‘Alphabet na fusie met nieuw elan de markt in’

Chris Collet: “Bedrijven willen een mobiliteitspartner die ook brede, duurzame vervoersoplossingen biedt.” (foto: Alphabet)

Chris Collet is sinds april cco bij Alphabet. De ervaren salesdirecteur zet in op groei via een groter aanbod van flexibele leasevormen, maatwerk en digitalisering. “Door de fusie zijn we nu sterk in alle mobiliteitsoplossingen.”

Toen Alphabet dit jaar een nieuwe salesdirecteur zocht, hoefden ze niet ver te zoeken. Chris Collet, al lid van het directieteam van BMW Financial Services Nederland, had met ruim 27 jaar een schat aan saleservaring in de BMW Groep én zin in de overstap: “Ik miste de corporate fleetmarkt en het klantencontact. Ik zit nu zelf direct aan tafel bij de klant.”

Sinds de fusie in 2022 met BMW Financial Services is Alphabet een robuuste top 3 speler in Nederland. Collet wil de portefeuille van 125 duizend leasecontracten verder laten groeien. Daarvoor heeft hij stevige troeven in handen. “We zijn nu sterk in zowel operational lease als financial lease – en hebben een groeiende flexibele huurvloot van inmiddels zesduizend auto’s. Daarmee kunnen we mkb-ondernemers precies de flexibiliteit bieden die ze nodig hebben. De komende tijd gaan we dat verder uitbreiden.” Vanuit het mkb merkt Collet groeiende interesse in elektrificatie, laadinfrastructuren en CO2-reductie. Een team van specialisten bij Alphabet adviseert ze daarover: “Kleinere ondernemingen willen graag de overstap maken naar elektrisch rijden, maar alleen als dat zonder drempels kan. Wij halen die drempels voor ze weg.”

‘Mobility made easy’

Onder het motto ‘mobility made easy’ gaat Alphabet onder Collet verder met het digitaliseren van de klantreis. Via My Alphabet en de Alphabet app, maar bijvoorbeeld ook door koppeling van operationele processen. “Voor onze ‘grijs kenteken’ bedrijfswagens hebben we sinds kort een nieuwe, unieke tool die maatwerk levert richting fleetowners. Van koeling tot gespecialiseerde inrichting en carrosserieombouw: je stelt je bedrijfsauto in één keer samen, waarbij ook al onze toeleveranciers zijn gekoppeld, van de ombouwer en inrichter tot de beletteraar.”
Ook de belangstelling voor alternatieve mobiliteitsoplossingen groeit. Collet: “Bedrijven kiezen nog altijd voornamelijk voor de auto voor zakelijke mobiliteit. Maar ze willen wel in zee gaan met een mobiliteitspartner die naast de auto ook fiets-, ov- en MaaS-oplossingen biedt.” Inmiddels groeit het niet-autogerelateerde mobiliteitsaanbod van Alphabet gestaag.

Persoonlijk contact

Bij dat alles staat persoonlijk klantcontact voor Collet centraal. “In goede, maar ook in snel veranderende tijden wil je weten wat er bij de klant speelt, zodat je op maat kunt adviseren en meedenken.” Zo wil hij ‘de achterdeur dichthouden’ en tevens zorgen dat het aan de voordeur drukker wordt. “Dat lukt, bedrijven zijn nieuwsgierig naar wat we te bieden hebben na de fusie”, meent Collet. “We zitten steeds vaker aan tafel.”

De Duurzame Roadtrip

Alphabet is mobiliteitspartner van het nieuwe televisieprogramma De Duurzame Roadtrip. In het programma voert een roadtrip door Nederland langs kleine en grote bedrijven die vernieuwend zijn op het gebied van duurzaamheid. Speciale aandacht is er voor Alphabet als duurzaam bedrijf. Collet vertelt over het mobiliteitsplatform en hoe Alphabet Rent de elektrificatie van haar eigen huurvloot vormgeeft.

De Duurzame Roadtrip: sinds 6 mei elke zaterdag (6 afleveringen) vanaf 16.30 uur op RTL-4 (daarna op Videoland).

