Nationaal Laadonderzoek: ‘EV-rijder zoekt manieren om de kosten te drukken’

Laadpalen • De EV-rijder zoekt manieren om de laadkosten te drukken. Een opvallend grote groep van de thuisladers (20%) is al overgestapt op een dynamisch energiecontract. Bovendien willen EV-rijders graag bi-directioneel laden en neemt de interesse in slim laden toe. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De EV-rijder laadt nog steeds vooral thuis (69% van de deelnemers), zo blijkt uit het onderzoek onder bijna vierduizend respondenten. EV-rijders geven aan dat zij 52 procent van de gereden kilometers thuis opladen, 25 procent bij openbare laadpalen, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg. Thuis laden wordt van alle laadmogelijkheden het hoogste gewaardeerd met het rapportcijfer 9,1.

Het overgrote deel van de EV-rijders die thuis de auto opladen, laadt deze op privéterrein. 10 procent van de EV-rijders laad de EV op in de openbare ruimte terwijl deze aangesloten is op de privélaadpaal thuis. Het kunnen opladen op eigen terrein is een belangrijk beslispunt om elektrisch te gaan rijden. Voor verreweg de meeste thuisladers is thuis laden nog altijd goedkoper is dan publiek laden. Dat komt mede door het groeiend aantal EV-rijders met zonnepanelen (77% van de EV-rijders die thuis laadt heeft zonnepanelen).

Slim laden

Nieuw in het onderzoek is de vraag of EV-rijders weten wat de kosten zijn van laden bij een openbare laadpaal. De helft van de EV-rijders weet doorgaans vooraf niet wat opladen bij een publieke laadpaal kost. Terwijl de behoefte groot is om vooraf te weten welke tarieven er gelden voor verschillende laadpassen.

“We zien grote prijsverschillen, maar prijstransparantie bij de publieke laadpaal is soms ver te zoeken”, stelt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). “Het is nu zo goed als onmogelijk voor een EV-rijder te weten met welke laadpas of app je het gunstigste tarief aan de laadpaal betaalt. En dat is relevant want dat kan al gauw 10 tot 15 euro per laadbeurt verschillen tussen laadpassen aan een laadpaal.” Volgens Van Biezen laat de energiecrisis zijn sporen na. “Mensen zoeken naar manieren om de laadkosten te drukken.”

Ook thuisladers letten meer dan voorheen op laadkosten, blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek. Een opvallend groot deel van de thuisladers (20%) is al overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. Maar liefst 79 procent doet dit nog niet maar wil dit graag. Van Biezen: “Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuislader steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden. Dat zou winst zijn voor de portemonnee van mensen en goed voor het slim benutten van de capaciteit van het stroomnetwerk en het gebruik van duurzame stroom.”

Ook de interesse in slim laden neemt toe, zo blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek. Het merendeel van de EV-rijders zegt ermee bekend te zijn, maar slechts de helft van de groep zegt een variant van slim laden toe te passen.

Bi-directioneel laden

Vooruitkijkend verwacht de elektrische rijder veel van zogenoemd bi-directioneel laden. 47 procent van de deelnemende EV-rijders wil dit graag. Ook zien EV-rijders kansen in het inzetten van de EV voor uitwisseling van stroom met het stroomnetwerk om geld te verdienen en het netwerk te ontlasten. Hoewel bijna de helft van de respondenten aangeeft bi-directioneel te willen laden wordt dit nog nauwelijks daadwerkelijk toegepast. Dat komt vooral omdat er nog vrijwel geen elektrische auto’s zijn die bi-directioneel laden ondersteunen op gewone laadpalen.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat range anxiety verdwijnt. De batterijen worden steeds groter waardoor deze voldoen voor dagelijkse afstanden. 40 procent van de elektrische rijders hoeft bij geen enkele rit onderweg bij te laden (vorig jaar was dit nog 30 procent), zo blijkt uit het onderzoek.

