Allego verhoogt laadtarief met 0,25 euro per uur om laadpaalklevers te weren
“Wij horen van EV-rijders en gemeenten dat alle laders regelmatig onnodig bezet gehouden worden”, zegt Sander Sommer, managing director Allego Benelux. “Auto’s die na het laden soms uren en dagen vasthangen aan de laders. Om de zogenoemde laadpaalklevers te motiveren om de auto te verzetten nadat deze is volgeladen, roepen wij het connectietarief in het leven.”
Blokkeertarief
In de laadpaalmarkt zijn de laadpaalklevers gesprek van de dag. Shell liet eerder weten dat zij een ‘blokkeertarief‘ introduceren voor AC-laders van EVBox en Road. Na vier uur laden, rekent Shell een toeslag die kan oplopen tot maximaal 12 euro. Deze verhoging staat los van het tarief op de laadpaal, en geldt enkel voor gebruikers van de laadpas van Shell.
Volgens Sommer was een blokkeertarief voor Allego geen optie. “Het is avg-technisch ingewikkeld om een progressief tarief in te voeren. En als je het tarief alleen bij volgeladen auto’s doet, dan passen mensen hun laadsnelheid aan zodat de auto niet volkomt. Dan los je het probleem ook niet op.”
“Het is treurig maar de mensen die graag een beschikbare laadpaal willen, zijn zeker bereid om wat extra te betalen om te kunnen laden.”
Concessies
Het tarief geldt voorlopig alleen voor de AC-laders van Allego in de vrije markt. Met de laadpalen in de concessiegebieden is al een prijsafspraak met de gemeenten die niet aangepast kan worden. Allego onderzoekt momenteel of ze ook een dergelijk connectietarief bij de snelladers gaat invoeren.
Allego heeft in totaal ruim 34 duizend Europese (13 duizend in Nederland) laadpalen. Als Allego in iedere situatie het extra tarief zou kunnen rekenen (is nu alleen in Nederland), dan zou het bij een 100 procent bezetting jaarlijks maximaal 75 miljoen euro extra kunnen bijschrijven. Volgens Sommer is het echter niet bedoeld als verdienmodel. Extra opbrengsten zullen geïnvesteerd worden in het netwerk. “Maar veel liever nog hadden we deze maatregel niet hoeven in te voeren.”