Grijs beheer

Laatste update:

Kabinet onderzoekt weren koelgeneratoren uit zero-emissiezones

Gekoeld transport. (Foto: Shutterstock).

Het kabinet gaat onderzoeken of koelmotoren voor geconditioneerd wegvervoer ook onder de regelgeving van milieu- en zero-emissiezones kunnen vallen. Dat schrijft staatssecretaris van Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een plan van aanpak aan de Tweede Kamer.

Volgens het ministerie bedraagt de stikstofuitstoot van koelgeneratoren ongeveer een kwart van de totale stikstofuitstoot van vrachtwagens. De CO2-uitstoot van de systemen zorgt bovendien voor zo’n 6 procent van de totale vrachtwagenuitstoot.

‘Er moet onderzocht worden of er voor koelgeneratoren regels gesteld kunnen worden voor gebruik binnen ZE- en/of milieuzones’, zo schrijft Heijnen. ‘Zo kunnen enkel koelsystemen die niet of weinig bijdragen aan luchtvervuiling toegelaten worden in bepaalde gebieden.’

Elektrische koelmotoren

Ongeveer 20 procent van de Nederlandse opleggers, bakwagens en bestelauto’s is voorzien van een koelsysteem. In totaal staan er ongeveer 44 duizend koelsystemen binnen het wegtransport in Nederland geregistreerd, voor vervoer van voedingswaren, bloemen en medicijnen.

Elektrische koelmotoren, die weinig uitstoten, zijn al wel op de markt maar worden nauwelijks aangeschaft. Een groot deel van het geconditioneerde vervoer wordt om die reden aangedreven door een dieselaggregaat. Er zijn Europese eisen aan deze aggregaten, maar die zijn volgens onderzoek van TNO achterhaald. Het ministerie wil daarom dat de uitstootregels worden aangescherpt.

Heijnen is voornemens om de uitstoot van verschillende koelsystemen in kaart te brengen en rapporteert dit in de loop van 2024 terug aan de Tweede Kamer.

Als het aan de Tweede Kamer ligt gaan de zero-emissiezones, die in veel Nederlandse steden vanaf 2025 gefaseerd in werking treden, in elk geval tot 2028 niet gelden voor kleine zelfstandigen als de bakker en de bloemist. Lees hier meer.

Kabinet onderzoekt weren koelgeneratoren uit zero-emissiezones | Fleet&Mobility

Kabinet onderzoekt weren koelgeneratoren uit zero-emissiezones

Zero-emissiezone • Het kabinet gaat onderzoeken of koelmotoren voor geconditioneerd wegvervoer ook onder de regelgeving van milieu- en zero-emissiezones kunnen vallen. Dat schrijft staatssecretaris van Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een plan van aanpak aan de Tweede Kamer.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Gekoeld transport. (Foto: Shutterstock).

Volgens het ministerie bedraagt de stikstofuitstoot van koelgeneratoren ongeveer een kwart van de totale stikstofuitstoot van vrachtwagens. De CO2-uitstoot van de systemen zorgt bovendien voor zo’n 6 procent van de totale vrachtwagenuitstoot.

‘Er moet onderzocht worden of er voor koelgeneratoren regels gesteld kunnen worden voor gebruik binnen ZE- en/of milieuzones’, zo schrijft Heijnen. ‘Zo kunnen enkel koelsystemen die niet of weinig bijdragen aan luchtvervuiling toegelaten worden in bepaalde gebieden.’

Elektrische koelmotoren

Ongeveer 20 procent van de Nederlandse opleggers, bakwagens en bestelauto’s is voorzien van een koelsysteem. In totaal staan er ongeveer 44 duizend koelsystemen binnen het wegtransport in Nederland geregistreerd, voor vervoer van voedingswaren, bloemen en medicijnen.

Elektrische koelmotoren, die weinig uitstoten, zijn al wel op de markt maar worden nauwelijks aangeschaft. Een groot deel van het geconditioneerde vervoer wordt om die reden aangedreven door een dieselaggregaat. Er zijn Europese eisen aan deze aggregaten, maar die zijn volgens onderzoek van TNO achterhaald. Het ministerie wil daarom dat de uitstootregels worden aangescherpt.

Heijnen is voornemens om de uitstoot van verschillende koelsystemen in kaart te brengen en rapporteert dit in de loop van 2024 terug aan de Tweede Kamer.

Als het aan de Tweede Kamer ligt gaan de zero-emissiezones, die in veel Nederlandse steden vanaf 2025 gefaseerd in werking treden, in elk geval tot 2028 niet gelden voor kleine zelfstandigen als de bakker en de bloemist. Lees hier meer.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.