‘Overstap naar cargo bike vergt andere mindset’

Vrachtfiets • De vrachtfiets wint langzaam maar zeker terrein als alternatief voor de dieselbus in de binnenstad. Leasemaatschappij ALD Automotive is een experiment met 11 elektrische cargo bikes gestart.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Fulpra)

In 2025 stellen 29 gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. De dieselbus blijft weliswaar tot 1 januari 2028 welkom in onze binnensteden (mits het een Euro 6-diesel betreft) maar nu al vragen veel ondernemers zich af hoe zij de gereden kilometers in de stad zo groen mogelijk kunnen maken. De batterij-elektrische of waterstof-aangedreven bestelauto is een voor de hand liggende keuze. De hoge prijs is echter een grote hobbel die de acceptatie van EV’s remt. Er wordt daarom ook gekeken naar betaalbare alternatieven. Zo doet leasemaatschappij ALD Automotive ervaring op met elektrische vrachtfietsen van Sunrider en Fulpra.

Jelle Oosterhoff is manager MaaS & consultancy bij ALD Automotive en ziet dat klanten ervaring willen opdoen met een alternatieve invulling van de last mile. “We zijn ongeveer een jaar geleden begonnen met het aanbieden van 11 elektrische vrachtfietsen via flexibele lease. Het doel is vooral om ondernemers te laten experimenteren en zich voor te bereiden op ZE-zones.”

11 elektrische cargo bikes

ALD heeft in Nederland een wagenpark van zo’n 80 duizend auto’s. De 11 elektrische cargo bikes vallen daarbij in het niet. Oosterhoff merkt dat veel potentiële klanten de elektrische fietsen op de agenda hebben staan, maar nog niet altijd de urgentie voelen die het zou moeten hebben. “Bedrijven vinden het super interessant maar laten ook weten nog niet klaar te zijn om cargo bikes of andere LEVV’s (Licht Elektrische Vrachtvoertuigen) aan hun wagenpark toe te voegen. De urgentie bij het mkb en zzp’ers om te vergroenen ontbreekt vaak door de uitzonderingen die de ZE-zones nog bieden. Dat is spijtig want je moet echt de tijd nemen om je bedrijfsvoering aan te passen en om te gaan met nieuwe bedrijfsmiddelen. Het heeft immers impact op je processen.”

De ervaringen die klanten inmiddels hebben opgedaan met de inzet van cargo bikes noemt Oosterhoff zeer positief. Dat geldt vooral voor de praktische toepasbaarheid van de e-bikes. Het overhalen van werknemers om de overstap te maken van hun comfortabele dieselbus naar een elektrische bakfiets is misschien wel de grootste horde om te nemen in de acceptatie, merk hij. “Het vergt een andere mindset.”

Met een e-cargo bike kan je meer werkorders afhandelen

Comfortabeler

Bij fabrikant Fulpra in Nieuwegein herkennen ze dat probleem. In 2022 kwamen, na vier jaar ontwikkelen en testen, de eerste elektrische vrachtfietsen van het bedrijf op de markt. Fulpra heeft inmiddels drie e-bikes beschikbaar: twee gesloten modellen en een open ‘pick up’-versie. In mei van dit jaar volgt het nieuwste model dat mede is ontwikkeld op basis van feedback uit de markt, vertelt mede-oprichter Michel van Eijnatten. “Deze versie is volledig afgeveerd. Dat is comfortabeler voor de bestuurder en beter voor de lading. Hij is bovendien iets smaller en heeft een regenscherm voor de berijder. Vooral dat laatste vinden veel berijders erg belangrijk.” Op termijn komt er ook een versie met vier wielen en een volledige overkapping, onthult Van Eijnatten. “Dan wordt het nog aantrekkelijker om de overstap naar onze fietsen te maken.”

Onderhoud

Jelle Oosterhoff benadrukt dat het onderhoudsplaatje van een LEVV er anders uitziet dan dat van de traditionele dieselbus. “Het element onderhoud staat in een andere verhouding tot de prijs bij de dieselbus. Relatief gezien zijn de onderhoudskosten hoger.” Om de ‘uptime’ zo hoog mogelijk te houden biedt ALD onderhoudspakketten aan waarbij minimaal een keer per kwartaal preventief onderhoud op locatie plaatsvindt. Een e-cargo bike heeft volgens Michel van Eijnatten in de praktijk zelfs maandelijks onderhoud nodig. Fulpra beschikt in Nederland, België en het westen van Duitsland dan ook over een eigen servicedienst. Om de kosten te verlagen wil het bedrijf het maandelijkse onderhoud terugbrengen naar twee keer per jaar voor grootverbruikers, en op termijn zelfs naar jaarlijks onderhoud voor klanten die de fiets minder intensief gebruiken. “Het ligt uiteraard aan je kilometrage, maar ik verwacht dat we dit met ons nieuwe model kunnen waarmaken.” Overigens benadrukt Jelle Oosterhoff dat de onderhoudskosten weliswaar relatief hoger zijn, maar dat de berijder van een e-cargo bike zijn of haar werk efficiënter kan doen. “Je kan meer werkorders afhandelen omdat je minder tijd kwijt bent met het zoeken van een parkeerplaats en dichter bij de plek van bestemming kan parkeren. Dat scheelt heen en weer lopen. En daarnaast kun je flink besparen op de parkeerkosten. Dat moet je ook meenemen in de businesscase.”

