5 vragen aan Dirk Gaasbeek | Van Gent Lease: ‘Het overnemen van restwaarderisico’s is ons bestaansrecht’

5 vragen • Dirk Gaasbeek is sinds 1 februari de nieuwe directeur/eigenaar van Van Gent Lease. De leasemaatschappij is vanaf 2021 merkonafhankelijk voor zakelijke klanten. Gaasbeek ziet genoeg uitdagingen, maar vindt het vooral belangrijk om zijn ‘winning team’ niet te veel te veranderen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Na een carrière bij Leaseplan Nederland en energiebedrijf Groendus, is Dirk Gaasbeek sinds 1 februari de nieuwe directeur/eigenaar van Van Gent Lease. (Foto: Van Gent Lease)

Vandaag (10 april 2024) werd duidelijk dat het demissionaire kabinet van plan is de korting op de wegenbelasting voor EV’s te verlengen tot 2031. Gaasbeek is in maart geïnterviewd, en zijn antwoorden zijn daarom gebaseerd op het scenario dat EV’s vanaf 2025 niet langer zijn vrijgesteld voor wegenbelasting.

Hoe gaan jullie om met de elektrificatie?

“Wij hebben een flink wagenpark en laten een stevige CO2-voetafdruk achter. Gelukkig zijn veel argumenten om niet te elektrificeren de afgelopen jaren weggenomen door fabrikanten. Maar er zijn ook bewegingen die de elektrificatie niet makkelijker maken. Denk aan de introductie van wegenbelasting en bpm voor elektrische auto’s vanaf 2025. Dit vraagt van ons om daar weer creatieve oplossingen voor te vinden.”

Hoe beïnvloedt de overheid de vraag naar EV’s?

“Elektrische auto’s worden hard geraakt door de wegenbelasting. We mogen volgend jaar eerst wennen aan 25 procent van het normale tarief en vanaf 2026 betaal je dan het volledige tarief. Het niet toepassen van een gewichtscorrectie zou ik onterecht vinden. De EV komt dan op een te grote afstand te staan van auto’s met een verbrandingsmotor. Dat gaan we merken in de verkoopcijfers.”

Hoe groot is het EV-restwaardeprobleem bij jullie?

“Wij worden minder hard getroffen. Wij staan namelijk op de schouders van Autobedrijf Van Gent, dat zijn allemaal Toyota-dealerschappen. Van daaruit is Van Gent Lease ook ontstaan. Het zal dan ook niemand verbazen dat wij in ons wagenpark relatief gezien meer Toyota’s hebben dan andere universele leasemaatschappijen. Dat zijn vooral auto’s met hybridetechniek.”

Is er dit jaar ook meer vraag naar bestelwagens?

“We hebben gezien dat het in 2023 is aangetrokken ten opzichte van 2022. En daar gaan we ongetwijfeld dit jaar nog veel meer van zien, vooral door het wegvallen van de bpm-vrijstelling in 2025. De urgentie zal toenemen om snel een bedrijfswagen te  bemachtigen die is vrijgesteld van bpm. Hierdoor worden bestellingen van 2025 naar voren gehaald. Wij verwachten dat 2025 door deze effecten minder spectaculair worden voor bestelwagens dan dit jaar.”

Waar zie jij uitdagingen en wat ga je anders doen?

“Natuurlijk hebben we uitdagingen met de restwaardes van onze EV’s. Maar juist het overnemen van de restwaarderisico’s is ons bestaansrecht. Ook realiseer ik me dat persoonlijke dienstverlening ons heeft gebracht waar we nu staan. Wij hebben geen groei- of rendementsdoelstellingen die ongezonde keuzes afdwingen. Dat merken onze klanten, en daardoor blijven ze loyaal. Waar anderen het vaak anders willen doen als ze in een functie zijn gestart, doe ik dat juist niet. Never change a winning team.”

• BPM-verandering

Door het wegvallen van de bpm-vrijstelling worden nieuwe dieselbestelbussen vanaf 2025 gemiddeld genomen 50 procent duurder, stelt Indicata. Ondernemers doen er alles aan om in 2024 nog een nieuwe fossiele bestelwagen aan te schaffen, leasemaatschappijen vernieuwen snel contracten om de bpm te omzeilen en handelaren zien de prijzen van nieuw en gebruikt stijgen naar ongekende hoogtes. Lees het complete verhaal op Fleet & Mobility.

