5 vragen aan Dirk Gaasbeek | Van Gent Lease: ‘Het overnemen van restwaarderisico’s is ons bestaansrecht’
Vandaag (10 april 2024) werd duidelijk dat het demissionaire kabinet van plan is de korting op de wegenbelasting voor EV’s te verlengen tot 2031. Gaasbeek is in maart geïnterviewd, en zijn antwoorden zijn daarom gebaseerd op het scenario dat EV’s vanaf 2025 niet langer zijn vrijgesteld voor wegenbelasting.
Hoe gaan jullie om met de elektrificatie?
“Wij hebben een flink wagenpark en laten een stevige CO2-voetafdruk achter. Gelukkig zijn veel argumenten om niet te elektrificeren de afgelopen jaren weggenomen door fabrikanten. Maar er zijn ook bewegingen die de elektrificatie niet makkelijker maken. Denk aan de introductie van wegenbelasting en bpm voor elektrische auto’s vanaf 2025. Dit vraagt van ons om daar weer creatieve oplossingen voor te vinden.”
Hoe beïnvloedt de overheid de vraag naar EV’s?
“Elektrische auto’s worden hard geraakt door de wegenbelasting. We mogen volgend jaar eerst wennen aan 25 procent van het normale tarief en vanaf 2026 betaal je dan het volledige tarief. Het niet toepassen van een gewichtscorrectie zou ik onterecht vinden. De EV komt dan op een te grote afstand te staan van auto’s met een verbrandingsmotor. Dat gaan we merken in de verkoopcijfers.”
Hoe groot is het EV-restwaardeprobleem bij jullie?
“Wij worden minder hard getroffen. Wij staan namelijk op de schouders van Autobedrijf Van Gent, dat zijn allemaal Toyota-dealerschappen. Van daaruit is Van Gent Lease ook ontstaan. Het zal dan ook niemand verbazen dat wij in ons wagenpark relatief gezien meer Toyota’s hebben dan andere universele leasemaatschappijen. Dat zijn vooral auto’s met hybridetechniek.”
Is er dit jaar ook meer vraag naar bestelwagens?
“We hebben gezien dat het in 2023 is aangetrokken ten opzichte van 2022. En daar gaan we ongetwijfeld dit jaar nog veel meer van zien, vooral door het wegvallen van de bpm-vrijstelling in 2025. De urgentie zal toenemen om snel een bedrijfswagen te bemachtigen die is vrijgesteld van bpm. Hierdoor worden bestellingen van 2025 naar voren gehaald. Wij verwachten dat 2025 door deze effecten minder spectaculair worden voor bestelwagens dan dit jaar.”
Waar zie jij uitdagingen en wat ga je anders doen?
“Natuurlijk hebben we uitdagingen met de restwaardes van onze EV’s. Maar juist het overnemen van de restwaarderisico’s is ons bestaansrecht. Ook realiseer ik me dat persoonlijke dienstverlening ons heeft gebracht waar we nu staan. Wij hebben geen groei- of rendementsdoelstellingen die ongezonde keuzes afdwingen. Dat merken onze klanten, en daardoor blijven ze loyaal. Waar anderen het vaak anders willen doen als ze in een functie zijn gestart, doe ik dat juist niet. Never change a winning team.”