Meerlanden gaat emissieloos afval inzamelen met elektrische Scania

Scania • Het afvalinzamel- en onderhoudsbedrijf schaft acht elektrische trucks aan.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Scania account manager Niels Verheij (L) overhandigt de sleutels van de nieuwe Scania BEV aan chauffeur Arie van Giesbergen. (Foto: Scania).

Afvalinzamel- en onderhoudsbedrijf Meerlanden neemt acht nieuwe elektrische Scania 25p-vrachtauto’s in gebruik om emissieloos afval in te zamelen. De eerste truck is inmiddels geleverd, de rest volgt later dit jaar. Dat meldt Scania in een persbericht.

De Scania 25P BEV is een tweeassige bakwagen die met name wordt ingezet bij de afvalinzameling bij bedrijven. Wagenparkbeheerder Ben Hogerwerf: “De chauffeur die met dit voertuig gaat rijden is zeer ervaren en staat open voor veranderingen. Veel andere chauffeurs kijken toch eerst even de kat uit de boom, maar Arie is iemand die je met zo’n elektrisch voertuig op pad kan sturen. Vanmiddag krijgt hij extra instructie door een Scania chauffeurstrainer die exact kan uitleggen hoe hij het meest efficiënt met de elektrische Scania moet rijden.”

Mobiele oplader

Het opladen van de BEV doet Meerlanden op het eigen terrein in Rijsenhout. Men beschikt hiervoor over een mobiele oplader die aan het netwerk gekoppeld kan worden. “We rijden al jaren op zelf opgewekt groengas met meer dan de helft van onze vloot. Veel van de kleinere (personen)wagens zijn al vervangen door elektrisch. Wij gaan nu voorbereidingen treffen om onze netwerkcapaciteit uit te breiden om straks de zeven extra elektrische trucks te kunnen laden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ons gehele wagenpark emissieloos wordt om zo invulling te geven aan onze doelstelling van circulariteit,” besluit Ben Hogerwerf.

Meerlanden is in 1997 ontstaan uit het samenvoegen van een aantal gemeentelijke diensten. Het bedrijf is partner van acht gemeenten en ruim 3.500 bedrijven in de regio Haarlemmermeer-Amstelland, Kennemerland en Duin- en Bollenstreek. De kernactiviteiten zijn afvalinzameling en -verwerking, beheer en onderhoud van openbare ruimte, straatreiniging, gladheidsbestrijding, groenonderhoud, marktbeheer en rioleringswerkzaamheden.

Subsidiepot

De subsidiepot voor de aanschaf van zero-emissietrucks, genaamd AanZET, is inmiddels volledig benut. Eind maart werd bekend dat er in totaal 647 aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van 46,5 miljoen euro, wat het beschikbare budget van 45 miljoen euro overschrijdt. Desondanks blijft het loket voorlopig open, aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Met de subsidieronde kunnen zo’n 600 elektrische vrachtwagens worden aangeschaft, schat de RVO. Momenteel rijden er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens. Het streven van de overheid is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 moeten dat er 16 duizend zijn en in 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Elektrische truck en Scania

Meerlanden gaat emissieloos afval inzamelen met elektrische Scania | Fleet&Mobility

Meerlanden gaat emissieloos afval inzamelen met elektrische Scania

Scania • Het afvalinzamel- en onderhoudsbedrijf schaft acht elektrische trucks aan.
Sander van Vliet Sander van Vliet
Scania account manager Niels Verheij (L) overhandigt de sleutels van de nieuwe Scania BEV aan chauffeur Arie van Giesbergen. (Foto: Scania).

Afvalinzamel- en onderhoudsbedrijf Meerlanden neemt acht nieuwe elektrische Scania 25p-vrachtauto’s in gebruik om emissieloos afval in te zamelen. De eerste truck is inmiddels geleverd, de rest volgt later dit jaar. Dat meldt Scania in een persbericht.

De Scania 25P BEV is een tweeassige bakwagen die met name wordt ingezet bij de afvalinzameling bij bedrijven. Wagenparkbeheerder Ben Hogerwerf: “De chauffeur die met dit voertuig gaat rijden is zeer ervaren en staat open voor veranderingen. Veel andere chauffeurs kijken toch eerst even de kat uit de boom, maar Arie is iemand die je met zo’n elektrisch voertuig op pad kan sturen. Vanmiddag krijgt hij extra instructie door een Scania chauffeurstrainer die exact kan uitleggen hoe hij het meest efficiënt met de elektrische Scania moet rijden.”

Mobiele oplader

Het opladen van de BEV doet Meerlanden op het eigen terrein in Rijsenhout. Men beschikt hiervoor over een mobiele oplader die aan het netwerk gekoppeld kan worden. “We rijden al jaren op zelf opgewekt groengas met meer dan de helft van onze vloot. Veel van de kleinere (personen)wagens zijn al vervangen door elektrisch. Wij gaan nu voorbereidingen treffen om onze netwerkcapaciteit uit te breiden om straks de zeven extra elektrische trucks te kunnen laden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ons gehele wagenpark emissieloos wordt om zo invulling te geven aan onze doelstelling van circulariteit,” besluit Ben Hogerwerf.

Meerlanden is in 1997 ontstaan uit het samenvoegen van een aantal gemeentelijke diensten. Het bedrijf is partner van acht gemeenten en ruim 3.500 bedrijven in de regio Haarlemmermeer-Amstelland, Kennemerland en Duin- en Bollenstreek. De kernactiviteiten zijn afvalinzameling en -verwerking, beheer en onderhoud van openbare ruimte, straatreiniging, gladheidsbestrijding, groenonderhoud, marktbeheer en rioleringswerkzaamheden.

Subsidiepot

De subsidiepot voor de aanschaf van zero-emissietrucks, genaamd AanZET, is inmiddels volledig benut. Eind maart werd bekend dat er in totaal 647 aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van 46,5 miljoen euro, wat het beschikbare budget van 45 miljoen euro overschrijdt. Desondanks blijft het loket voorlopig open, aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Met de subsidieronde kunnen zo’n 600 elektrische vrachtwagens worden aangeschaft, schat de RVO. Momenteel rijden er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens. Het streven van de overheid is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 moeten dat er 16 duizend zijn en in 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Elektrische truck en Scania