Ede stelt invoering zero-emissiezone mogelijk uit vanwege ‘gebrek aan gebruikte EV’s’

Zero-emissiezone • De gemeenteraad van Ede zal nog voor de zomer beslissen of het uitstel definitief wordt.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

De gemeente Ede overweegt de invoering van een zero-emissiezone uit te stellen van 1 januari 2026 naar mogelijk 2030. Dit meldt het college van burgemeester en wethouders op de gemeentelijke website. Volgens het college ontbreken de randvoorwaarden voor een succesvolle en realistische invoering van de milieuzone. Een belangrijk obstakel is het gebrek aan een goede tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen.

“Een goede tweedehandsmarkt is heel erg belangrijk voor Ede, omdat het grootste gedeelte van de ondernemers in onze gemeente gewend is een tweedehands voertuig te kopen”, stelt het college. Daarnaast speelt de laadinfrastructuur een grote rol. “Hoewel in Ede veel mogelijk is op het gebied van laden, is het door het overvolle elektriciteitsnet nog niet voor iedereen mogelijk”, aldus het gemeentebestuur.

Het college geeft aan dat het onderzoek heeft laten uitvoeren naar de benodigde randvoorwaarden. Hoewel de invoering van de zero-emissiezone door had kunnen gaan, acht het college dit niet wenselijk zonder lokale maatregelen die het voor ondernemers haalbaar maken. “Dit zou betekenen dat ondernemers langer in onzekerheid zouden zitten. Door het vervallen van de overgangsfase en de invoeringsdatum te verplaatsen, geldt in Ede voor alle ondernemers hetzelfde”, stelt het college. Dit biedt volgens hen meer duidelijkheid en transparantie.

De gemeenteraad van Ede zal nog voor de zomer beslissen of het uitstel definitief wordt.

Klimaatakkoord

Ook het nieuw te vormen kabinet overweegt de invoering van zero-emissiezones uit te stellen. De invoering blijft echter de verantwoordelijkheid van de gemeenten waardoor de centrale overheid weinig kan doen om de invoering uit te stellen.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft onlangs kritiek geuit op de coalitieplannen. Volgens de VNG hebben veel bedrijven al geïnvesteerd en zich voorbereid op de invoering van zero-emissiezones. Uitstel zou daarom leiden tot onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen.

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat dertig tot veertig gemeenten in 2025 een zero-emissiezone hebben ingesteld. Momenteel staat de teller op 29. Als Ede afziet van de invoering, wordt dit aantal 28. “Het belangrijkste doel van zero-emissiezones is de CO2-uitstoot van de stadslogistiek te verlagen door elektrisch rijden te bevorderen en efficiënter transport te stimuleren. De gemeente Ede staat nog steeds volledig achter deze doelstellingen”, benadrukt het college.

Om het aantal vervoersbewegingen te verminderen, onderzoekt de gemeente de mogelijkheden voor logistieke hubs en het bundelen van bedrijfsafval.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Ede stelt invoering zero-emissiezone mogelijk uit vanwege ‘gebrek aan gebruikte EV’s’ | Fleet&Mobility

Ede stelt invoering zero-emissiezone mogelijk uit vanwege ‘gebrek aan gebruikte EV’s’

Zero-emissiezone • De gemeenteraad van Ede zal nog voor de zomer beslissen of het uitstel definitief wordt.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

De gemeente Ede overweegt de invoering van een zero-emissiezone uit te stellen van 1 januari 2026 naar mogelijk 2030. Dit meldt het college van burgemeester en wethouders op de gemeentelijke website. Volgens het college ontbreken de randvoorwaarden voor een succesvolle en realistische invoering van de milieuzone. Een belangrijk obstakel is het gebrek aan een goede tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen.

“Een goede tweedehandsmarkt is heel erg belangrijk voor Ede, omdat het grootste gedeelte van de ondernemers in onze gemeente gewend is een tweedehands voertuig te kopen”, stelt het college. Daarnaast speelt de laadinfrastructuur een grote rol. “Hoewel in Ede veel mogelijk is op het gebied van laden, is het door het overvolle elektriciteitsnet nog niet voor iedereen mogelijk”, aldus het gemeentebestuur.

Het college geeft aan dat het onderzoek heeft laten uitvoeren naar de benodigde randvoorwaarden. Hoewel de invoering van de zero-emissiezone door had kunnen gaan, acht het college dit niet wenselijk zonder lokale maatregelen die het voor ondernemers haalbaar maken. “Dit zou betekenen dat ondernemers langer in onzekerheid zouden zitten. Door het vervallen van de overgangsfase en de invoeringsdatum te verplaatsen, geldt in Ede voor alle ondernemers hetzelfde”, stelt het college. Dit biedt volgens hen meer duidelijkheid en transparantie.

De gemeenteraad van Ede zal nog voor de zomer beslissen of het uitstel definitief wordt.

Klimaatakkoord

Ook het nieuw te vormen kabinet overweegt de invoering van zero-emissiezones uit te stellen. De invoering blijft echter de verantwoordelijkheid van de gemeenten waardoor de centrale overheid weinig kan doen om de invoering uit te stellen.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft onlangs kritiek geuit op de coalitieplannen. Volgens de VNG hebben veel bedrijven al geïnvesteerd en zich voorbereid op de invoering van zero-emissiezones. Uitstel zou daarom leiden tot onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen.

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat dertig tot veertig gemeenten in 2025 een zero-emissiezone hebben ingesteld. Momenteel staat de teller op 29. Als Ede afziet van de invoering, wordt dit aantal 28. “Het belangrijkste doel van zero-emissiezones is de CO2-uitstoot van de stadslogistiek te verlagen door elektrisch rijden te bevorderen en efficiënter transport te stimuleren. De gemeente Ede staat nog steeds volledig achter deze doelstellingen”, benadrukt het college.

Om het aantal vervoersbewegingen te verminderen, onderzoekt de gemeente de mogelijkheden voor logistieke hubs en het bundelen van bedrijfsafval.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.