SEBA-loket opent dinsdag 23 april

SEBA • 2024 is het laatste jaar voor de SEBA. Het totale budget van 30 miljoen euro is dit jaar al minder dan in 2023.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Het loket voor de Subsidie Emissievrije Bedrijfsauto’s (SEBA) opent op dinsdag 23 april om 7.00 uur. Dit heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) deze week aangekondigd op de eigen website. Er kan dit jaar 30 miljoen euro aan subsidie worden aangevraagd. Het loket is open tot en met 26 december, tenzij het budget eerder op is.

Via de SEBA kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s. Ondernemers kunnen gebruik maken van een aankoopsubsidie van maximaal 5.000 euro per e-besteller. Voor grote ondernemingen (meer dan 250 werknemers én een jaaromzet van minstens 50 miljoen euro) bedraagt de subsidie 7 procent van de netto catalogusprijs. Voor middelgrote ondernemingen (maximaal 250 werknemers én een jaaromzet van hoogstens 50 miljoen euro) geldt een subsidiepercentage van 10 procent en kleine onderneming profiteren van een subsidiepercentage van 12 procent. Het SEBA-potje is overigens niet van toepassing op bedrijfsauto’s die voor het aanvraagmoment al in het RDW-kentekenregister staan.

Het budget van 30 miljoen euro is minder dan in 2023, toen de rijksoverheid 33 miljoen euro aan subsidie beschikbaar stelde. Vorig jaar was de SEBA-pot op 9 oktober leeg.

De afgelopen jaren opende de rijksoverheid het SEBA-loket al in de eerste maanden van het jaar, maar vanwege de Tweede Kamerverkiezingen in november 2023 werd de opening voor dit jaar uitgesteld. De begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024 werd later dan gebruikelijk behandeld. De RvO verwacht de eerste toekenningen halverwege mei.

Laatste jaar

2024 is het laatste jaar van de SEBA. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat, CDA) meldde vorig jaar aan de Tweede Kamer dat de regeling per 2025 komt te vervallen. Dan komt ook de bpm-vrijstelling voor  ondernemers van fossiele bestelauto’s te vervallen. Door het wegvallen van de bpm-vrijstelling worden nieuwe dieselbestelbussen vanaf 2025 gemiddeld genomen 50 procent duurder, zo stelde Indicata eerder. Het gevolg is een ‘madness’ op de bestelautomarkt, zo analyseerde Fleet & Mobility eerder dit jaar.

Uit de laatste RDC-cijfers blijkt dat er momenteel ruim 1,1 miljoen bestelwagens in Nederland geregistreerd staan. Iets meer dan 27 duizend van deze bestellers zijn volledig elektrisch.

De SEBA is niet de enige RvO-subsidie die vanaf 1 januari 2025 komt te vervallen. Ook de aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s is er volgend jaar niet meer. Deze subsidieregeling voor e-occasions wordt opgeheven vanwege de mrb-korting voor elektrische auto’s.

Meer lezen over SEBA

SEBA-loket opent dinsdag 23 april | Fleet&Mobility

SEBA-loket opent dinsdag 23 april

SEBA • 2024 is het laatste jaar voor de SEBA. Het totale budget van 30 miljoen euro is dit jaar al minder dan in 2023.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Het loket voor de Subsidie Emissievrije Bedrijfsauto’s (SEBA) opent op dinsdag 23 april om 7.00 uur. Dit heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) deze week aangekondigd op de eigen website. Er kan dit jaar 30 miljoen euro aan subsidie worden aangevraagd. Het loket is open tot en met 26 december, tenzij het budget eerder op is.

Via de SEBA kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s. Ondernemers kunnen gebruik maken van een aankoopsubsidie van maximaal 5.000 euro per e-besteller. Voor grote ondernemingen (meer dan 250 werknemers én een jaaromzet van minstens 50 miljoen euro) bedraagt de subsidie 7 procent van de netto catalogusprijs. Voor middelgrote ondernemingen (maximaal 250 werknemers én een jaaromzet van hoogstens 50 miljoen euro) geldt een subsidiepercentage van 10 procent en kleine onderneming profiteren van een subsidiepercentage van 12 procent. Het SEBA-potje is overigens niet van toepassing op bedrijfsauto’s die voor het aanvraagmoment al in het RDW-kentekenregister staan.

Het budget van 30 miljoen euro is minder dan in 2023, toen de rijksoverheid 33 miljoen euro aan subsidie beschikbaar stelde. Vorig jaar was de SEBA-pot op 9 oktober leeg.

De afgelopen jaren opende de rijksoverheid het SEBA-loket al in de eerste maanden van het jaar, maar vanwege de Tweede Kamerverkiezingen in november 2023 werd de opening voor dit jaar uitgesteld. De begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024 werd later dan gebruikelijk behandeld. De RvO verwacht de eerste toekenningen halverwege mei.

Laatste jaar

2024 is het laatste jaar van de SEBA. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat, CDA) meldde vorig jaar aan de Tweede Kamer dat de regeling per 2025 komt te vervallen. Dan komt ook de bpm-vrijstelling voor  ondernemers van fossiele bestelauto’s te vervallen. Door het wegvallen van de bpm-vrijstelling worden nieuwe dieselbestelbussen vanaf 2025 gemiddeld genomen 50 procent duurder, zo stelde Indicata eerder. Het gevolg is een ‘madness’ op de bestelautomarkt, zo analyseerde Fleet & Mobility eerder dit jaar.

Uit de laatste RDC-cijfers blijkt dat er momenteel ruim 1,1 miljoen bestelwagens in Nederland geregistreerd staan. Iets meer dan 27 duizend van deze bestellers zijn volledig elektrisch.

De SEBA is niet de enige RvO-subsidie die vanaf 1 januari 2025 komt te vervallen. Ook de aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s is er volgend jaar niet meer. Deze subsidieregeling voor e-occasions wordt opgeheven vanwege de mrb-korting voor elektrische auto’s.

Meer lezen over SEBA