Fietsgebruik woon-werkverkeer daalt door slecht weer

Fiets • De fietsafstand is wel toegenomen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Het aantal fietsers is door de coronacrisis toegenomen.
(Foto: Shutterstock)

Het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer nam vorig jaar iets af. In het vierde kwartaal vorig jaar vertegenwoordigde de fiets een kwart van alle woon-werkritten, een daling van 4 procent. Het minder gunstige weer speelde hierbij vermoedelijk een rol. Dat blijkt uit de deze week verschenen Fietsmonitor Jaarrapportage 2023, die is opgesteld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

“Waarschijnlijk spelen de slechte weersomstandigheden een rol bij de afname van fietsgebruik”, schrijven onderzoekers van databureau Dat.mobility in het verslag. Hoewel het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer onder werkenden van 35-49 jaar steeg, lieten werkenden van 20 tot 34 jaar en 50 tot 74 jaar in bijna alle kwartalen van 2023 een lager fietsgebruik zien dan in 2022.

Afstand

Opmerkelijk genoeg lag in de tweede helft van 2023 de gemiddelde afstand van fietsritten in het woon-werkverkeer hoger dan in dezelfde periode van 2022. Dit kan worden toegeschreven aan een toename van het bezit van e-bikes en een grotere woon-werkafstand, suggereren de auteurs.

Hoewel het absolute aantal fietsforenzen toenam, met 110 duizend tegenover het referentiekwartaal (het tweede kwartaal van 2022), benadrukken de onderzoekers dat het lagere aantal fietsforenzen in de periode april-juni 2022 werd beïnvloed door de nasleep van coronamaatregelen. Het recente toenamecijfer kan daarom gezien worden als een terugkeer naar een meer ‘normaal’ niveau.

Van alle nieuw verkochte fietsen vorig jaar was ruim de helft (56 procent) een elektrische fiets. Er zijn in totaal 453 duizend stuks verkocht in 2023. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam uit op 1.815 euro. Voor een nieuwe e-bike was dat in doorsnee 2.574 euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Fietsgebruik woon-werkverkeer daalt door slecht weer | Fleet&Mobility

Fietsgebruik woon-werkverkeer daalt door slecht weer

Fiets • De fietsafstand is wel toegenomen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Het aantal fietsers is door de coronacrisis toegenomen.
(Foto: Shutterstock)

Het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer nam vorig jaar iets af. In het vierde kwartaal vorig jaar vertegenwoordigde de fiets een kwart van alle woon-werkritten, een daling van 4 procent. Het minder gunstige weer speelde hierbij vermoedelijk een rol. Dat blijkt uit de deze week verschenen Fietsmonitor Jaarrapportage 2023, die is opgesteld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

“Waarschijnlijk spelen de slechte weersomstandigheden een rol bij de afname van fietsgebruik”, schrijven onderzoekers van databureau Dat.mobility in het verslag. Hoewel het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer onder werkenden van 35-49 jaar steeg, lieten werkenden van 20 tot 34 jaar en 50 tot 74 jaar in bijna alle kwartalen van 2023 een lager fietsgebruik zien dan in 2022.

Afstand

Opmerkelijk genoeg lag in de tweede helft van 2023 de gemiddelde afstand van fietsritten in het woon-werkverkeer hoger dan in dezelfde periode van 2022. Dit kan worden toegeschreven aan een toename van het bezit van e-bikes en een grotere woon-werkafstand, suggereren de auteurs.

Hoewel het absolute aantal fietsforenzen toenam, met 110 duizend tegenover het referentiekwartaal (het tweede kwartaal van 2022), benadrukken de onderzoekers dat het lagere aantal fietsforenzen in de periode april-juni 2022 werd beïnvloed door de nasleep van coronamaatregelen. Het recente toenamecijfer kan daarom gezien worden als een terugkeer naar een meer ‘normaal’ niveau.

Van alle nieuw verkochte fietsen vorig jaar was ruim de helft (56 procent) een elektrische fiets. Er zijn in totaal 453 duizend stuks verkocht in 2023. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam uit op 1.815 euro. Voor een nieuwe e-bike was dat in doorsnee 2.574 euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.