Onderzoek: meer dan de helft van EV-rijders overweegt terugkeer naar brandstofauto

Elektrisch • Volgens de VER zijn de resultaten van het onderzoek een ‘zorgwekkend signaal’.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Elk van deze snelladers kan tot 120 kW aan vermogen leveren en twee elektrische auto’s tegelijk laden.
(Foto: Evbox).

54 procent van de EV-rijders overweegt terug te keren naar een brandstofauto na 2025, wanneer het belastingvoordeel wegvalt. Dat blijkt uit het jaarlijkse EV- en Berijdersonderzoek van de Vereniging van Elektrische Rijders (VER) in samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Rijksuniversiteit Groningen. Voor het onderzoek zijn 4.000 respondenten gevraagd, waarvan 91 procent man is.

Van de zakelijke EV-rijders overweegt 39 procent de overstap naar een auto met een benzine- of dieselbrandstof. Volgens de VER zijn de resultaten van het onderzoek een ‘zorgwekkend signaal’. De belangenvereniging roept op tot actie naar elektrisch rijden te ondersteunen en te stimuleren. Inmiddels verlaten de ‘lage bijtellings’-EV’s al massaal Nederland, blijkt ook uit de Autotelex marktupdate.

‘De overstap van brandstofrijders naar elektrische voertuigen is een cruciaal onderdeel van de beoogde milieuwinst in de mobiliteitssector. Het is dan ook aan een nieuw Kabinet om passende maatregelen te vinden om deze trend om te keren en elektrisch rijden aantrekkelijk te houden voor consumenten.’ Vanaf 2025 wordt de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s afgebouwd. Daarnaast verdwijnen verschillende bijtellingsvoordelen. Vanaf 2026 verdwijnt de mrb-vrijstelling volledig.

Voor 80 procent van de ondervraagde particulieren was de mrb-vrijstelling de belangrijkste reden om elektrisch te gaan rijden. De VER schotelde ook een ander scenario voor aan de respondenten. Als de mrb-vrijstelling verdwijnt, maar er een tarief komt dat bij een gelijkwaardige auto gelijk is aan dat van een benzineauto, zegt ‘slechts’ 29 procent de EV vaarwel. In dit geval zou er dus sprake moeten zijn van een gewichtskorting, waarbij het gewicht van de accu geheel of gedeeltelijk buiten beschouwing blijft in de mrb-berekening.

Private lease

Uit het onderzoek blijkt verder dat private lease een ‘cruciale’ factor is in een overstap naar elektrisch rijden. 73 procent van de private lease-rijders geeft aan dat deze leasevorm hen heeft overtuigd om voor een elektrische auto te kiezen. De leasevorm biedt volgens de respondenten een oplossing voor de hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen.

Daarnaast stelt VER in het onderzoek dat een nieuwe doelgroep wordt aangetrokken tot elektrisch rijden: de tweedehands autokopers. ‘Deze groep, die voorheen in gebruikte brandstofauto’s reed, stapt nu vaker over naar kleinere elektrische voertuigen, en geeft blijk van minder merktrouw dan bij brandstofauto’s.’

Deelauto’s

Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek is dat deelauto’s helpen bij het bevorderen van elektrisch rijden. Ongeveer de helft van de deelautogebruikers geeft aan dat autodelen hen in staat stelt om elektrisch te rijden.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Onderzoek: meer dan de helft van EV-rijders overweegt terugkeer naar brandstofauto | Fleet&Mobility

Onderzoek: meer dan de helft van EV-rijders overweegt terugkeer naar brandstofauto

Elektrisch • Volgens de VER zijn de resultaten van het onderzoek een ‘zorgwekkend signaal’.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Elk van deze snelladers kan tot 120 kW aan vermogen leveren en twee elektrische auto’s tegelijk laden.
(Foto: Evbox).

54 procent van de EV-rijders overweegt terug te keren naar een brandstofauto na 2025, wanneer het belastingvoordeel wegvalt. Dat blijkt uit het jaarlijkse EV- en Berijdersonderzoek van de Vereniging van Elektrische Rijders (VER) in samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Rijksuniversiteit Groningen. Voor het onderzoek zijn 4.000 respondenten gevraagd, waarvan 91 procent man is.

Van de zakelijke EV-rijders overweegt 39 procent de overstap naar een auto met een benzine- of dieselbrandstof. Volgens de VER zijn de resultaten van het onderzoek een ‘zorgwekkend signaal’. De belangenvereniging roept op tot actie naar elektrisch rijden te ondersteunen en te stimuleren. Inmiddels verlaten de ‘lage bijtellings’-EV’s al massaal Nederland, blijkt ook uit de Autotelex marktupdate.

‘De overstap van brandstofrijders naar elektrische voertuigen is een cruciaal onderdeel van de beoogde milieuwinst in de mobiliteitssector. Het is dan ook aan een nieuw Kabinet om passende maatregelen te vinden om deze trend om te keren en elektrisch rijden aantrekkelijk te houden voor consumenten.’ Vanaf 2025 wordt de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s afgebouwd. Daarnaast verdwijnen verschillende bijtellingsvoordelen. Vanaf 2026 verdwijnt de mrb-vrijstelling volledig.

Voor 80 procent van de ondervraagde particulieren was de mrb-vrijstelling de belangrijkste reden om elektrisch te gaan rijden. De VER schotelde ook een ander scenario voor aan de respondenten. Als de mrb-vrijstelling verdwijnt, maar er een tarief komt dat bij een gelijkwaardige auto gelijk is aan dat van een benzineauto, zegt ‘slechts’ 29 procent de EV vaarwel. In dit geval zou er dus sprake moeten zijn van een gewichtskorting, waarbij het gewicht van de accu geheel of gedeeltelijk buiten beschouwing blijft in de mrb-berekening.

Private lease

Uit het onderzoek blijkt verder dat private lease een ‘cruciale’ factor is in een overstap naar elektrisch rijden. 73 procent van de private lease-rijders geeft aan dat deze leasevorm hen heeft overtuigd om voor een elektrische auto te kiezen. De leasevorm biedt volgens de respondenten een oplossing voor de hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen.

Daarnaast stelt VER in het onderzoek dat een nieuwe doelgroep wordt aangetrokken tot elektrisch rijden: de tweedehands autokopers. ‘Deze groep, die voorheen in gebruikte brandstofauto’s reed, stapt nu vaker over naar kleinere elektrische voertuigen, en geeft blijk van minder merktrouw dan bij brandstofauto’s.’

Deelauto’s

Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek is dat deelauto’s helpen bij het bevorderen van elektrisch rijden. Ongeveer de helft van de deelautogebruikers geeft aan dat autodelen hen in staat stelt om elektrisch te rijden.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.