Subsidiepot voor zero-emissietrucks overschreden: loket nog steeds open

Zero-emissie • De Eerste Kamer moet het subsidiebudget nog officieel goedkeuren. Als het bedrag lager uitvalt, tegen de verwachting van de RVO in, kunnen aanvragen noodgedwongen worden afgekeurd.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Elektrische truck. (Foto: Shutterstock).

De subsidiepot voor de aanschaf van zero-emissietrucks, genaamd AanZET, is binnen twee dagen volledig benut. Woensdag zijn in totaal 647 aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van 46,5 miljoen euro, wat het beschikbare budget van 45 miljoen euro overschrijdt. Desondanks blijft het loket voorlopig open, aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

600 elektrische vrachtwagens

Transporteurs kunnen nog steeds aanvragen indienen, omdat niet alle verzoeken zijn behandeld. Mogelijk worden er aanvragen afgekeurd of teruggetrokken. ‘Zo kan er alsnog een deel van het subsidiegeld vrijkomen, ook al is de regeling overtekend. Indien er meer subsidiegeld vrijkomt dan benodigd voor de aanvragen van dag 2, dan wordt er geloot tussen de aanvragen op dag 3. De uitslag van de loting wordt op een later moment aan de aanvragers bekendgemaakt’, schrijft de RVO.

Met de subsidieronde kunnen zo’n 600 elektrische vrachtwagens worden aangeschaft, schat de RVO. Momenteel rijden er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens. Het streven van de overheid is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 moeten dat er 16 duizend zijn en in 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Subsidiepot voor zero-emissietrucks overschreden: loket nog steeds open | Fleet&Mobility

Subsidiepot voor zero-emissietrucks overschreden: loket nog steeds open

Zero-emissie • De Eerste Kamer moet het subsidiebudget nog officieel goedkeuren. Als het bedrag lager uitvalt, tegen de verwachting van de RVO in, kunnen aanvragen noodgedwongen worden afgekeurd.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Elektrische truck. (Foto: Shutterstock).

De subsidiepot voor de aanschaf van zero-emissietrucks, genaamd AanZET, is binnen twee dagen volledig benut. Woensdag zijn in totaal 647 aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van 46,5 miljoen euro, wat het beschikbare budget van 45 miljoen euro overschrijdt. Desondanks blijft het loket voorlopig open, aldus de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

600 elektrische vrachtwagens

Transporteurs kunnen nog steeds aanvragen indienen, omdat niet alle verzoeken zijn behandeld. Mogelijk worden er aanvragen afgekeurd of teruggetrokken. ‘Zo kan er alsnog een deel van het subsidiegeld vrijkomen, ook al is de regeling overtekend. Indien er meer subsidiegeld vrijkomt dan benodigd voor de aanvragen van dag 2, dan wordt er geloot tussen de aanvragen op dag 3. De uitslag van de loting wordt op een later moment aan de aanvragers bekendgemaakt’, schrijft de RVO.

Met de subsidieronde kunnen zo’n 600 elektrische vrachtwagens worden aangeschaft, schat de RVO. Momenteel rijden er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens. Het streven van de overheid is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 moeten dat er 16 duizend zijn en in 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.