Nooit meer onverwachte schaderekeningen

Een voertuiginspectie voorkomt veel gedoe. (Foto's Autoinspectie)

Veel bedrijven worstelen met de vraag hoe om te gaan met hoge kosten voor schades die bij afloop van de contractperiode op de leaseauto blijken te zitten. Het antwoord is simpel: zorg bij elke berijderswissel voor een goede inspectie.

Een beschadigde velg linksvoor, een kras op de bumper linksachter, ontbrekende antenne, een brandgat in de rechtervoorstoel, een pit in motorkap en geschaafde voorspoiler. Totaal zes keer eigen risico, dat is dan negenhonderd euro, te voldoen via de eindafrekening. Over de schades zelf is vaak weinig discussie omdat die uitgebreid op beeld zijn vastgelegd door een professioneel inspectiebedrijf. “Meestal gaat het om de vraag wie verantwoordelijk is voor de schade en dus om wie de rekening moet betalen”, zegt Wierd Meijering, directeur van Autoinspectie.nl, dat inspecties uitvoert voor veel leasemaatschappijen. Als de auto in de hele contractperiode maar één berijder heeft gehad is de eerste vraag snel beantwoord. In dat geval is het aan de werkgever om te bepalen in hoeverre hij de kosten aan de werknemer wil doorbelasten of bijvoorbeeld een maximum eigen risico hanteert. Problemen doen zich vaak voor als het voertuig in de contractperiode door verschillende berijders is gebruikt. In dat geval is het bij inname vaak lastig om een dader aan te wijzen.

Discussie

wm pf“We worden steeds vaker benaderd door wagenparkbeheerders om contra-expertises te doen bij einde contract inspecties”, zegt Meijering. “Natuurlijk kunnen we op zo’n moment het innameprotocol tegen het licht houden en meedenken hoe de afrekening zo laag mogelijk kan worden gehouden. Maar als je als werkgever niet precies weet hoe je de auto aan de berijder hebt meegegeven dan verlies je de discussie met de leasemaatschappij en met de berijder altijd.”

Er is volgens Meijering maar één manier om hoge en onverhaalbare eindecontractkosten te voorkomen en dat is een inspectie bij elke berijderswissel. “Vooraf inspecteren betekent achteraf geen gedoe. Als je als wagenparkbeheerder een goed beeld hebt van de auto bij afgifte dan weet je ook precies waar je de schade kunt verhalen als het misgaat.” Het gemiddelde schadebedrag dat Autoinspectie vindt bij einde contract inspecties bedraagt ongeveer elfhonderd euro. “Maar bij speciale voertuigen die bijvoorbeeld worden gebruikt in sectoren als de bouw, kunnen schadebedragen oplopen tot een veelvoud daarvan.”

Bedrijven balen achteraf vaak dat ze het vooraf niet beter hadden geregeld.

Minuut werk

Een voertuiginspectie laten uitvoeren door de berijder met de autozelfscan app kost ongeveer zes euro. Een professionele inspectie op locatie, inclusief schadecalculatie en handtekening van de berijder kost ongeveer tachtig euro. “De investering verdient zichzelf gemiddeld dus vele malen terug”, zegt Meijering. Dat een tussentijdse inspectie veel tijd kost en gedoe oplevert wijst hij van de hand. “Als je dezelfde auto vaker inspecteert dan haalt het systeem de laatst bekende gegevens op en hoef je dus alleen een rondje exterieur en interieur te maken voor de verschillen. Dat is in een minuut gebeurd.”

Een belangrijk punt is volgens Meijering dat je door inspectie als wagenparkbeheerder in control bent. “Leasemaatschappijen opereren in een zeer concurrerende markt, waarin het vaak gaat om het laagste maandtarief, zegt Meijering. “Zo’n laag tarief gaat meestal gepaard met strenge voorwaarden, bijvoorbeeld dat de herstelkosten bij het eind van het contract volledig verhaald kunnen worden op de lessee. Die bedragen kunnen op die manier hoog oplopen. Tussentijdse inspectie bij een berijderswissel zorgt niet alleen voor duidelijkheid en wederzijds begrip tussen werkgevers en werknemers, maar geeft wagenparkbeheerders ook de gelegenheid om schades tijdig te melden en/of te laten repareren.”

Meer info: https://www.autoinspectie.nl/waarom-inspecteren/