Ruim helft nieuw verkochte fietsen is e-bike
Van alle nieuw verkochte fietsen vorig jaar was ruim de helft (56 procent) een elektrische fiets. Er zijn in totaal 453 duizend stuks verkocht in 2023. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en de Rai Vereniging. In totaal zijn vorig jaar 804 duizend nieuwe fietsen verkocht, dat is minder dan het jaar ervoor (855 duizend).
De totale omzet van de fietsbranche lag op 1,4 miljard euro, wat een daling van bijna 4 procent is vergeleken met 2022. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam uit op 1.815 euro. Voor een nieuwe e-bike was dat in doorsnee 2.574 euro.
Ondanks de lagere omzet spreken Rai Vereniging en Bovag van een “gezonde markt” voor fietsen, na de uitzonderlijke vraag tijdens de coronapandemie. Door de coronabeperkingen kochten mensen veel vaker een fiets om uitstapjes te maken of om openbaar vervoer te mijden.
Grote belangstelling e-bikes
“De markt moest na de verkoophausse tijdens de coronaperiode weliswaar wat gas terugnemen, maar de vraag bleef per saldo op niveau”, zegt Huub Lamers die voorzitter is van de sectie Fietsen van Rai Vereniging. Volgens hem blijft de belangstelling voor fietsen en dan vooral e-bikes groot.
Lamers stelt dat er ook nog veel potentie is als het gaat om forenzen, want ongeveer de helft van de werknemers heeft nog geen toegang tot een fiets van de zaak. “Wij blijven ons daarom inzetten voor een nog betere en aantrekkelijkere leasefietsregeling die ook daadwerkelijk stimuleert om de fiets te pakken naar het werk.”
Leasefietsen
Bovag en Rai Vereniging hebben geen zicht op het aantal fietsen dat door middel van een leasecontract is verstrekt in 2023, maar uit een netwerkstudie van Bovag en KPGM van vorig jaar blijkt dat leaseoplossingen grote groepen mensen toegang geven tot een fiets, en dan met name een e-bike.
Het aantal leasefietsen, los van Swapfiets, is in 2022 bijna verdubbelt ten opzichte van 2021. In 2021 waren er 58 duizend leasecontracten voor e-bikes, en in 2022 waren dit er 100 duizend. Recentere cijfers zijn niet beschikbaar.
In buurlanden België en Duitsland is het effect sterker zichtbaar doordat het in deze landen fiscaal voordeliger is om een fiets in de lease aan te schaffen. Eerder riep mobiliteitsmanager van KPN, Carlo Steenvoorden, al op om de beleidsregels in Nederland ook aan te passen. “Als we de huidige belastingregels voor leasefietsen niet aanpassen, dan gaan we als Nederland niet vooruit. Als samenleving dragen we uiteindelijk veel minder zorgkosten door meer te fietsen”, aldus Steenvoorden.
Volgens Steenvoorden is het belangrijk dat de bijtelling die een werknemer betaalt voor een fiets anders is dan de bijtelling die eenzelfde werknemer betaalt voor een leaseauto. Daarnaast betaalt de werkgever in Nederland een paar cent meer belasting per kilometer die een werknemers op de fiets aflegt vergeleken met België en Duitsland.