Tot slot: Michel van Eijnatten sprak twee jaar geleden de ambitie uit om 150 fietsen te verkopen in 2022. Is dat gelukt? “Jazeker. We hebben nu in totaal een kleine 300 fietsen verkocht in acht verschillende landen, vooral in Europa maar ook daarbuiten. Dit jaar willen we verdubbelen en 600 e-cargo bikes verkopen.”

Hoe staat het met MaaS?
Er wordt al jaren over gepraat: Mobility as a Service. Ofwel het gemak van alle mobiliteitsdiensten in één app om je reis van deur tot deur te plannen. Hoe ver staat het ermee in Nederland? Jelle Oosterhoff: “Er zijn talloze goede initiatieven om zakelijke reizigers een alternatief te bieden voor de traditionele leaseauto. Maar we moeten er ook eerlijk over zijn: we zitten nu op een solide niveau 3 en niet, zoals bijvoorbeeld in Helsinki, niveau 5. Met andere woorden: in Nederland zijn we nu bezig om mobiliteit te flexibiliseren.” Zelf heeft ALD hiervoor een applicatie ontwikkeld: ALD Move. “Dit sluit goed aan bij onze klanten die het gebruiken voor de regeling werkgebonden personenmobiliteit.” Deze regeling verplicht werkgevers met meer dan 100 werknemers om vanaf 1 juli 2024 te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van hun werknemers, met als doel de CO2-uitstoot in kaart te brengen. “We merken heel duidelijk dat dat onderwerp bij steeds meer bedrijven op de agenda staat.”‘Met een e-cargo bike kan je meer werkorders afhandelen’

‘Overstap naar cargo bike vergt andere mindset’ | Fleet&Mobility

‘Overstap naar cargo bike vergt andere mindset’

Vrachtfiets • De vrachtfiets wint langzaam maar zeker terrein als alternatief voor de dieselbus in de binnenstad. Leasemaatschappij ALD Automotive is een experiment met 11 elektrische cargo bikes gestart.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Fulpra)

In 2025 stellen 29 gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. De dieselbus blijft weliswaar tot 1 januari 2028 welkom in onze binnensteden (mits het een Euro 6-diesel betreft) maar nu al vragen veel ondernemers zich af hoe zij de gereden kilometers in de stad zo groen mogelijk kunnen maken. De batterij-elektrische of waterstof-aangedreven bestelauto is een voor de hand liggende keuze. De hoge prijs is echter een grote hobbel die de acceptatie van EV’s remt. Er wordt daarom ook gekeken naar betaalbare alternatieven. Zo doet leasemaatschappij ALD Automotive ervaring op met elektrische vrachtfietsen van Sunrider en Fulpra.

Jelle Oosterhoff is manager MaaS & consultancy bij ALD Automotive en ziet dat klanten ervaring willen opdoen met een alternatieve invulling van de last mile. “We zijn ongeveer een jaar geleden begonnen met het aanbieden van 11 elektrische vrachtfietsen via flexibele lease. Het doel is vooral om ondernemers te laten experimenteren en zich voor te bereiden op ZE-zones.”

11 elektrische cargo bikes

ALD heeft in Nederland een wagenpark van zo’n 80 duizend auto’s. De 11 elektrische cargo bikes vallen daarbij in het niet. Oosterhoff merkt dat veel potentiële klanten de elektrische fietsen op de agenda hebben staan, maar nog niet altijd de urgentie voelen die het zou moeten hebben. “Bedrijven vinden het super interessant maar laten ook weten nog niet klaar te zijn om cargo bikes of andere LEVV’s (Licht Elektrische Vrachtvoertuigen) aan hun wagenpark toe te voegen. De urgentie bij het mkb en zzp’ers om te vergroenen ontbreekt vaak door de uitzonderingen die de ZE-zones nog bieden. Dat is spijtig want je moet echt de tijd nemen om je bedrijfsvoering aan te passen en om te gaan met nieuwe bedrijfsmiddelen. Het heeft immers impact op je processen.”

