Kabinet onderzoekt weren koelgeneratoren uit zero-emissiezones
Het kabinet gaat onderzoeken of koelmotoren voor geconditioneerd wegvervoer ook onder de regelgeving van milieu- en zero-emissiezones kunnen vallen. Dat schrijft staatssecretaris van Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een plan van aanpak aan de Tweede Kamer.
Volgens het ministerie bedraagt de stikstofuitstoot van koelgeneratoren ongeveer een kwart van de totale stikstofuitstoot van vrachtwagens. De CO2-uitstoot van de systemen zorgt bovendien voor zo’n 6 procent van de totale vrachtwagenuitstoot.
‘Er moet onderzocht worden of er voor koelgeneratoren regels gesteld kunnen worden voor gebruik binnen ZE- en/of milieuzones’, zo schrijft Heijnen. ‘Zo kunnen enkel koelsystemen die niet of weinig bijdragen aan luchtvervuiling toegelaten worden in bepaalde gebieden.’
Elektrische koelmotoren
Ongeveer 20 procent van de Nederlandse opleggers, bakwagens en bestelauto’s is voorzien van een koelsysteem. In totaal staan er ongeveer 44 duizend koelsystemen binnen het wegtransport in Nederland geregistreerd, voor vervoer van voedingswaren, bloemen en medicijnen.
Elektrische koelmotoren, die weinig uitstoten, zijn al wel op de markt maar worden nauwelijks aangeschaft. Een groot deel van het geconditioneerde vervoer wordt om die reden aangedreven door een dieselaggregaat. Er zijn Europese eisen aan deze aggregaten, maar die zijn volgens onderzoek van TNO achterhaald. Het ministerie wil daarom dat de uitstootregels worden aangescherpt.
Heijnen is voornemens om de uitstoot van verschillende koelsystemen in kaart te brengen en rapporteert dit in de loop van 2024 terug aan de Tweede Kamer.