Slim laden elektrische auto’s vermindert piekbelasting met 15%

Slim laden • Onderzoek toont aan dat de meeste gebruikers nauwelijks verschil merkten in laadtijd.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Directioneel laden bij Kleinpolderplein. (Foto: BWM)

Door flexibele nettarieven toe te passen, verminderde de piekbelasting van elektrische auto’s met 15 procent, wat het lokale stroomnet ontlastte zonder dat gebruikers daar hinder van ondervonden. Dat blijkt uit een pilot van netbeheerder Stedin en 380 publieke laadpalen in Utrecht.

Fleet, zoals de pilot werd genoemd, testte variabele nettarieven op 380 publieke laadpalen in Utrecht. Dat systeem past de beschikbare laadcapaciteit gedurende de dag aan op basis van de belasting van het net. Door deze aanpak kan de laadsnelheid van elektrische auto’s worden aangepast aan de belasting van het net, wat resulteerde in een vermindering van de piekvraag met 15-17 procent.

Tevreden

Hoewel gebruikers de mogelijkheid hadden om uitgesloten te worden van slim laden, maakte slechts een klein aantal hier daadwerkelijk gebruik van. Onderzoek toont aan dat de meeste gebruikers nauwelijks verschil merkten in laadtijd. Over het algemeen zijn gebruikers tevreden dat ze op deze wijze kunnen bijdragen aan het ontlasten van het elektriciteitsnet.

Tijdens de pilot kwam ook naar boven dat het volledig pauzeren van de laadsessies de effectiviteit van het laden aanzienlijk vergroot. De pilot is inmiddels afgerond, maar slim laden wordt nog steeds toegepast op de publieke laadpalen in Utrecht. Het systeem van flexibele nettarieven wordt sinds vorig jaar landelijk uitgerold.

In de Utrechtse regio zijn de gevolgen van netcongestie het hevigst, zei GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk onlangs in de gemeenteraad. Van Hooijdonk vertelt dat 90 procent van de nieuwbouwwijken problemen ondervinden door netcongestie. Om die reden overweegt Van Hooijdonk om laadpalen uit te zetten tijdens periodes van netcongestie. Netbeheerder Stedin adviseerde eerder om laadpalen voor elektrische auto’s uit te zetten tussen 16:00 en 21:00 uur, vooral in de stedelijke gebieden.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Slim laden elektrische auto’s vermindert piekbelasting met 15% | Fleet&Mobility

Slim laden elektrische auto’s vermindert piekbelasting met 15%

Slim laden • Onderzoek toont aan dat de meeste gebruikers nauwelijks verschil merkten in laadtijd.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Directioneel laden bij Kleinpolderplein. (Foto: BWM)

Door flexibele nettarieven toe te passen, verminderde de piekbelasting van elektrische auto’s met 15 procent, wat het lokale stroomnet ontlastte zonder dat gebruikers daar hinder van ondervonden. Dat blijkt uit een pilot van netbeheerder Stedin en 380 publieke laadpalen in Utrecht.

Fleet, zoals de pilot werd genoemd, testte variabele nettarieven op 380 publieke laadpalen in Utrecht. Dat systeem past de beschikbare laadcapaciteit gedurende de dag aan op basis van de belasting van het net. Door deze aanpak kan de laadsnelheid van elektrische auto’s worden aangepast aan de belasting van het net, wat resulteerde in een vermindering van de piekvraag met 15-17 procent.

Tevreden

Hoewel gebruikers de mogelijkheid hadden om uitgesloten te worden van slim laden, maakte slechts een klein aantal hier daadwerkelijk gebruik van. Onderzoek toont aan dat de meeste gebruikers nauwelijks verschil merkten in laadtijd. Over het algemeen zijn gebruikers tevreden dat ze op deze wijze kunnen bijdragen aan het ontlasten van het elektriciteitsnet.

Tijdens de pilot kwam ook naar boven dat het volledig pauzeren van de laadsessies de effectiviteit van het laden aanzienlijk vergroot. De pilot is inmiddels afgerond, maar slim laden wordt nog steeds toegepast op de publieke laadpalen in Utrecht. Het systeem van flexibele nettarieven wordt sinds vorig jaar landelijk uitgerold.

In de Utrechtse regio zijn de gevolgen van netcongestie het hevigst, zei GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk onlangs in de gemeenteraad. Van Hooijdonk vertelt dat 90 procent van de nieuwbouwwijken problemen ondervinden door netcongestie. Om die reden overweegt Van Hooijdonk om laadpalen uit te zetten tijdens periodes van netcongestie. Netbeheerder Stedin adviseerde eerder om laadpalen voor elektrische auto’s uit te zetten tussen 16:00 en 21:00 uur, vooral in de stedelijke gebieden.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.