Tweede Kamer wil energienet van ProRail inzetten tegen netcongestie

Netcongestie • De Kamer ziet kansen in het elektriciteitsnet van ProRail om netcongestie te verlichten en roept de regering op om in gesprek te gaan met betrokken partijen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: NS).

De Tweede Kamer heeft de regering opgeroepen om te overleggen met ProRail, vervoerders en regionale netbeheerders over oplossingen voor netcongestie. De Kamer denkt dat het elektriciteitsnet van ProRail mogelijkheden biedt om de congestie te verminderen, zowel voor het spoor als voor andere maatschappelijke doeleinden.

Binnen de sector zijn al langer geluiden om het energienet van het openbaar vervoer efficiënter te benutten. Een motie, ingediend door Pieter Grinwis (CU) en Silvio Erkens (VVD), roept de regering op om hierover in gesprek te gaan met ProRail. Deze motie werd met brede steun aangenomen door de Tweede Kamer.

Elektriciteitsnet Prorail

De indieners van de motie constateren dat ProRail een landelijk elektriciteitsnet beheert voor de energievoorziening van het treinverkeer en dat dit netwerk uitgebreid moet worden om het spoor toekomstbestendig te maken. Netcongestie verhindert echter deze uitbreiding. Tegelijkertijd biedt het net van ProRail kansen om de congestie te verzachten.

De oproep om in gesprek te gaan is echter geen verplichting. De motie werd aangenomen tijdens het debat over de nieuwe Energiewet, die onder andere mogelijkheden biedt om problemen met het volle elektriciteitsnet aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld door bestaande ruimte op het net slimmer en flexibeler te gebruiken en meer mogelijkheden te bieden voor gezamenlijk gebruik van aansluitingen.

In de gemeente Den Haag zijn al proeven uitgevoerd waarbij de overtollige elektriciteit van het tramnet moet zorgen voor stroom voor laadpalen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Tweede Kamer wil energienet van ProRail inzetten tegen netcongestie | Fleet&Mobility

Tweede Kamer wil energienet van ProRail inzetten tegen netcongestie

Netcongestie • De Kamer ziet kansen in het elektriciteitsnet van ProRail om netcongestie te verlichten en roept de regering op om in gesprek te gaan met betrokken partijen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: NS).

De Tweede Kamer heeft de regering opgeroepen om te overleggen met ProRail, vervoerders en regionale netbeheerders over oplossingen voor netcongestie. De Kamer denkt dat het elektriciteitsnet van ProRail mogelijkheden biedt om de congestie te verminderen, zowel voor het spoor als voor andere maatschappelijke doeleinden.

Binnen de sector zijn al langer geluiden om het energienet van het openbaar vervoer efficiënter te benutten. Een motie, ingediend door Pieter Grinwis (CU) en Silvio Erkens (VVD), roept de regering op om hierover in gesprek te gaan met ProRail. Deze motie werd met brede steun aangenomen door de Tweede Kamer.

Elektriciteitsnet Prorail

De indieners van de motie constateren dat ProRail een landelijk elektriciteitsnet beheert voor de energievoorziening van het treinverkeer en dat dit netwerk uitgebreid moet worden om het spoor toekomstbestendig te maken. Netcongestie verhindert echter deze uitbreiding. Tegelijkertijd biedt het net van ProRail kansen om de congestie te verzachten.

De oproep om in gesprek te gaan is echter geen verplichting. De motie werd aangenomen tijdens het debat over de nieuwe Energiewet, die onder andere mogelijkheden biedt om problemen met het volle elektriciteitsnet aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld door bestaande ruimte op het net slimmer en flexibeler te gebruiken en meer mogelijkheden te bieden voor gezamenlijk gebruik van aansluitingen.

In de gemeente Den Haag zijn al proeven uitgevoerd waarbij de overtollige elektriciteit van het tramnet moet zorgen voor stroom voor laadpalen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.