Meer werknemers met elektrische auto zorgt voor nieuwe uitdagingen op kantoor

Beeld: Shell Recharge Solutions

Er is een steeds grotere interesse in een duurzame leefstijl, waardoor het enthousiasme voor elektrisch rijden groeit. Dat blijkt uit het net gepubliceerde onderzoek van Shell Recharge Solutions onder bijna 15.000 berijders van elektrische voertuigen: de EV Driver Survey 2022. Ook steeds meer werknemers willen de overstap maken en een elektrisch voertuig (EV) aanschaffen. Maar zijn mobiliteitsmanagers hier wel goed op voorbereid? De overstap kan namelijk uitdagingen met zich mee brengen voor het opladen.

Herman Keijsers, Director International Sales and Integration bij Shell Recharge Solutions, Europa: “Werknemers verwachten tegenwoordig écht dat werkgevers inzetten op elektrisch rijden, niet alleen omdat medewerkers vinden dat er praktische voordelen aan EV’s kleven maar ook omdat zij het belang inzien voor het behalen van de klimaatdoelen.” Hoe snel de trend van elektrisch rijden snel doorzet, hangt deels af van de mate waarin oplossingen worden geboden voor de barrières die automobilisten momenteel ervaren. Shell Recharge Solutions, voorheen NewMotion, en wereldspeler op het gebied van slimme EV-laadoplossingen, gebruikt de ervaringen vanuit eigen onderzoek onder andere om de laadinfrastructuur toegankelijker te maken en om bedrijven met een eigen vloot beter te kunnen ondersteunen in de overstap op een elektrisch wagenpark.

Wat nieuw is, is spannend

Al zo lang gewend aan een wagenpark met uitsluitend auto’s met verbrandingsmotor, vinden sommige werkgevers de overstap op een elektrisch wagenpark spannend. Eén van de dingen die hen zorgen baart, is het opladen van EV’s. Er komen vanuit het onderzoek verschillende zaken aan het licht. We noemen er een paar.

Geen eigen oprit

Ruim een kwart van de EV-berijders (28 procent) heeft geen eigen oprit én daarmee geen eigen laadpunt. Gezien het grote publiek straks overstapt op elektrisch rijden, is de verwachting dat het percentage EV-rijders zonder eigen laadpunt groeit komende jaren. Waar moeten deze werknemers dan laden? Daarom is het essentieel de laadinfrastructuur ‘op het werk’ uit te breiden. Momenteel laadt slechts 31 procent van de EV-berijders één of meer keer per week op het werk. Een gemiste kans, aangezien de laadpunten bij bedrijven doorgaans in staat zijn om grote aantallen auto’s van energie te voorzien. Bovendien is het gebruik van deze laadpunten niet alleen een stuk goedkoper dan publieke laadpunten, zoals bij laadstations langs de snelweg, maar ook praktischer. Keijsers zegt hierover: “De tarieven van laadpunten bij kantoren zijn vaak gebaseerd op contracten voor grootverbruikers. Die liggen een stuk lager. Als medewerkers op kantoor kunnen laden, helpt dit bedrijven dan ook de kosten zo laag mogelijk te houden. Juist omdat het aantal EV-rijders komende jaren fors toeneemt, is het belangrijk de laadmogelijkheden op de werkplek op te hogen. Zo maken we EV-rijden ook beschikbaar voor de automobilist zonder oprit.”

Te véél apps

Verder ervaren veel EV-rijders frustratie als het gaat om de hoeveelheid verschillende apps die ze nodig hebben tijdens het rijden, bijvoorbeeld om de juiste laadpunten te vinden of om te kijken wat de kosten van een laadpunt zijn. In Nederland gebruiken zij gemiddeld 3.3 apps voor hun elektrische rit(je). Keijsers: “Het is daarom belangrijk een eenvoudigere laadervaring te bieden. Mobiliteitsmanagers hebben behoefte aan grip op de verbruikskosten van het wagenpark, zicht op het gebruik en de kosten van de laadinfrastructuur op kantoor. Daar zijn slimme oplossingen voor zoals een ecosysteem waarin je overzicht op beide hebt. Ook is het belangrijk de mogelijkheid te bieden om alle laadkosten van werknemers overzichtelijk op één locatie te weergegeven, zowel voor hun laadsessies op hun thuislaadpunt als voor het laden onderweg met de Shell Recharge laadpas of app. Voordeel voor de werknemer is dat hij maandelijks automatisch zijn onkosten vergoed krijgt, terwijl de werkgever het overzicht behoudt en er verder geen omkijken naar heeft.”

Samen sterk

De EV-branche is op de goede weg. Echter, laat de nieuwe EV Driver Survey duidelijk zien dat het tijd is voor de volgende stap om EV-rijden simpeler te maken voor het grote publiek. Werkgevers hebben een belangrijke rol om die overstap op EV’s te stimuleren door voldoende laadmogelijkheden te bieden, en zo aan de (laad)behoeften van werknemers te voldoen.

