubbelde de afgelopen jaren elk jaar haar omzet. Het is in pas met de grootse ambities: een inter­nationale uitrol én opschalen naar de leasemarkt. “Wat de Bloomberg-terminal voor de financiële wereld is – dé infor­matietool waarmee beleggers hun beslissingen nemen – dat willen wij zijn in de automotive. In Europa en de VS”, aldus CEO Jan-Willem Seeder.

Dat nu met name de leasemarkt lonkt, is logisch. “De auto­bedrijven die bij ons klant zijn, zeggen dat wij als de beste de waarde van vandaag kunnen afgeven. Onze datawetenschappers en algoritmen kunnen echter ook iets zeggen over de ­toekomst. Dan komt de leasemarkt plots in het vizier.”

Real-time informatie

De leasemarkt is nog voornamelijk een traditionele, gefragmenteerde en emotionele markt, merkt Ronald Scholtus op, ­Business Development en Marketing Director bij Japiecars. En vooral: volatiel. “Pas op het moment dat een auto terugkomt, kijkt een leasemaatschappij of de gerealiseerde restwaarde overeenkomt met de verwachte restwaarde. Veel beslissingen gaan op basis van ervaring, op menselijk inzicht, niet op real-time harde cijfers.” Japiecars biedt die informatie wel: via eigen software in de cloud of koppeling aan het datawarehouse van de leasemaatschappij. Die technologie is ­land- en taalonaf­hankelijk; daardoor zijn (toekomstige) restwaardes transparant en vergelijkbaar. “Veel leasemaatschappijen sleutelen nog met een oude gereedschapskist. Onze technologie is een modern stukje gereedschap dat ideaal is voor risicomanagement. Je brengt er de financiële en concentratierisico’s real-time mee in kaart.”

Alles draait om de kwaliteit én toepasbaarheid van de ­geleverde data, gelooft Seeder. Die moet concreet en ­gedetailleerd zijn. “Je wilt als leasemaatschappij niet ‘hoog over’ weten hoe de markt zich ontwikkelt, maar hoe die ­Volkswagen Golf uit 2016 met lederen bekleding en een bepaalde kilometerstand het doet – en wel vandaag. Dan pas kun je snel je beleid ­aanpassen. Je springt zo meteen mee op de laatste ­ont­wikkelingen.” De software van Japiecars bepaalt het concentratierisico van één model, maar ook voor een hele groep. “Als je merkt dat een bepaald model sneller afschrijft dan verwacht, kun je meteen actie ondernemen. Of dat nu herwaarderen van de auto of het openbreken van het contract is.”

Eigen bril

De toepasbaarheid van de data is voor Japiecars essentieel, blijkt ook uit het ‘klantspecifieke protocol’ dat het hanteert. De data die de klant ziet, is afgeregeld op haar eigen voorkeuren, zoals de pricingstrategie en de benchmark. Het systeem houdt al rekening met kleinere marges bij prijsvechters. “Iedere gebruiker van onze software kijkt dankzij die filters automatisch door zijn eigen bril naar de markt en hoeft de vertaalslag ‘wat betekenen deze cijfers voor mij’ niet meer te maken. Dat haalt veel emotie uit te nemen beslissingen”, besluit Scholtus.

Dataterminal voor de leasebranche | Fleet&Mobility

Dataterminal voor de leasebranche

Beeld: Japiecars

Het Rotterdamse Japiecars levert real-time informatie over markt- en restwaardes aan de autobranche. Nadat de scale-up eerst stevig naam heeft gemaakt onder ­dealers en universele ­autobedrijven richt ­het de blik nu ook op het buitenland en de leasemarkt. “We willen de Bloomberg-terminal van de ­automotive worden.”

Pas vijf jaar geleden startten de broers Jan-Willem en ­Pieter Seeder Japiecars – JaPie is de samentrekking van beide voornamen – maar in no-time vond hun real-time markt- en trendinformatie over marktwaardes, (toekomstige) restwaardes en courantheden van gebruikte auto’s hun weg naar autobedrijven.

De helft van de top-20 grootste auto­bedrijven (dealerbedrijven en universelen) zweert al bij hun ‘data ­science’ en Japiecars verdubbelde de afgelopen jaren elk jaar haar omzet. Het is in pas met de grootse ambities: een inter­nationale uitrol én opschalen naar de leasemarkt. “Wat de Bloomberg-terminal voor de financiële wereld is – dé infor­matietool waarmee beleggers hun beslissingen nemen – dat willen wij zijn in de automotive. In Europa en de VS”, aldus CEO Jan-Willem Seeder.

Dat nu met name de leasemarkt lonkt, is logisch. “De auto­bedrijven die bij ons klant zijn, zeggen dat wij als de beste de waarde van vandaag kunnen afgeven. Onze datawetenschappers en algoritmen kunnen echter ook iets zeggen over de ­toekomst. Dan komt de leasemarkt plots in het vizier.”

Real-time informatie

De leasemarkt is nog voornamelijk een traditionele, gefragmenteerde en emotionele markt, merkt Ronald Scholtus op, ­Business Development en Marketing Director bij Japiecars. En vooral: volatiel. “Pas op het moment dat een auto terugkomt, kijkt een leasemaatschappij of de gerealiseerde restwaarde overeenkomt met de verwachte restwaarde. Veel beslissingen gaan op basis van ervaring, op menselijk inzicht, niet op real-time harde cijfers.” Japiecars biedt die informatie wel: via eigen software in de cloud of koppeling aan het datawarehouse van de leasemaatschappij. Die technologie is ­land- en taalonaf­hankelijk; daardoor zijn (toekomstige) restwaardes transparant en vergelijkbaar. “Veel leasemaatschappijen sleutelen nog met een oude gereedschapskist. Onze technologie is een modern stukje gereedschap dat ideaal is voor risicomanagement. Je brengt er de financiële en concentratierisico’s real-time mee in kaart.”

Alles draait om de kwaliteit én toepasbaarheid van de ­geleverde data, gelooft Seeder. Die moet concreet en ­gedetailleerd zijn. “Je wilt als leasemaatschappij niet ‘hoog over’ weten hoe de markt zich ontwikkelt, maar hoe die ­Volkswagen Golf uit 2016 met lederen bekleding en een bepaalde kilometerstand het doet – en wel vandaag. Dan pas kun je snel je beleid ­aanpassen. Je springt zo meteen mee op de laatste ­ont­wikkelingen.” De software van Japiecars bepaalt het concentratierisico van één model, maar ook voor een hele groep. “Als je merkt dat een bepaald model sneller afschrijft dan verwacht, kun je meteen actie ondernemen. Of dat nu herwaarderen van de auto of het openbreken van het contract is.”

Eigen bril

De toepasbaarheid van de data is voor Japiecars essentieel, blijkt ook uit het ‘klantspecifieke protocol’ dat het hanteert. De data die de klant ziet, is afgeregeld op haar eigen voorkeuren, zoals de pricingstrategie en de benchmark. Het systeem houdt al rekening met kleinere marges bij prijsvechters. “Iedere gebruiker van onze software kijkt dankzij die filters automatisch door zijn eigen bril naar de markt en hoeft de vertaalslag ‘wat betekenen deze cijfers voor mij’ niet meer te maken. Dat haalt veel emotie uit te nemen beslissingen”, besluit Scholtus.