Meer lezen over 5 vragen en Van Gent Lease

5 vragen aan Dirk Gaasbeek | Van Gent Lease: ‘Het overnemen van restwaarderisico’s is ons bestaansrecht’ | Fleet&Mobility

5 vragen aan Dirk Gaasbeek | Van Gent Lease: ‘Het overnemen van restwaarderisico’s is ons bestaansrecht’

5 vragen • Dirk Gaasbeek is sinds 1 februari de nieuwe directeur/eigenaar van Van Gent Lease. De leasemaatschappij is vanaf 2021 merkonafhankelijk voor zakelijke klanten. Gaasbeek ziet genoeg uitdagingen, maar vindt het vooral belangrijk om zijn ‘winning team’ niet te veel te veranderen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Na een carrière bij Leaseplan Nederland en energiebedrijf Groendus, is Dirk Gaasbeek sinds 1 februari de nieuwe directeur/eigenaar van Van Gent Lease. (Foto: Van Gent Lease)

Vandaag (10 april 2024) werd duidelijk dat het demissionaire kabinet van plan is de korting op de wegenbelasting voor EV’s te verlengen tot 2031. Gaasbeek is in maart geïnterviewd, en zijn antwoorden zijn daarom gebaseerd op het scenario dat EV’s vanaf 2025 niet langer zijn vrijgesteld voor wegenbelasting.

Hoe gaan jullie om met de elektrificatie?

“Wij hebben een flink wagenpark en laten een stevige CO2-voetafdruk achter. Gelukkig zijn veel argumenten om niet te elektrificeren de afgelopen jaren weggenomen door fabrikanten. Maar er zijn ook bewegingen die de elektrificatie niet makkelijker maken. Denk aan de introductie van wegenbelasting en bpm voor elektrische auto’s vanaf 2025. Dit vraagt van ons om daar weer creatieve oplossingen voor te vinden.”

Hoe beïnvloedt de overheid de vraag naar EV’s?

“Elektrische auto’s worden hard geraakt door de wegenbelasting. We mogen volgend jaar eerst wennen aan 25 procent van het normale tarief en vanaf 2026 betaal je dan het volledige tarief. Het niet toepassen van een gewichtscorrectie zou ik onterecht vinden. De EV komt dan op een te grote afstand te staan van auto’s met een verbrandingsmotor. Dat gaan we merken in de verkoopcijfers.”

Hoe groot is het EV-restwaardeprobleem bij jullie?

“Wij worden minder hard getroffen. Wij staan namelijk op de schouders van Autobedrijf Van Gent, dat zijn allemaal Toyota-dealerschappen. Van daaruit is Van Gent Lease ook ontstaan. Het zal dan ook niemand verbazen dat wij in ons wagenpark relatief gezien meer Toyota’s hebben dan andere universele leasemaatschappijen. Dat zijn vooral auto’s met hybridetechniek.”

Is er dit jaar ook meer vraag naar bestelwagens?

“We hebben gezien dat het in 2023 is aangetrokken ten opzichte van 2022. En daar gaan we ongetwijfeld dit jaar nog veel meer van zien, vooral door het wegvallen van de bpm-vrijstelling in 2025. De urgentie zal toenemen om snel een bedrijfswagen te  bemachtigen die is vrijgesteld van bpm. Hierdoor worden bestellingen van 2025 naar voren gehaald. Wij verwachten dat 2025 door deze effecten minder spectaculair worden voor bestelwagens dan dit jaar.”

Waar zie jij uitdagingen en wat ga je anders doen?

“Natuurlijk hebben we uitdagingen met de restwaardes van onze EV’s. Maar juist het overnemen van de restwaarderisico’s is ons bestaansrecht. Ook realiseer ik me dat persoonlijke dienstverlening ons heeft gebracht waar we nu staan. Wij hebben geen groei- of rendementsdoelstellingen die ongezonde keuzes afdwingen. Dat merken onze klanten, en daardoor blijven ze loyaal. Waar anderen het vaak anders willen doen als ze in een functie zijn gestart, doe ik dat juist niet. Never change a winning team.”

• BPM-verandering

Door het wegvallen van de bpm-vrijstelling worden nieuwe dieselbestelbussen vanaf 2025 gemiddeld genomen 50 procent duurder, stelt Indicata. Ondernemers doen er alles aan om in 2024 nog een nieuwe fossiele bestelwagen aan te schaffen, leasemaatschappijen vernieuwen snel contracten om de bpm te omzeilen en handelaren zien de prijzen van nieuw en gebruikt stijgen naar ongekende hoogtes. Lees het complete verhaal op Fleet & Mobility.

Meer lezen over 5 vragen en Van Gent Lease