CBS: bijna kwart van de bestelauto’s mag op 1 januari ZE-zones niet in

Zero-emissiezone • Het CBS constateert dat het aandeel bestelauto’s met een lage emissieklasse de afgelopen jaren gestaag is gedaald.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Op 1 januari van dit jaar stonden er in Nederland bijna 228 duizend bestelauto’s geregistreerd met een emissieklasse van 4 of lager. Dat is bijna een kwart (23 procent) van alle bestelauto’s. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Deze voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 niet in de zero-emissiezones komen die in 16 gemeenten worden ingesteld.

Het CBS constateert verder dat het aandeel bestelauto’s met een lage emissieklasse de afgelopen jaren wel gestaag is gedaald. In 2020 had nog 363 duizend voertuigen (39 procent) een emissielabel van 4 of lager, in 2024 is dat afgenomen tot 228 duizend bestelauto’s (23 procent).

Het CBS keek ook naar het aantal bedrijven dat bestelauto’s heeft rondrijden in de laagste emissieklassen. In 2022 gold dit voor ruim 166 duizend bedrijven. Dat was 38 procent van de bedrijven met bestelauto’s. Grote bedrijven kiezen vaker voor elektrisch. Omdat een steeds kleiner deel van de bestelauto’s een lage emissieklasse heeft, zal het percentage bedrijven inmiddels iets lager zijn. Het CBS heeft hier geen recentere cijfers over.

ZE-zones

Op 1 januari 2025 voeren meerdere gemeenten een ZE-zone in. Gemiddeld 38 procent van de bedrijven met bestelauto’s met een bedrijfsvestiging in deze gemeenten had in 2022 minstens één bestelauto met een lage emissieklasse, constateert het CBS. Dat is hetzelfde aandeel als het landelijk gemiddelde. In Deventer is het percentage bedrijven met een bestelauto in de lage emissieklassen het hoogst, in Den Haag het laagst.

Overigens gaan de zero-emissiezones, als het aan de Tweede Kamer ligt, tot 2028 niet gelden voor kleine zelfstandigen als de bakker en de bloemist.

CBS: bijna kwart van de bestelauto’s mag op 1 januari ZE-zones niet in | Fleet&Mobility

CBS: bijna kwart van de bestelauto’s mag op 1 januari ZE-zones niet in

Zero-emissiezone • Het CBS constateert dat het aandeel bestelauto’s met een lage emissieklasse de afgelopen jaren gestaag is gedaald.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Op 1 januari van dit jaar stonden er in Nederland bijna 228 duizend bestelauto’s geregistreerd met een emissieklasse van 4 of lager. Dat is bijna een kwart (23 procent) van alle bestelauto’s. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Deze voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 niet in de zero-emissiezones komen die in 16 gemeenten worden ingesteld.

Het CBS constateert verder dat het aandeel bestelauto’s met een lage emissieklasse de afgelopen jaren wel gestaag is gedaald. In 2020 had nog 363 duizend voertuigen (39 procent) een emissielabel van 4 of lager, in 2024 is dat afgenomen tot 228 duizend bestelauto’s (23 procent).

Het CBS keek ook naar het aantal bedrijven dat bestelauto’s heeft rondrijden in de laagste emissieklassen. In 2022 gold dit voor ruim 166 duizend bedrijven. Dat was 38 procent van de bedrijven met bestelauto’s. Grote bedrijven kiezen vaker voor elektrisch. Omdat een steeds kleiner deel van de bestelauto’s een lage emissieklasse heeft, zal het percentage bedrijven inmiddels iets lager zijn. Het CBS heeft hier geen recentere cijfers over.

ZE-zones

Op 1 januari 2025 voeren meerdere gemeenten een ZE-zone in. Gemiddeld 38 procent van de bedrijven met bestelauto’s met een bedrijfsvestiging in deze gemeenten had in 2022 minstens één bestelauto met een lage emissieklasse, constateert het CBS. Dat is hetzelfde aandeel als het landelijk gemiddelde. In Deventer is het percentage bedrijven met een bestelauto in de lage emissieklassen het hoogst, in Den Haag het laagst.

Overigens gaan de zero-emissiezones, als het aan de Tweede Kamer ligt, tot 2028 niet gelden voor kleine zelfstandigen als de bakker en de bloemist.