‘Rijhulpsystemen verlagen kans op ongevallen met 30 tot 40%’

Rijhulpsysteem • Niet alle rijhulpsystemen functioneren goed bij slechte weersomstandigheden.
Redactie Redactie
De eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten volgens de OVV niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen.
(Foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Slimme rijhulpsystemen verlagen de kans op een ongeval in het verkeer met 30 tot 40 procent. Dat concludeert het Verbond van Verzekeraars uit eigen onderzoek, zo meldt het ANP.

De brancheorganisatie is zeer te spreken over twee rijhulpsystemen die bestuurders waarschuwen wanneer ze per ongeluk de rijbaan verlaten of als een botsing dreigt. Het gaat om de rijstrookassistent (Lane Keep Assist) en het systeem voor botsingdetectie (Collision Detection).

De onderzoekers keken ook naar de onderlinge samenhang tussen de verschillende systemen en de effecten tijdens slechte weersomstandigheden. Daaruit bleek dat niet alle rijhulpsystemen bij slecht weer goed functioneren. Een positieve uitschieter is volgens de onderzoekers het bestuurdermonitoringsysteem, dat automobilisten waarschuwt als ze niet meer alert genoeg zijn. De kans op een ongeval zou dan zelfs bijna twee keer zo klein worden.

Volgens directeur Geeke Feiter van het Verbond van Verzekeraars laten de uitkomsten zien dat rijhulpsystemen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid, mits veilig gebruikt. “En dat is hard nodig, want de slachtoffercijfers, afgelopen jaar 745 doden en 134.000 gewonden, zijn zorgwekkend.”

‘Rijhulpsystemen verlagen kans op ongevallen met 30 tot 40%’ | Fleet&Mobility

‘Rijhulpsystemen verlagen kans op ongevallen met 30 tot 40%’

Rijhulpsysteem • Niet alle rijhulpsystemen functioneren goed bij slechte weersomstandigheden.
Redactie Redactie
De eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten volgens de OVV niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen.
(Foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Slimme rijhulpsystemen verlagen de kans op een ongeval in het verkeer met 30 tot 40 procent. Dat concludeert het Verbond van Verzekeraars uit eigen onderzoek, zo meldt het ANP.

De brancheorganisatie is zeer te spreken over twee rijhulpsystemen die bestuurders waarschuwen wanneer ze per ongeluk de rijbaan verlaten of als een botsing dreigt. Het gaat om de rijstrookassistent (Lane Keep Assist) en het systeem voor botsingdetectie (Collision Detection).

De onderzoekers keken ook naar de onderlinge samenhang tussen de verschillende systemen en de effecten tijdens slechte weersomstandigheden. Daaruit bleek dat niet alle rijhulpsystemen bij slecht weer goed functioneren. Een positieve uitschieter is volgens de onderzoekers het bestuurdermonitoringsysteem, dat automobilisten waarschuwt als ze niet meer alert genoeg zijn. De kans op een ongeval zou dan zelfs bijna twee keer zo klein worden.

Volgens directeur Geeke Feiter van het Verbond van Verzekeraars laten de uitkomsten zien dat rijhulpsystemen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid, mits veilig gebruikt. “En dat is hard nodig, want de slachtoffercijfers, afgelopen jaar 745 doden en 134.000 gewonden, zijn zorgwekkend.”