Rechter: Enexis mag netaansluiting snellaadbedrijf niet in wachtkamer plaatsen

Leap24 • Laadpaalbedrijf Leap24 moet binnen tien weken een netaansluiting krijgen voor snelladers in de provincie Groningen. Dat meldt de rechter nadat Leap24 een zaak had aangespannen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Leap24).

Netbeheerder Enexis moet van de rechter binnen zes weken op drie locaties in de provincie Groningen beginnen met het realiseren van stroomaansluitingen voor grootverbruikers. Binnen vier weken daarna moeten de aansluitingen worden opgeleverd.

Leap24 was oorspronkelijk in de wachtkamer geplaatst door de netbeheerders wegens netcongestie.Leap24 stelt dat Enexis onredelijk lange doorlooptijden hanteert, in strijd met de Elektriciteitswet. Enexis betwistte dit en verwees naar Europese richtlijnen die de nationale wetgeving overstijgen.

De rechtbank in Oost-Brabant draait dat besluit nu terug. Bij het niet naleven van deze uitspraak dient Enexis een dwangsom van 5 duizend euro per locatie per dag te betalen, met een maximum van 250 duizend euro per locatie.

‘Belangrijkste missie’

“Leap24 ziet de realisatie van zero-emissie stadsdistributie als haar belangrijkste missie”, zegt Ferry Bosgra, medeoprichter en coo van Leap24. “Deze kan alleen slagen met voldoende netaansluitingen. Leap24 is daarom erg verheugd dat de rechter deze uitspraak heeft gedaan en ziet het ook als een extra stimulans om door te blijven bouwen aan een netwerk van snellaadstations voor zero-emissie stadslogistiek.”

De rechter benadrukt dat alleen de ACM regels mag maken over hoe snel netbeheerders mensen aansluiten op het elektriciteitsnet. De termijn van 18 weken in de Elektriciteitswet is door de regering opgesteld, niet door de ACM. Maar zelfs als die termijn niet geldt, moet Enexis nog steeds klanten binnen een redelijke tijd aansluiten op het net.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Rechter: Enexis mag netaansluiting snellaadbedrijf niet in wachtkamer plaatsen | Fleet&Mobility

Rechter: Enexis mag netaansluiting snellaadbedrijf niet in wachtkamer plaatsen

Leap24 • Laadpaalbedrijf Leap24 moet binnen tien weken een netaansluiting krijgen voor snelladers in de provincie Groningen. Dat meldt de rechter nadat Leap24 een zaak had aangespannen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Leap24).

Netbeheerder Enexis moet van de rechter binnen zes weken op drie locaties in de provincie Groningen beginnen met het realiseren van stroomaansluitingen voor grootverbruikers. Binnen vier weken daarna moeten de aansluitingen worden opgeleverd.

Leap24 was oorspronkelijk in de wachtkamer geplaatst door de netbeheerders wegens netcongestie.Leap24 stelt dat Enexis onredelijk lange doorlooptijden hanteert, in strijd met de Elektriciteitswet. Enexis betwistte dit en verwees naar Europese richtlijnen die de nationale wetgeving overstijgen.

De rechtbank in Oost-Brabant draait dat besluit nu terug. Bij het niet naleven van deze uitspraak dient Enexis een dwangsom van 5 duizend euro per locatie per dag te betalen, met een maximum van 250 duizend euro per locatie.

‘Belangrijkste missie’

“Leap24 ziet de realisatie van zero-emissie stadsdistributie als haar belangrijkste missie”, zegt Ferry Bosgra, medeoprichter en coo van Leap24. “Deze kan alleen slagen met voldoende netaansluitingen. Leap24 is daarom erg verheugd dat de rechter deze uitspraak heeft gedaan en ziet het ook als een extra stimulans om door te blijven bouwen aan een netwerk van snellaadstations voor zero-emissie stadslogistiek.”

De rechter benadrukt dat alleen de ACM regels mag maken over hoe snel netbeheerders mensen aansluiten op het elektriciteitsnet. De termijn van 18 weken in de Elektriciteitswet is door de regering opgesteld, niet door de ACM. Maar zelfs als die termijn niet geldt, moet Enexis nog steeds klanten binnen een redelijke tijd aansluiten op het net.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.