Loket voor ontheffingen zero-emissiezones verwacht 22.000 aanvragen in 2024

Zero-emissiezones • Ondernemers moeten dit jaar in totaal 2,5 miljoen euro betalen voor ontheffingen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Het loket voor ontheffingen voor zero-emissiezones, Centraal Loket 1.0, verwacht dit jaar ongeveer 22 duizend aanvragen te ontvangen. Dit kost ondernemers in totaal 2,5 miljoen euro, aangezien de prijs voor een ontheffing kan oplopen tot 250 euro. Dit blijkt uit een wijziging van de Legesverordening van Amsterdam, meldt Nieuwsblad Transport.

Centraal Loket 1.0, dat door de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht wordt opgezet, gaat op 1 juli van start. De RDW had oorspronkelijk deze taak, maar is ‘niet op tijd klaar’. De RDW belooft het loket in november te lanceren, maar het is onzeker of die deadline gehaald wordt. Daarom nemen de vier grote gemeenten voorlopig de verantwoordelijkheid.

Zero-emissiezones

Vanaf 1 januari 2025 voeren zestien gemeenten een emissievrije zone in. Nieuwe dieselbestel- en vrachtauto’s mogen deze zones niet meer in, terwijl er een overgangsregeling is voor bestaande voertuigen. Er zijn ook ontheffingen mogelijk, bijvoorbeeld als een specifiek voertuig alleen maar met dieselmotor verkrijgbaar is of als de levertijd van een elektrische bestelbus of vrachtwagen te lang is.

De kosten voor het aanvragen van een ontheffing variëren. Een dagontheffing kost 30 euro, terwijl een ontheffing vanwege financiële onhaalbaarheid van een elektrische vrachtwagen of bestelbus 250 euro kost. Dit komt doordat er veel gegevens moeten worden aangeleverd en een externe financiële adviseur wordt ingeschakeld.

Amsterdam heft de leges namens alle deelnemende gemeenten. De bedragen zijn gebaseerd op ervaringen met ontheffingen voor milieuzones. In het wijzigingsdocument staat dat de verwachte aantallen aanvragen zijn ingeschat op basis van de impact van het toenemende aantal gemeenten met een nul-emissie zone.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Loket voor ontheffingen zero-emissiezones verwacht 22.000 aanvragen in 2024 | Fleet&Mobility

Loket voor ontheffingen zero-emissiezones verwacht 22.000 aanvragen in 2024

Zero-emissiezones • Ondernemers moeten dit jaar in totaal 2,5 miljoen euro betalen voor ontheffingen.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Het loket voor ontheffingen voor zero-emissiezones, Centraal Loket 1.0, verwacht dit jaar ongeveer 22 duizend aanvragen te ontvangen. Dit kost ondernemers in totaal 2,5 miljoen euro, aangezien de prijs voor een ontheffing kan oplopen tot 250 euro. Dit blijkt uit een wijziging van de Legesverordening van Amsterdam, meldt Nieuwsblad Transport.

Centraal Loket 1.0, dat door de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht wordt opgezet, gaat op 1 juli van start. De RDW had oorspronkelijk deze taak, maar is ‘niet op tijd klaar’. De RDW belooft het loket in november te lanceren, maar het is onzeker of die deadline gehaald wordt. Daarom nemen de vier grote gemeenten voorlopig de verantwoordelijkheid.

Zero-emissiezones

Vanaf 1 januari 2025 voeren zestien gemeenten een emissievrije zone in. Nieuwe dieselbestel- en vrachtauto’s mogen deze zones niet meer in, terwijl er een overgangsregeling is voor bestaande voertuigen. Er zijn ook ontheffingen mogelijk, bijvoorbeeld als een specifiek voertuig alleen maar met dieselmotor verkrijgbaar is of als de levertijd van een elektrische bestelbus of vrachtwagen te lang is.

De kosten voor het aanvragen van een ontheffing variëren. Een dagontheffing kost 30 euro, terwijl een ontheffing vanwege financiële onhaalbaarheid van een elektrische vrachtwagen of bestelbus 250 euro kost. Dit komt doordat er veel gegevens moeten worden aangeleverd en een externe financiële adviseur wordt ingeschakeld.

Amsterdam heft de leges namens alle deelnemende gemeenten. De bedragen zijn gebaseerd op ervaringen met ontheffingen voor milieuzones. In het wijzigingsdocument staat dat de verwachte aantallen aanvragen zijn ingeschat op basis van de impact van het toenemende aantal gemeenten met een nul-emissie zone.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.