Storingen voorspellen met big data

Beeld: ANWB

De wereld van de zakelijke mobiliteit verandert in hoog tempo. Connected cars, elektrische auto’s en de verschuiving van bezit naar gebruik hebben verregaande gevolgen: óók voor de pechhulp van de ANWB. Is de Wegenwacht straks nog wel nodig? “Wat er ook gebeurt, de berijder blijft voor ons centraal staan”, vertelt Willem Aal, directeur ANWB Zakelijk. “Wij houden mensen mobiel. Nu en in de toekomst.”

Denk eens vijf jaar vooruit. Je komt met pech langs de weg te staan. Bellen naar de Wegenwacht hoeft niet meer, zodra je stilstaat komt er een melding op de app dat de Wegenwacht werkt aan het probleem. Op afstand wordt een software update doorgevoerd en 10 minuten later ben je weer mobiel. Is dat de toekomst? “Dit gaat zeker gebeuren, maar slechts als onderdeel van onze brede zakelijke dienstverlening”, voorspelt Willem Aal. “Op dit moment spelen er diverse ontwikkelingen naast elkaar. De automotive sector verandert razendsnel en onze kijk op mobiliteit verandert. We zien nu al steeds meer connected cars op de weg. Die kun je inderdaad op afstand uitlezen en in sommige gevallen repareren. Er zijn steeds meer elektrische auto’s en die hebben minder vaak pech dan een auto met verbrandingsmotor. Andersoortige pech ook. Daarnaast zien we dat de mobiliteit verandert: fabrikanten gaan zich rechtstreeks tot consumenten richten en leasemaatschappijen worden mobiliteitsprovider. Wij volgen die ontwikkelingen en spelen daarop in met nieuwe diensten.”

Storingen voorspellen

Met elektrische auto’s en connected cars worden data steeds belangrijker. “De auto is een voortdurende bron van gegevens. Uit die big data halen wij verbanden tussen automodellen, rijstijlen, kilometrages en nog veel meer”, vertelt Aal. “Op basis daarvan weten wij ook steeds vaker van te voren dat een auto met pech komt te staan. Nu al maken we gebruik van een accu-algoritme. Dat voorspelt heel nauwkeurig wanneer de accu de geest geeft. Dan kan die vervangen worden vóór de berijder met problemen stilstaat. We werken eraan om ook voor andere onderdelen zulke algoritmes te ontwikkelen.”

Update of lekke band?

Connected cars bieden ook de mogelijkheid om softwarematige storingen met een over-the-air update te verhelpen. “Soms kan dat. Maar bij een lekke band – hoog in de ranglijst van pechgevallen – moet ook in de toekomst nog steeds de Wegenwacht komen. Wat we nu wél al kunnen met connected cars, is de auto op afstand uitlezen. Heeft iemand pech, dan kunnen we binnen het intake proces met behulp van deze data snel en accuraat bepalen wat er mis is.

Bij een lekke band – hoog in de ranglijst van pechgevallen – moet ook in de toekomst nog steeds de Wegenwacht komen.

Dan bepalen we ook of een software update of een bezoek van de fysieke Wegenwacht het probleem op gaat lossen. Of dat transport van de auto en het aanbieden van vervangend vervoer de oplossing is. We noemen dat first time right. Het zal steeds minder vaak voorkomen dat de Wegenwachter eerst naar de auto komt en dan pas constateert dat hij de schade niet langs de weg kan verhelpen.”

Berijder staat centraal

Maar er zit meer verandering in de lucht. De verschuiving van bezit naar gebruik én de veel bredere visie op mobiliteit, vraagt ook van de Wegenwacht een andere manier van werken. “Vroeger bleef iemand bij zijn auto wachten tot die was gemaakt. Nu treffen we mensen die pech hebben met privé-auto’s, deelauto’s, private of zakelijke leaseauto’s. Die hoeven niet allemaal per se met diezelfde auto verder. Dus vragen we steeds vaker gewoon wat onze zakelijke klant wenst”, benadrukt Willem Aal. “Sommige mensen hebben graag een taxi, zodat ze toch nog die meeting kunnen halen. Anderen hebben liefst een vervangende auto of willen naar het station. We gaan de pechhulp veel meer per geval benaderen. Bij dat alles blijft de berijder centraal staan. Die willen we mobiel houden. Dat is waar ANWB Zakelijk voor staat.” Dat geldt niet alleen in Nederland, maar in heel West- en Zuid-Europa. “We werken heel nauw samen met zusterverenigingen in andere Europese landen. Zaken als het accuprotocol en andere softwarematige oplossingen ontwikkelen we in Europees verband. Dat betekent dat de zakelijke rijder door heel Europa kan rekenen op dezelfde service.”