MyStromer: speed pedelec krijgt te weinig stimulans in Nederland

Kobe Broos: “Vlamingen die voor hun woon-werkverkeer gebruikmaken van een fiets, krijgen een hoge vergoeding. In Nederland verlies je juist je reiskostenvergoeding als je voor een elektrische fiets kiest.” (foto: MyStromer)

Hoewel de speed pedelec een van de meest duurzame opties voor woon-werkverkeer is en we een fietsland bij uitstek zijn, is het aantal speed pedelecs in Vlaanderen relatief gezien acht keer zo hoog. Meer stimulering door bedrijven zou hier verandering in kunnen brengen.

Nu moderne speed pedelecs – een type fiets dat overigens in 2009 door myStromer is ontwikkeld en vanaf 2014 beschikbaar kwam op internationale markten – afstanden van 40 tot zelfs 260 kilometer mogelijk maken, is de elektrische fiets voor veel meer trajecten een optie dan mensen denken. “Na de reguliere fiets is het de meest duurzame manier van woon-werkverkeer”, aldus Kobe Broos, Global Sales bij Stromer “Er zijn diehards die maximaal 60 kilometer enkele reis fietsen, dus 120 km per dag. Maar de gemiddelde afstand die met onze fietsen wordt gefietst, is 31 kilometer per dag.” Een groot voordeel van de speed pedelec is het feit dat de afwijking van de gemiddelde reistijd minimaal is, je hebt nu eenmaal veel minder te maken met vertraging onderweg. De afwijking bedraagt volgens Broos maximaal 1 minuut per 10 kilometer.

In Vlaanderen waren in 2022 17 duizend speed pedelecs geregistreerd, in ons land zijn het er op het moment van schrijven 4.353. Relatief gezien dus een veel lager aantal, hoewel we zo ongeveer de beste fietsinfrastructuur ter wereld hebben. “Het verschil is dat de speed pedelec in Vlaanderen wordt aangemoedigd door bedrijven”, stelt Broos. “Mensen die voor hun woon-werkverkeer gebruikmaken van een fiets, krijgen een hoge vergoeding. In Nederland verlies je juist je reiskostenvergoeding als je voor een elektrische fiets kiest, terwijl de aanschaf ervan je wel een deel van je salaris kost.” 

Veilige plek op de weg

Een ander punt waarover veel te doen is, is het veiligheidsaspect van speed pedelecs. “In principe zijn speed pedelecs niet gevaarlijk, maar geef ze een veilige plek in het verkeer”, aldus Broos. “Er zijn plaatsen waar ze misschien beter niet op het fietspad rijden, maar in sommige situaties wil je ook niet dat ze tussen de auto’s terechtkomen.” Overigens doen ze er bij myStromer alles aan om voor een maximale veiligheid te zorgen. Zo worden de ST5 en ST7 (en tegen meerprijs de ST3) geleverd met ABS, dat voorkomt dat je over je stuur schiet als je vol moet remmen en de boel blokkeert. Sinds kort wordt ook de Smart Helmet geleverd, die voorzien is van led-verlichting. “Slechte zichtbaarheid is nu eenmaal de grootste aanrijdingsoorzaak bij fietsers, en de verlichting is het beste zichtbaar als hij hoog wordt geplaatst.” Verder zijn de speed pedelecs van het merk al sinds 2014 ‘verbonden’, waarbij een fiets na diefstal getraceerd kan worden via een app en tevens op afstand geblokkeerd kan worden. Tel daar de onderhoudsvriendelijke pinion-transmissie en riemaandrijving bij op (leverbaar voor alle modellen) en we kunnen stellen dat er weinig redenen meer zijn om voor een speed pedelec te gaan. Alleen aan regenbuien kunnen ze bij myStromer helaas nog niets doen.