Strengere eisen voor verzekeren e-bikes door hoger diefstalrisico

E-bike • De kans dat een e-bike gestolen wordt, is volgens cijfers uit het klantenbestand van de ANWB de afgelopen drie jaar met 41 procent toegenomen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
2020 was een recordjaar voor de verkoop van e-bikes.
(Foto: Shutterstock).

Verzekeraars hebben de voorwaarden om een elektrische fiets te verzekeren aangescherpt, omdat het risico op diefstal toeneemt. ANWB en Univé bevestigen dit na berichtgeving van het AD. Fietsen worden luxer, duurder en vaker gestolen, waardoor premies onbetaalbaar dreigen te worden, zegt een woordvoerder van ANWB Verzekeren tegenover het ANP.

Daarom heeft de ANWB de premie verhoogd, een tweede slot met een bepaald keurmerk verplicht en een eigen risico ingevoerd voor e-bikebezitters. Als een elektrische fiets wordt gestolen, moet de eigenaar 5 procent van het aankoopbedrag als eigen risico betalen. Fietsen duurder dan 4500 euro moeten bovendien een speciaal track-and-tracesysteem hebben. De maatregelen gelden sinds 1 maart.

Proef

Univé doet sinds september een proef met een vrijwillig eigen risico van 100, 250 of 500 euro. Het jaarlijkse aantal gestolen e-bikes waarvoor Univé een schadebedrag uitkeert, is in vergelijking met vier jaar geleden bijna verdrievoudigd, zegt een woordvoerder. In Flevoland en Groningen ligt dat aantal vier keer hoger en in Friesland vijf keer. De kanttekening daarbij is dat de coöperatie sindsdien ook meer e-bikes in haar portefeuille heeft, benadrukt de zegsman.

Het eigen risico is vooralsnog niet de standaard bij Univé, maar de verzekeraar sluit niet uit dat dat in de toekomst voor e-bikebezitters wel het geval wordt.

Klanten moeten wel even wennen aan de maatregelen, zegt de woordvoerder van ANWB Verzekeren. Het is naar zijn weten voor het eerst dat een verzekeraar dit soort extra eisen invoert voor e-bikebezitters. Maar er is wel begrip voor, zegt hij, omdat er consensus is dat er iets gedaan moet worden aan het hoge aantal fietsdiefstallen.

De kans dat een e-bike gestolen wordt, is volgens cijfers uit het klantenbestand van de ANWB de afgelopen drie jaar met 41 procent toegenomen.

Van alle nieuw verkochte fietsen vorig jaar was ruim de helft (56 procent) een elektrische fiets. Er zijn in totaal 453 duizend stuks verkocht in 2023. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam uit op 1.815 euro. Voor een nieuwe e-bike was dat in doorsnee 2.574 euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Strengere eisen voor verzekeren e-bikes door hoger diefstalrisico | Fleet&Mobility

Strengere eisen voor verzekeren e-bikes door hoger diefstalrisico

E-bike • De kans dat een e-bike gestolen wordt, is volgens cijfers uit het klantenbestand van de ANWB de afgelopen drie jaar met 41 procent toegenomen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
2020 was een recordjaar voor de verkoop van e-bikes.
(Foto: Shutterstock).

Verzekeraars hebben de voorwaarden om een elektrische fiets te verzekeren aangescherpt, omdat het risico op diefstal toeneemt. ANWB en Univé bevestigen dit na berichtgeving van het AD. Fietsen worden luxer, duurder en vaker gestolen, waardoor premies onbetaalbaar dreigen te worden, zegt een woordvoerder van ANWB Verzekeren tegenover het ANP.

Daarom heeft de ANWB de premie verhoogd, een tweede slot met een bepaald keurmerk verplicht en een eigen risico ingevoerd voor e-bikebezitters. Als een elektrische fiets wordt gestolen, moet de eigenaar 5 procent van het aankoopbedrag als eigen risico betalen. Fietsen duurder dan 4500 euro moeten bovendien een speciaal track-and-tracesysteem hebben. De maatregelen gelden sinds 1 maart.

Proef

Univé doet sinds september een proef met een vrijwillig eigen risico van 100, 250 of 500 euro. Het jaarlijkse aantal gestolen e-bikes waarvoor Univé een schadebedrag uitkeert, is in vergelijking met vier jaar geleden bijna verdrievoudigd, zegt een woordvoerder. In Flevoland en Groningen ligt dat aantal vier keer hoger en in Friesland vijf keer. De kanttekening daarbij is dat de coöperatie sindsdien ook meer e-bikes in haar portefeuille heeft, benadrukt de zegsman.

Het eigen risico is vooralsnog niet de standaard bij Univé, maar de verzekeraar sluit niet uit dat dat in de toekomst voor e-bikebezitters wel het geval wordt.

Klanten moeten wel even wennen aan de maatregelen, zegt de woordvoerder van ANWB Verzekeren. Het is naar zijn weten voor het eerst dat een verzekeraar dit soort extra eisen invoert voor e-bikebezitters. Maar er is wel begrip voor, zegt hij, omdat er consensus is dat er iets gedaan moet worden aan het hoge aantal fietsdiefstallen.

De kans dat een e-bike gestolen wordt, is volgens cijfers uit het klantenbestand van de ANWB de afgelopen drie jaar met 41 procent toegenomen.

Van alle nieuw verkochte fietsen vorig jaar was ruim de helft (56 procent) een elektrische fiets. Er zijn in totaal 453 duizend stuks verkocht in 2023. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam uit op 1.815 euro. Voor een nieuwe e-bike was dat in doorsnee 2.574 euro.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.