RAI Vereniging: overgang naar elektrische bestelwagens verloopt traag

RAI Vereniging • De elektrificatie van Nederlandse bedrijfswagenparken verloopt traag. Dit constateert RAI Vereniging op basis van de zojuist verschenen Monitor Lichte Bedrijfswagens 2023. Zo’n 28 procent van de ondernemers is niet actief bezig met verduurzaming. Vorig jaar was dat nog 16 procent.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: RAI

Het onderzoek werd op verzoek van de RAI uitgevoerd door bureau VMS | Insight. Er werden aan 620 ondernemers vragen gesteld. Het onderzoek belicht diverse thema’s, waaronder zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) en de gevolgen van de afschaffing van de bpm-vrijstelling.

“Het onderzoek laat zien dat de transitie naar zero-emissie vrachtvervoer met name bij het kleinbedrijf nog niet leeft”, stelt Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging. “Subsidiëring van elektrische bestelwagens blijft voorlopig noodzakelijk, omdat de maatregelen die de overheid heeft genomen, zoals de invoering van ZES en het afschaffen van de bpm-vrijstelling op dieselbestelwagens niet het gewenste effect lijkt te hebben. Daarom blijft subsidiëring en stimulering noodzakelijk om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken.”

Slechts een derde van de ondernemers is volgens het onderzoek gemotiveerd om elektrische bestelwagens aan te schaffen. De rest kiest voor alternatieven, zoals het aanschaffen van nieuwe dieselbestelwagens voor eind 2024, langer gebruikmaken van huidige voertuigen, of het importeren van gebruikte dieselbestelwagens uit het buitenland. Grote wagenparkbeheerders tonen meer betrokkenheid bij duurzaam mobiliteitsbeleid dan het midden- en kleinbedrijf.

Download hier het onderzoek.

Lees hier over het Fleet Event 2023: “Pijnlijke keuzes beginnen bij jezelf”