Amsterdam breidt deelmobiliteit uit: meer scooters en bakfietsen

Deelmobiliteit • De gemeente Amsterdam biedt Check en Go Sharing een nieuwe vergunning aan om deelscooters te exploiteren. Het aantal deelscooters neemt daarmee toe tot 1.200 (+56%). Dat meldt de gemeente.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Niet alleen het aantal deelscooters neemt toe, ook mag aanbieder Baqme 750 deelbakfietsen plaatsen. Voorheen stonden er slechts 110 van zulke bakfietsen in de stad.

Volgens de gemeente is deelvervoer gemakkelijk, voordelig en goed voor de luchtkwaliteit. “En er komt parkeerruimte vrij op straat. Die ruimte gebruiken we voor voetpaden, fietspaden en groen”, zo meldt zij op haar website. De gemeente constateert dat bewoners parkeeroverlast ervaren, daarom vergroot de gemeente het aantal vaste parkeerplaatsen in het centrum en in de Pijp.

De vergunningen van Check en Go Sharing gaan in op 1 april, die van Baqme op 16 juni. Deelaanbieder Felyx, die vorig jaar nog een vergunning had, is niet langer actief in de stad.

De afgelopen twee jaar is het aantal deelauto’s, (bak)fietsen en scooters in Amsterdam gegroeid naar bijna 5 duizend. “We willen het aanbod van alle vormen van deelvervoer in de stad de komende jaren vergroten en beter spreiden over de stad. Zo wordt deelvervoer een alternatief voor het bezitten van een eigen auto”, meldde de gemeente vorig jaar al.

Amsterdam breidt deelmobiliteit uit: meer scooters en bakfietsen | Fleet&Mobility

Amsterdam breidt deelmobiliteit uit: meer scooters en bakfietsen

Deelmobiliteit • De gemeente Amsterdam biedt Check en Go Sharing een nieuwe vergunning aan om deelscooters te exploiteren. Het aantal deelscooters neemt daarmee toe tot 1.200 (+56%). Dat meldt de gemeente.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Niet alleen het aantal deelscooters neemt toe, ook mag aanbieder Baqme 750 deelbakfietsen plaatsen. Voorheen stonden er slechts 110 van zulke bakfietsen in de stad.

Volgens de gemeente is deelvervoer gemakkelijk, voordelig en goed voor de luchtkwaliteit. “En er komt parkeerruimte vrij op straat. Die ruimte gebruiken we voor voetpaden, fietspaden en groen”, zo meldt zij op haar website. De gemeente constateert dat bewoners parkeeroverlast ervaren, daarom vergroot de gemeente het aantal vaste parkeerplaatsen in het centrum en in de Pijp.

De vergunningen van Check en Go Sharing gaan in op 1 april, die van Baqme op 16 juni. Deelaanbieder Felyx, die vorig jaar nog een vergunning had, is niet langer actief in de stad.

De afgelopen twee jaar is het aantal deelauto’s, (bak)fietsen en scooters in Amsterdam gegroeid naar bijna 5 duizend. “We willen het aanbod van alle vormen van deelvervoer in de stad de komende jaren vergroten en beter spreiden over de stad. Zo wordt deelvervoer een alternatief voor het bezitten van een eigen auto”, meldde de gemeente vorig jaar al.