Arriva en Brabants Afval Team delen stroom in strijd tegen netcongestie

Netcongestie • Arriva en het Brabants Afval Team (BAT) starten een experiment waarin ze ’s nachts stroom met elkaar delen. Dat maakt netbeheerder Enexis bekend in een persbericht.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Enexis).

Het delen van de stroomcapaciteit is een initiatief van beide bedrijven. Het werkt als volgt: Arriva maakt ’s nachts gebruik van het zogenoemde transportvermogen dat beschikbaar gesteld is aan BAT, die op dat moment niet al het vermogen gebruikt.

Arriva omzeilt daarmee de problemen op gebied van netcongestie. “Al die elektrische bussen moeten natuurlijk opgeladen worden”, zegt Karin Mathijssen, directeur grootzakelijk van Enexis. “Daardoor heeft Arriva meer elektriciteit nodig dan wij ze op dat moment via het plaatselijke elektriciteitsnet kunnen leveren.”

Accu’s

Door gebruik te maken van het aan BAT beschikbaar gestelde vermogen kan Arriva ’s nachts alsnog de elektrische bussen opladen. “Zo zie je maar weer: Een goede buur is beter dan een verre vriend”, aldus regiodirecteur Jan Pieter Been van Arriva. “Naast het stroomdelen gaat Arriva ook met accu-opslag de netcongestie te lijf. Om niet te zeer afhankelijk te zijn van het overbelaste stroomnet installeren we grote accu’s bij de nieuwbouw in Tilburg. Stroom die niet direct nodig is wordt tijdelijk opgeslagen om op een later moment te kunnen gebruiken.”

Wethouder Rik Grashoff (energietransitie) van de gemeente Tilburg ziet kansen om stroomdelen vaker toe te passen: “Het initiatief van Arriva, BAT en Enexis is een goede oplossing voor de netcongestie. Hopelijk een mooi voorbeeld voor andere partijen.”

Arriva en Brabants Afval Team delen stroom in strijd tegen netcongestie | Fleet&Mobility

Arriva en Brabants Afval Team delen stroom in strijd tegen netcongestie

Netcongestie • Arriva en het Brabants Afval Team (BAT) starten een experiment waarin ze ’s nachts stroom met elkaar delen. Dat maakt netbeheerder Enexis bekend in een persbericht.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Enexis).

Het delen van de stroomcapaciteit is een initiatief van beide bedrijven. Het werkt als volgt: Arriva maakt ’s nachts gebruik van het zogenoemde transportvermogen dat beschikbaar gesteld is aan BAT, die op dat moment niet al het vermogen gebruikt.

Arriva omzeilt daarmee de problemen op gebied van netcongestie. “Al die elektrische bussen moeten natuurlijk opgeladen worden”, zegt Karin Mathijssen, directeur grootzakelijk van Enexis. “Daardoor heeft Arriva meer elektriciteit nodig dan wij ze op dat moment via het plaatselijke elektriciteitsnet kunnen leveren.”

Accu’s

Door gebruik te maken van het aan BAT beschikbaar gestelde vermogen kan Arriva ’s nachts alsnog de elektrische bussen opladen. “Zo zie je maar weer: Een goede buur is beter dan een verre vriend”, aldus regiodirecteur Jan Pieter Been van Arriva. “Naast het stroomdelen gaat Arriva ook met accu-opslag de netcongestie te lijf. Om niet te zeer afhankelijk te zijn van het overbelaste stroomnet installeren we grote accu’s bij de nieuwbouw in Tilburg. Stroom die niet direct nodig is wordt tijdelijk opgeslagen om op een later moment te kunnen gebruiken.”

Wethouder Rik Grashoff (energietransitie) van de gemeente Tilburg ziet kansen om stroomdelen vaker toe te passen: “Het initiatief van Arriva, BAT en Enexis is een goede oplossing voor de netcongestie. Hopelijk een mooi voorbeeld voor andere partijen.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.