Amersfoort voert betaald parkeren in ondanks mislukte proef met autodelen

Autodelen • Ondanks tegenstand van inwoners zet de gemeente Amersfoort door met plannen voor betaald parkeren in de hele stad om autodelen en klimaatmaatregelen te bevorderen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Een deelauto van Greenwheels. (Foto: Greenwheels)

Ondanks dat de meerderheid van de Amersfoorters tegen stemde, komt er toch betaald parkeren in heel Amersfoort. Dit besluit is onder meer genomen om autodelen te stimuleren, aldus verkeerswethouder Tyas Bijlholt. “Als iedereen gratis twee of drie auto’s voor de deur kan neerzetten, is het heel lastig om mensen te verleiden in een deelauto te stappen.”

Een proef met autodelen in de Amersfoortse wijk Hogekwartier kwam niet van de grond. Onderzoekers concludeerden dat het gebruik van de eigen auto te aantrekkelijk was in het gebied. Bewoners konden hun auto gemakkelijk in de openbare ruimte parkeren en de verbindingen waren goed: knooppunt Hoevelaken en de oprit van de A28 liggen vlakbij de wijk. Het advies van de onderzoekers was om autodelen te combineren met ontmoedigend parkeerbeleid. Bijlholt sluit zich aan bij deze conclusie: “We hebben ervan geleerd dat je pas gedragsverandering krijgt als je de auto niet meer faciliteert en vergunningparkeren of betaald parkeren invoert,” zei hij bij Radio 1.

Niets doen is geen optie

Naast het stimuleren van autodelen, is de invoering van betaald parkeren volgens Bijlholt ook nodig voor de bereikbaarheid en het klimaat. In een referendum stemde een meerderheid van de inwoners tegen zijn plan, maar de wethouder houdt voet bij stuk. “Als we geen vergunning- en betaald parkeren invoeren, kunnen we niet de broodnodige woningen realiseren en onze stad leefbaar maken met toekomstbestendige wijken waarin klimaatverandering wordt tegengegaan. We doen een aantal aanpassingen in het plan, maar niets doen is geen optie.”

Bijlholt stelt verder dat de auto te lang gesubsidieerd is. “Maatregelen zoals veel geld in het asfalt en tegemoetkoming voor de aanschaf van elektrische auto’s, hebben ervoor gezorgd dat het autogebruik niet is afgenomen. Nu gaan we een prijsprikkel invoeren om het gebruik meer in evenwicht te brengen,” aldus Bijlholt tegen Radio 1.

De parkeerplannen van Amersfoort zijn nog in de maak. Naar verwachting worden in 2025 de eerste gebieden omgevormd.

Amersfoort voert betaald parkeren in ondanks mislukte proef met autodelen | Fleet&Mobility

Amersfoort voert betaald parkeren in ondanks mislukte proef met autodelen

Autodelen • Ondanks tegenstand van inwoners zet de gemeente Amersfoort door met plannen voor betaald parkeren in de hele stad om autodelen en klimaatmaatregelen te bevorderen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Een deelauto van Greenwheels. (Foto: Greenwheels)

Ondanks dat de meerderheid van de Amersfoorters tegen stemde, komt er toch betaald parkeren in heel Amersfoort. Dit besluit is onder meer genomen om autodelen te stimuleren, aldus verkeerswethouder Tyas Bijlholt. “Als iedereen gratis twee of drie auto’s voor de deur kan neerzetten, is het heel lastig om mensen te verleiden in een deelauto te stappen.”

Een proef met autodelen in de Amersfoortse wijk Hogekwartier kwam niet van de grond. Onderzoekers concludeerden dat het gebruik van de eigen auto te aantrekkelijk was in het gebied. Bewoners konden hun auto gemakkelijk in de openbare ruimte parkeren en de verbindingen waren goed: knooppunt Hoevelaken en de oprit van de A28 liggen vlakbij de wijk. Het advies van de onderzoekers was om autodelen te combineren met ontmoedigend parkeerbeleid. Bijlholt sluit zich aan bij deze conclusie: “We hebben ervan geleerd dat je pas gedragsverandering krijgt als je de auto niet meer faciliteert en vergunningparkeren of betaald parkeren invoert,” zei hij bij Radio 1.

Niets doen is geen optie

Naast het stimuleren van autodelen, is de invoering van betaald parkeren volgens Bijlholt ook nodig voor de bereikbaarheid en het klimaat. In een referendum stemde een meerderheid van de inwoners tegen zijn plan, maar de wethouder houdt voet bij stuk. “Als we geen vergunning- en betaald parkeren invoeren, kunnen we niet de broodnodige woningen realiseren en onze stad leefbaar maken met toekomstbestendige wijken waarin klimaatverandering wordt tegengegaan. We doen een aantal aanpassingen in het plan, maar niets doen is geen optie.”

Bijlholt stelt verder dat de auto te lang gesubsidieerd is. “Maatregelen zoals veel geld in het asfalt en tegemoetkoming voor de aanschaf van elektrische auto’s, hebben ervoor gezorgd dat het autogebruik niet is afgenomen. Nu gaan we een prijsprikkel invoeren om het gebruik meer in evenwicht te brengen,” aldus Bijlholt tegen Radio 1.

De parkeerplannen van Amersfoort zijn nog in de maak. Naar verwachting worden in 2025 de eerste gebieden omgevormd.