‘Alphabet na fusie met nieuw elan de markt in’ | Fleet&Mobility

‘Alphabet na fusie met nieuw elan de markt in’

Chris Collet: “Bedrijven willen een mobiliteitspartner die ook brede, duurzame vervoersoplossingen biedt.” (foto: Alphabet)

Chris Collet is sinds april cco bij Alphabet. De ervaren salesdirecteur zet in op groei via een groter aanbod van flexibele leasevormen, maatwerk en digitalisering. “Door de fusie zijn we nu sterk in alle mobiliteitsoplossingen.”

Toen Alphabet dit jaar een nieuwe salesdirecteur zocht, hoefden ze niet ver te zoeken. Chris Collet, al lid van het directieteam van BMW Financial Services Nederland, had met ruim 27 jaar een schat aan saleservaring in de BMW Groep én zin in de overstap: “Ik miste de corporate fleetmarkt en het klantencontact. Ik zit nu zelf direct aan tafel bij de klant.”

Sinds de fusie in 2022 met BMW Financial Services is Alphabet een robuuste top 3 speler in Nederland. Collet wil de portefeuille van 125 duizend leasecontracten verder laten groeien. Daarvoor heeft hij stevige troeven in handen. “We zijn nu sterk in zowel operational lease als financial lease – en hebben een groeiende flexibele huurvloot van inmiddels zesduizend auto’s. Daarmee kunnen we mkb-ondernemers precies de flexibiliteit bieden die ze nodig hebben. De komende tijd gaan we dat verder uitbreiden.” Vanuit het mkb merkt Collet groeiende interesse in elektrificatie, laadinfrastructuren en CO2-reductie. Een team van specialisten bij Alphabet adviseert ze daarover: “Kleinere ondernemingen willen graag de overstap maken naar elektrisch rijden, maar alleen als dat zonder drempels kan. Wij halen die drempels voor ze weg.”

‘Mobility made easy’

Onder het motto ‘mobility made easy’ gaat Alphabet onder Collet verder met het digitaliseren van de klantreis. Via My Alphabet en de Alphabet app, maar bijvoorbeeld ook door koppeling van operationele processen. “Voor onze ‘grijs kenteken’ bedrijfswagens hebben we sinds kort een nieuwe, unieke tool die maatwerk levert richting fleetowners. Van koeling tot gespecialiseerde inrichting en carrosserieombouw: je stelt je bedrijfsauto in één keer samen, waarbij ook al onze toeleveranciers zijn gekoppeld, van de ombouwer en inrichter tot de beletteraar.”
Ook de belangstelling voor alternatieve mobiliteitsoplossingen groeit. Collet: “Bedrijven kiezen nog altijd voornamelijk voor de auto voor zakelijke mobiliteit. Maar ze willen wel in zee gaan met een mobiliteitspartner die naast de auto ook fiets-, ov- en MaaS-oplossingen biedt.” Inmiddels groeit het niet-autogerelateerde mobiliteitsaanbod van Alphabet gestaag.

Persoonlijk contact

Bij dat alles staat persoonlijk klantcontact voor Collet centraal. “In goede, maar ook in snel veranderende tijden wil je weten wat er bij de klant speelt, zodat je op maat kunt adviseren en meedenken.” Zo wil hij ‘de achterdeur dichthouden’ en tevens zorgen dat het aan de voordeur drukker wordt. “Dat lukt, bedrijven zijn nieuwsgierig naar wat we te bieden hebben na de fusie”, meent Collet. “We zitten steeds vaker aan tafel.”

De Duurzame Roadtrip

Alphabet is mobiliteitspartner van het nieuwe televisieprogramma De Duurzame Roadtrip. In het programma voert een roadtrip door Nederland langs kleine en grote bedrijven die vernieuwend zijn op het gebied van duurzaamheid. Speciale aandacht is er voor Alphabet als duurzaam bedrijf. Collet vertelt over het mobiliteitsplatform en hoe Alphabet Rent de elektrificatie van haar eigen huurvloot vormgeeft.

De Duurzame Roadtrip: sinds 6 mei elke zaterdag (6 afleveringen) vanaf 16.30 uur op RTL-4 (daarna op Videoland).