Nationaal Laadonderzoek: ‘EV-rijder zoekt manieren om de kosten te drukken’ | Fleet&Mobility

Nationaal Laadonderzoek: ‘EV-rijder zoekt manieren om de kosten te drukken’

Laadpalen • De EV-rijder zoekt manieren om de laadkosten te drukken. Een opvallend grote groep van de thuisladers (20%) is al overgestapt op een dynamisch energiecontract. Bovendien willen EV-rijders graag bi-directioneel laden en neemt de interesse in slim laden toe. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

De EV-rijder laadt nog steeds vooral thuis (69% van de deelnemers), zo blijkt uit het onderzoek onder bijna vierduizend respondenten. EV-rijders geven aan dat zij 52 procent van de gereden kilometers thuis opladen, 25 procent bij openbare laadpalen, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg. Thuis laden wordt van alle laadmogelijkheden het hoogste gewaardeerd met het rapportcijfer 9,1.

Het overgrote deel van de EV-rijders die thuis de auto opladen, laadt deze op privéterrein. 10 procent van de EV-rijders laad de EV op in de openbare ruimte terwijl deze aangesloten is op de privélaadpaal thuis. Het kunnen opladen op eigen terrein is een belangrijk beslispunt om elektrisch te gaan rijden. Voor verreweg de meeste thuisladers is thuis laden nog altijd goedkoper is dan publiek laden. Dat komt mede door het groeiend aantal EV-rijders met zonnepanelen (77% van de EV-rijders die thuis laadt heeft zonnepanelen).

Slim laden

Nieuw in het onderzoek is de vraag of EV-rijders weten wat de kosten zijn van laden bij een openbare laadpaal. De helft van de EV-rijders weet doorgaans vooraf niet wat opladen bij een publieke laadpaal kost. Terwijl de behoefte groot is om vooraf te weten welke tarieven er gelden voor verschillende laadpassen.

“We zien grote prijsverschillen, maar prijstransparantie bij de publieke laadpaal is soms ver te zoeken”, stelt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). “Het is nu zo goed als onmogelijk voor een EV-rijder te weten met welke laadpas of app je het gunstigste tarief aan de laadpaal betaalt. En dat is relevant want dat kan al gauw 10 tot 15 euro per laadbeurt verschillen tussen laadpassen aan een laadpaal.” Volgens Van Biezen laat de energiecrisis zijn sporen na. “Mensen zoeken naar manieren om de laadkosten te drukken.”

Ook thuisladers letten meer dan voorheen op laadkosten, blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek. Een opvallend groot deel van de thuisladers (20%) is al overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. Maar liefst 79 procent doet dit nog niet maar wil dit graag. Van Biezen: “Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuislader steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden. Dat zou winst zijn voor de portemonnee van mensen en goed voor het slim benutten van de capaciteit van het stroomnetwerk en het gebruik van duurzame stroom.”

Ook de interesse in slim laden neemt toe, zo blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek. Het merendeel van de EV-rijders zegt ermee bekend te zijn, maar slechts de helft van de groep zegt een variant van slim laden toe te passen.

Bi-directioneel laden

Vooruitkijkend verwacht de elektrische rijder veel van zogenoemd bi-directioneel laden. 47 procent van de deelnemende EV-rijders wil dit graag. Ook zien EV-rijders kansen in het inzetten van de EV voor uitwisseling van stroom met het stroomnetwerk om geld te verdienen en het netwerk te ontlasten. Hoewel bijna de helft van de respondenten aangeeft bi-directioneel te willen laden wordt dit nog nauwelijks daadwerkelijk toegepast. Dat komt vooral omdat er nog vrijwel geen elektrische auto’s zijn die bi-directioneel laden ondersteunen op gewone laadpalen.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat range anxiety verdwijnt. De batterijen worden steeds groter waardoor deze voldoen voor dagelijkse afstanden. 40 procent van de elektrische rijders hoeft bij geen enkele rit onderweg bij te laden (vorig jaar was dit nog 30 procent), zo blijkt uit het onderzoek.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.