VNA: Autoleasepark groeit met 6% in 2023

Registraties • Ondanks de groei zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Zowel zakelijk als privé groeide het leaseautopark.
(Foto: Shutterstock).

In 2023 is het Nederlandse autoleasepark met 6,2 procent gegroeid. Er kwamen 78.100 voertuigen bij, waardoor het park nu 1,3 miljoen voertuigen telt (personenauto’s en bestelwagens). Dit meldt VNA.

De toename van het autoleasepark komt volgens de organisatie voor een groot deel op het conto van zakelijke leaseauto’s. Dit segment steeg met 7,3 procent naar 841.700 auto’s. Dat zijn er 57.200 meer dan eind 2022. Ook het bestelwagenpark nam sterk toe en klom met 6,4 procent (+14.800) naar 247.200 voertuigen. Voor private lease werd een meer bescheiden jaargroei genoteerd. Dit segment steeg met 2,5 procent (+6.000) tot in totaal 245.100 auto’s.

Vorig jaar werden in totaal 187.745 auto’s op de leasemarkt geregistreerd. Dat is een stijging van ruim 20 procent ten opzichte van 2022. De stijging is voornamelijk te verklaren door kortere levertijden, wat ook zorgde voor een winststijging bij veel leasemaatschappijen.

Cijfers van RDC laten ook zien dat 34,3 procent van de nieuwe lease personenauto’s volledig elektrisch was. Daarmee wordt ook het aandeel elektrisch in het totale leasepark hoger. Dat klom van 21 procent eind 2022 naar 26,5 procent eind 2023. De elektrificatie van bestelwagens kreeg eveneens een boost. Van de nieuwe lease bestelwagens was 17 procent een EV en binnen alle lease bestelwagens ligt dit aandeel nu op een kleine 7 procent.

Zorgen

Desondanks zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s. ‘Nieuwe elektrische auto’s blijven relatief duur. In 2026 vervalt de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Voor zakelijke rijders geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. Gezien de prijsverschillen tussen EV’s en brandstofauto’s zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen’, concludeert VNA.

VNA: Autoleasepark groeit met 6% in 2023 | Fleet&Mobility

VNA: Autoleasepark groeit met 6% in 2023

Registraties • Ondanks de groei zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Zowel zakelijk als privé groeide het leaseautopark.
(Foto: Shutterstock).

In 2023 is het Nederlandse autoleasepark met 6,2 procent gegroeid. Er kwamen 78.100 voertuigen bij, waardoor het park nu 1,3 miljoen voertuigen telt (personenauto’s en bestelwagens). Dit meldt VNA.

De toename van het autoleasepark komt volgens de organisatie voor een groot deel op het conto van zakelijke leaseauto’s. Dit segment steeg met 7,3 procent naar 841.700 auto’s. Dat zijn er 57.200 meer dan eind 2022. Ook het bestelwagenpark nam sterk toe en klom met 6,4 procent (+14.800) naar 247.200 voertuigen. Voor private lease werd een meer bescheiden jaargroei genoteerd. Dit segment steeg met 2,5 procent (+6.000) tot in totaal 245.100 auto’s.

Vorig jaar werden in totaal 187.745 auto’s op de leasemarkt geregistreerd. Dat is een stijging van ruim 20 procent ten opzichte van 2022. De stijging is voornamelijk te verklaren door kortere levertijden, wat ook zorgde voor een winststijging bij veel leasemaatschappijen.

Cijfers van RDC laten ook zien dat 34,3 procent van de nieuwe lease personenauto’s volledig elektrisch was. Daarmee wordt ook het aandeel elektrisch in het totale leasepark hoger. Dat klom van 21 procent eind 2022 naar 26,5 procent eind 2023. De elektrificatie van bestelwagens kreeg eveneens een boost. Van de nieuwe lease bestelwagens was 17 procent een EV en binnen alle lease bestelwagens ligt dit aandeel nu op een kleine 7 procent.

Zorgen

Desondanks zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s. ‘Nieuwe elektrische auto’s blijven relatief duur. In 2026 vervalt de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Voor zakelijke rijders geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. Gezien de prijsverschillen tussen EV’s en brandstofauto’s zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen’, concludeert VNA.