De ervaringen die klanten inmiddels hebben opgedaan met de inzet van cargo bikes noemt Oosterhoff zeer positief. Dat geldt vooral voor de praktische toepasbaarheid van de e-bikes. Het overhalen van werknemers om de overstap te maken van hun comfortabele dieselbus naar een elektrische bakfiets is misschien wel de grootste horde om te nemen in de acceptatie, merk hij. “Het vergt een andere mindset.”

Met een e-cargo bike kan je meer werkorders afhandelen

Comfortabeler

Bij fabrikant Fulpra in Nieuwegein herkennen ze dat probleem. In 2022 kwamen, na vier jaar ontwikkelen en testen, de eerste elektrische vrachtfietsen van het bedrijf op de markt. Fulpra heeft inmiddels drie e-bikes beschikbaar: twee gesloten modellen en een open ‘pick up’-versie. In mei van dit jaar volgt het nieuwste model dat mede is ontwikkeld op basis van feedback uit de markt, vertelt mede-oprichter Michel van Eijnatten. “Deze versie is volledig afgeveerd. Dat is comfortabeler voor de bestuurder en beter voor de lading. Hij is bovendien iets smaller en heeft een regenscherm voor de berijder. Vooral dat laatste vinden veel berijders erg belangrijk.” Op termijn komt er ook een versie met vier wielen en een volledige overkapping, onthult Van Eijnatten. “Dan wordt het nog aantrekkelijker om de overstap naar onze fietsen te maken.”

Onderhoud

Jelle Oosterhoff benadrukt dat het onderhoudsplaatje van een LEVV er anders uitziet dan dat van de traditionele dieselbus. “Het element onderhoud staat in een andere verhouding tot de prijs bij de dieselbus. Relatief gezien zijn de onderhoudskosten hoger.” Om de ‘uptime’ zo hoog mogelijk te houden biedt ALD onderhoudspakketten aan waarbij minimaal een keer per kwartaal preventief onderhoud op locatie plaatsvindt. Een e-cargo bike heeft volgens Michel van Eijnatten in de praktijk zelfs maandelijks onderhoud nodig. Fulpra beschikt in Nederland, België en het westen van Duitsland dan ook over een eigen servicedienst. Om de kosten te verlagen wil het bedrijf het maandelijkse onderhoud terugbrengen naar twee keer per jaar voor grootverbruikers, en op termijn zelfs naar jaarlijks onderhoud voor klanten die de fiets minder intensief gebruiken. “Het ligt uiteraard aan je kilometrage, maar ik verwacht dat we dit met ons nieuwe model kunnen waarmaken.” Overigens benadrukt Jelle Oosterhoff dat de onderhoudskosten weliswaar relatief hoger zijn, maar dat de berijder van een e-cargo bike zijn of haar werk efficiënter kan doen. “Je kan meer werkorders afhandelen omdat je minder tijd kwijt bent met het zoeken van een parkeerplaats en dichter bij de plek van bestemming kan parkeren. Dat scheelt heen en weer lopen. En daarnaast kun je flink besparen op de parkeerkosten. Dat moet je ook meenemen in de businesscase.”

Tot slot: Michel van Eijnatten sprak twee jaar geleden de ambitie uit om 150 fietsen te verkopen in 2022. Is dat gelukt? “Jazeker. We hebben nu in totaal een kleine 300 fietsen verkocht in acht verschillende landen, vooral in Europa maar ook daarbuiten. Dit jaar willen we verdubbelen en 600 e-cargo bikes verkopen.”

Hoe staat het met MaaS?
Er wordt al jaren over gepraat: Mobility as a Service. Ofwel het gemak van alle mobiliteitsdiensten in één app om je reis van deur tot deur te plannen. Hoe ver staat het ermee in Nederland? Jelle Oosterhoff: “Er zijn talloze goede initiatieven om zakelijke reizigers een alternatief te bieden voor de traditionele leaseauto. Maar we moeten er ook eerlijk over zijn: we zitten nu op een solide niveau 3 en niet, zoals bijvoorbeeld in Helsinki, niveau 5. Met andere woorden: in Nederland zijn we nu bezig om mobiliteit te flexibiliseren.” Zelf heeft ALD hiervoor een applicatie ontwikkeld: ALD Move. “Dit sluit goed aan bij onze klanten die het gebruiken voor de regeling werkgebonden personenmobiliteit.” Deze regeling verplicht werkgevers met meer dan 100 werknemers om vanaf 1 juli 2024 te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van hun werknemers, met als doel de CO2-uitstoot in kaart te brengen. “We merken heel duidelijk dat dat onderwerp bij steeds meer bedrijven op de agenda staat.”‘Met een e-cargo bike kan je meer werkorders afhandelen’