Bandenfitter wil veel meer onderhoud doen

Op zoek naar profiel

Redactie Redactie
• Laatste update:

De ontwikkelingen bij The Alwaysbemobile Company volgen elkaar de afgelopen 12 maanden in hoog tempo op. Bijna alle directieleden en een groot deel van de RvC vertrokken en recentelijk kondigde ook interim-ceo Patrick Ledegang zijn vertrek aan. In de tussentijd is het afwachten welke koers het bedrijf wil gaan varen. Er werd al afscheid genomen van enkele projecten van voormalig ceo Luc van Bussel (zoals schadeherstel). De aandeelhouders (de Profile-bedrijven) willen dat Alwaysbemobile weer meer om Profile draait. De verwachting is dat het bedrijf veel meer nadruk gaat leggen op onderhoud. Op de bandenmarkt is de concurrentie vanuit andere partijen heftig, internet legt meer druk op de marges en de winterbandenhausse is voorbij. Meer onderhoud moet voor groei zorgen. Grote vraag is dan wat dit betekent voor de James-leden.

Veel vragen en vooralsnog weinig antwoorden, beseft ook Job van der Have, voorzitter van de RvC (Ledegang wil als scheidend directielid niet reageren op dit artikel). Hij werd in december benoemd en is sinds die tijd bezig het proces in goede banen te leiden. “Er is voldoende kennis binnen het bedrijf, voor mij is het zaak om te zorgen dat deze kennis tot een herijking van de bestaande strategie leidt. Daarbij zoeken we naar een nieuwe ceo.” Van der Have wil inhoudelijk niet ingaan op beide zaken. “Wel kan ik zeggen dat beide processen vergevorderd zijn. We hebben een nieuwe ceo op het oog. En ook de herziene strategie staat in de steigers.”

James wil duidelijkheid

Van der Have wil niet ingaan op de positie van James binnen de nieuwe strategie. De James-leden zijn sinds het vertrek van Van Bussel in het ongewisse gelaten over hun toekomst. Zorgen zijn er vooralsnog niet, maar ze snakken naar duidelijkheid, dat blijkt na een klein rondje langs de leden. De gedachte is dat ook als Profile meer onderhoudsketen wordt, er nog ruimte voor James is. Grote vraag is hoe de Profile-leden daar over denken. Volgens Van der Have is geduld nog even op zijn plaats. “Ik verwacht dat in september de nieuwe langetermijnstrategie wordt gepresenteerd. Al moet ik daarbij aantekenen dat langetermijn tegenwoordig minder lang is dan in het verleden. De ontwikkelingen gaan snel.” Van der Have vermaakt zich wel. “Het is mooi om met ondernemers te werken, die enorm gecommitteerd zijn aan hun bedrijf en aan de toekomst van Profile.”