Tweede Kamer wil energienet van ProRail inzetten tegen netcongestie
De Tweede Kamer heeft de regering opgeroepen om te overleggen met ProRail, vervoerders en regionale netbeheerders over oplossingen voor netcongestie. De Kamer denkt dat het elektriciteitsnet van ProRail mogelijkheden biedt om de congestie te verminderen, zowel voor het spoor als voor andere maatschappelijke doeleinden.
Binnen de sector zijn al langer geluiden om het energienet van het openbaar vervoer efficiënter te benutten. Een motie, ingediend door Pieter Grinwis (CU) en Silvio Erkens (VVD), roept de regering op om hierover in gesprek te gaan met ProRail. Deze motie werd met brede steun aangenomen door de Tweede Kamer.
Elektriciteitsnet Prorail
De indieners van de motie constateren dat ProRail een landelijk elektriciteitsnet beheert voor de energievoorziening van het treinverkeer en dat dit netwerk uitgebreid moet worden om het spoor toekomstbestendig te maken. Netcongestie verhindert echter deze uitbreiding. Tegelijkertijd biedt het net van ProRail kansen om de congestie te verzachten.
De oproep om in gesprek te gaan is echter geen verplichting. De motie werd aangenomen tijdens het debat over de nieuwe Energiewet, die onder andere mogelijkheden biedt om problemen met het volle elektriciteitsnet aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld door bestaande ruimte op het net slimmer en flexibeler te gebruiken en meer mogelijkheden te bieden voor gezamenlijk gebruik van aansluitingen.
In de gemeente Den Haag zijn al proeven uitgevoerd waarbij de overtollige elektriciteit van het tramnet moet zorgen voor stroom voor laadpalen.