Meer werknemers met elektrische auto zorgt voor nieuwe uitdagingen op kantoor | Fleet&Mobility

Meer werknemers met elektrische auto zorgt voor nieuwe uitdagingen op kantoor

Beeld: Shell Recharge Solutions

Er is een steeds grotere interesse in een duurzame leefstijl, waardoor het enthousiasme voor elektrisch rijden groeit. Dat blijkt uit het net gepubliceerde onderzoek van Shell Recharge Solutions onder bijna 15.000 berijders van elektrische voertuigen: de EV Driver Survey 2022. Ook steeds meer werknemers willen de overstap maken en een elektrisch voertuig (EV) aanschaffen. Maar zijn mobiliteitsmanagers hier wel goed op voorbereid? De overstap kan namelijk uitdagingen met zich mee brengen voor het opladen.

Herman Keijsers, Director International Sales and Integration bij Shell Recharge Solutions, Europa: “Werknemers verwachten tegenwoordig écht dat werkgevers inzetten op elektrisch rijden, niet alleen omdat medewerkers vinden dat er praktische voordelen aan EV’s kleven maar ook omdat zij het belang inzien voor het behalen van de klimaatdoelen.” Hoe snel de trend van elektrisch rijden snel doorzet, hangt deels af van de mate waarin oplossingen worden geboden voor de barrières die automobilisten momenteel ervaren. Shell Recharge Solutions, voorheen NewMotion, en wereldspeler op het gebied van slimme EV-laadoplossingen, gebruikt de ervaringen vanuit eigen onderzoek onder andere om de laadinfrastructuur toegankelijker te maken en om bedrijven met een eigen vloot beter te kunnen ondersteunen in de overstap op een elektrisch wagenpark.

Wat nieuw is, is spannend

Al zo lang gewend aan een wagenpark met uitsluitend auto’s met verbrandingsmotor, vinden sommige werkgevers de overstap op een elektrisch wagenpark spannend. Eén van de dingen die hen zorgen baart, is het opladen van EV’s. Er komen vanuit het onderzoek verschillende zaken aan het licht. We noemen er een paar.

Geen eigen oprit

Ruim een kwart van de EV-berijders (28 procent) heeft geen eigen oprit én daarmee geen eigen laadpunt. Gezien het grote publiek straks overstapt op elektrisch rijden, is de verwachting dat het percentage EV-rijders zonder eigen laadpunt groeit komende jaren. Waar moeten deze werknemers dan laden? Daarom is het essentieel de laadinfrastructuur ‘op het werk’ uit te breiden. Momenteel laadt slechts 31 procent van de EV-berijders één of meer keer per week op het werk. Een gemiste kans, aangezien de laadpunten bij bedrijven doorgaans in staat zijn om grote aantallen auto’s van energie te voorzien. Bovendien is het gebruik van deze laadpunten niet alleen een stuk goedkoper dan publieke laadpunten, zoals bij laadstations langs de snelweg, maar ook praktischer. Keijsers zegt hierover: “De tarieven van laadpunten bij kantoren zijn vaak gebaseerd op contracten voor grootverbruikers. Die liggen een stuk lager. Als medewerkers op kantoor kunnen laden, helpt dit bedrijven dan ook de kosten zo laag mogelijk te houden. Juist omdat het aantal EV-rijders komende jaren fors toeneemt, is het belangrijk de laadmogelijkheden op de werkplek op te hogen. Zo maken we EV-rijden ook beschikbaar voor de automobilist zonder oprit.”

Te véél apps

Verder ervaren veel EV-rijders frustratie als het gaat om de hoeveelheid verschillende apps die ze nodig hebben tijdens het rijden, bijvoorbeeld om de juiste laadpunten te vinden of om te kijken wat de kosten van een laadpunt zijn. In Nederland gebruiken zij gemiddeld 3.3 apps voor hun elektrische rit(je). Keijsers: “Het is daarom belangrijk een eenvoudigere laadervaring te bieden. Mobiliteitsmanagers hebben behoefte aan grip op de verbruikskosten van het wagenpark, zicht op het gebruik en de kosten van de laadinfrastructuur op kantoor. Daar zijn slimme oplossingen voor zoals een ecosysteem waarin je overzicht op beide hebt. Ook is het belangrijk de mogelijkheid te bieden om alle laadkosten van werknemers overzichtelijk op één locatie te weergegeven, zowel voor hun laadsessies op hun thuislaadpunt als voor het laden onderweg met de Shell Recharge laadpas of app. Voordeel voor de werknemer is dat hij maandelijks automatisch zijn onkosten vergoed krijgt, terwijl de werkgever het overzicht behoudt en er verder geen omkijken naar heeft.”

Samen sterk

De EV-branche is op de goede weg. Echter, laat de nieuwe EV Driver Survey duidelijk zien dat het tijd is voor de volgende stap om EV-rijden simpeler te maken voor het grote publiek. Werkgevers hebben een belangrijke rol om die overstap op EV’s te stimuleren door voldoende laadmogelijkheden te bieden, en zo aan de (laad)behoeften van werknemers te voldoen.