Utrecht stimuleert deelauto-gebruik met meer vaste parkeerplekken

Deelauto • Gemeente Utrecht stelt parkeerplaatsen beschikbaar voor mensen die hun eigen auto verhuren via Snappcar. Utrecht is de eerste stad van Nederland die dat doet. Met dit beleid hoopt de gemeente dat het deelauto-gebruik nog verder groeit. Dat schrijft de gemeente in een persbericht.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Gemeente Utrecht)

Het aantal deelauto’s in Utrecht is het afgelopen jaar verdubbeld van 500 naar bijna 900. “De vraag naar deelvervoer in Utrecht stijgt; steeds meer inwoners kiezen voor flexibele en duurzame mobiliteitsopties. Het is fijn om te zien dat steeds meer mensen de voordelen van delen inzien”, vertelt wethouder Lot van Hooijdonk.

De gemeente Utrecht wil dat deelvervoer in de toekomst normaler is dan het bezit van een eigen auto. Dat probeert de gemeente Utrecht onder andere te bereiken door vaste parkeerplekken toe te wijzen aan inwoners die hun eigen auto via Snappcar verhuren. Onlangs is de eerste Snappcar-parkeerplaats geopend op de Arthur van Schendelstraat. Inmiddels zijn 22 Snappcar-parkeerplaatsen geopend waar auto’s van Utrechters staan die hun auto delen. Op korte termijn volgen er nog negen. Voorwaarde is wel dat de auto voor 85 procent van de tijd beschikbaar is voor verhuur.

Ook start de gemeente Utrecht in 2024 een pilot met free floating. Met die regeling kunnen deelauto’s op verschillende plekken in de stad worden ingeleverd, in tegenstelling tot de huidige situatie waar de deelauto’s terug moeten naar de plek waar de rit begon.

De gemeente zet in op deelauto’s om meer ruimte vrij te maken in de stad. Volgens de gemeente is er met het gebruik van deelauto’s meer ruimte voor groen, meer ruimte voor fietsers en voetgangers, speelruimtes en ontmoetingsplekken.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Utrecht stimuleert deelauto-gebruik met meer vaste parkeerplekken | Fleet&Mobility

Utrecht stimuleert deelauto-gebruik met meer vaste parkeerplekken

Deelauto • Gemeente Utrecht stelt parkeerplaatsen beschikbaar voor mensen die hun eigen auto verhuren via Snappcar. Utrecht is de eerste stad van Nederland die dat doet. Met dit beleid hoopt de gemeente dat het deelauto-gebruik nog verder groeit. Dat schrijft de gemeente in een persbericht.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Gemeente Utrecht)

Het aantal deelauto’s in Utrecht is het afgelopen jaar verdubbeld van 500 naar bijna 900. “De vraag naar deelvervoer in Utrecht stijgt; steeds meer inwoners kiezen voor flexibele en duurzame mobiliteitsopties. Het is fijn om te zien dat steeds meer mensen de voordelen van delen inzien”, vertelt wethouder Lot van Hooijdonk.

De gemeente Utrecht wil dat deelvervoer in de toekomst normaler is dan het bezit van een eigen auto. Dat probeert de gemeente Utrecht onder andere te bereiken door vaste parkeerplekken toe te wijzen aan inwoners die hun eigen auto via Snappcar verhuren. Onlangs is de eerste Snappcar-parkeerplaats geopend op de Arthur van Schendelstraat. Inmiddels zijn 22 Snappcar-parkeerplaatsen geopend waar auto’s van Utrechters staan die hun auto delen. Op korte termijn volgen er nog negen. Voorwaarde is wel dat de auto voor 85 procent van de tijd beschikbaar is voor verhuur.

Ook start de gemeente Utrecht in 2024 een pilot met free floating. Met die regeling kunnen deelauto’s op verschillende plekken in de stad worden ingeleverd, in tegenstelling tot de huidige situatie waar de deelauto’s terug moeten naar de plek waar de rit begon.

De gemeente zet in op deelauto’s om meer ruimte vrij te maken in de stad. Volgens de gemeente is er met het gebruik van deelauto’s meer ruimte voor groen, meer ruimte voor fietsers en voetgangers, speelruimtes en ontmoetingsplekken.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.