‘Kwart EV-rijders had zonder eigen laadpaal niet gekozen voor elektrische auto’

Laadpaal • De mogelijkheid om te kunnen laden met zelfopgewekte stroom van zonnepanelen weegt zwaar mee in de overweging.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De lader van Easee is beschikbaar in vijf kleuren en wordt verkocht tegen een adviesprijs van 849 euro inclusief btw.
(foto: Easee)

Ruim vier op de tien EV-rijders met een laadpaal thuis waren niet elektrisch gaan rijden als thuisladen niet mogelijk was geweest. Dat blijkt uit een onderzoek van energiebedrijf Zonneplan onder 1.819 elektrische rijders. Eigenaren van zonnepanelen zijn nog uitgesprokener.

Een op de dertien ondervraagden zegt met zekerheid te kunnen stellen dat zij zonder laadpaal niet elektrisch zouden zijn gaan rijden. Nog eens ruim een derde zegt dat ze dat ‘waarschijnlijk’ niet gedaan zouden hebben. Daartegenover staat dat ruim een kwart ook zonder laadpaal ‘waarschijnlijk’ alsnog voor een EV gekozen had. Een kleine tien procent is daar zelfs zeker van, terwijl een vijfde van de ondervraagden er niet over uit is.

Zonnepanelen

De mogelijkheid om te kunnen laden met zelfopgewekte stroom van zonnepanelen weegt nog zwaarder, zo blijkt uit het onderzoek van Zonneplan. 28 procent van de ondervraagde EV-rijders met eigen laadpaal noemt dit als belangrijkste voordeel. Daarna volgen gemak, de zekerheid van een eigen laadplek en lagere kosten.

Elektrische rijders zonder eigen laadpaal kijken hier anders naar. Als zij thuis zouden kunnen laden, dan zouden zij de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van dynamische tarieven als voornaamste pluspunt zien. Laden op eigen zonnestroom en lagere kosten komen daarna.

Zonneplan concludeert dat EV-rijders die nu aangewezen zijn op publieke laadpunten hier weinig praktisch nadeel van ervaren. Slechts een kwart van de ‘straatladers’ noemt gemak of de zekerheid van een eigen laadplek als grootste voordeel van een eigen laadpaal aan huis. Overigens erkennen zowel EV-rijders met als zonder eigen laadpaal wel het grote kostenvoordeel hiervan ten opzichte van openbaar laden.

Eigenaren en aanbieders van laadpalen spelen steeds meer met de tarieven. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen. Lees hier een analyse van Fleet & Mobility. 

‘Kwart EV-rijders had zonder eigen laadpaal niet gekozen voor elektrische auto’ | Fleet&Mobility

‘Kwart EV-rijders had zonder eigen laadpaal niet gekozen voor elektrische auto’

Laadpaal • De mogelijkheid om te kunnen laden met zelfopgewekte stroom van zonnepanelen weegt zwaar mee in de overweging.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De lader van Easee is beschikbaar in vijf kleuren en wordt verkocht tegen een adviesprijs van 849 euro inclusief btw.
(foto: Easee)

Ruim vier op de tien EV-rijders met een laadpaal thuis waren niet elektrisch gaan rijden als thuisladen niet mogelijk was geweest. Dat blijkt uit een onderzoek van energiebedrijf Zonneplan onder 1.819 elektrische rijders. Eigenaren van zonnepanelen zijn nog uitgesprokener.

Een op de dertien ondervraagden zegt met zekerheid te kunnen stellen dat zij zonder laadpaal niet elektrisch zouden zijn gaan rijden. Nog eens ruim een derde zegt dat ze dat ‘waarschijnlijk’ niet gedaan zouden hebben. Daartegenover staat dat ruim een kwart ook zonder laadpaal ‘waarschijnlijk’ alsnog voor een EV gekozen had. Een kleine tien procent is daar zelfs zeker van, terwijl een vijfde van de ondervraagden er niet over uit is.

Zonnepanelen

De mogelijkheid om te kunnen laden met zelfopgewekte stroom van zonnepanelen weegt nog zwaarder, zo blijkt uit het onderzoek van Zonneplan. 28 procent van de ondervraagde EV-rijders met eigen laadpaal noemt dit als belangrijkste voordeel. Daarna volgen gemak, de zekerheid van een eigen laadplek en lagere kosten.

Elektrische rijders zonder eigen laadpaal kijken hier anders naar. Als zij thuis zouden kunnen laden, dan zouden zij de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van dynamische tarieven als voornaamste pluspunt zien. Laden op eigen zonnestroom en lagere kosten komen daarna.

Zonneplan concludeert dat EV-rijders die nu aangewezen zijn op publieke laadpunten hier weinig praktisch nadeel van ervaren. Slechts een kwart van de ‘straatladers’ noemt gemak of de zekerheid van een eigen laadplek als grootste voordeel van een eigen laadpaal aan huis. Overigens erkennen zowel EV-rijders met als zonder eigen laadpaal wel het grote kostenvoordeel hiervan ten opzichte van openbaar laden.

Eigenaren en aanbieders van laadpalen spelen steeds meer met de tarieven. De toch al ingewikkelde laadpalenmarkt wordt de komende periode alleen maar complexer, zo voorspellen deskundigen. Lees hier een analyse van Fleet & Mobility.