Indicata: restwaarden bedrijfswagens 8 tot 12 procent omhoog

Restwaarden • De restwaarden van bedrijfswagens met dieselmotor zullen als gevolg van het vervallen van de bpm-vrijstelling met 8 tot 12 procent stijgen. Dat tekent Automotive Online op na onderzoek van Indicata, de datadochter van Autorola. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(foto: ProMedia)

Indicata baseert zich daarbij onder meer op eerdere ervaringen in Oostenrijk. Ook in Oostenrijk werd de aanschaf belast door middel van een belasting (Nova). Het effect in Oostenrijk was dat nieuwe bestellers 10 procent duurder werden en gebruikte bestellers 2,5 procent. In Nederland rekent Autorola met een nieuwprijsstijging van 50 procent. Dat zal volgens het bedrijf een ‘dramatisch’ effect hebben op de nieuwverkoop van LCV-voertuigen in 2025.

Op basis van de Oostenrijkse data zou dan een stijging van 12,5 procent voor gebruikte bestellers verwacht mogen worden. “We verwachten echter dat zo’n substantiële prijsstijging mogelijk niet aantrekkelijk is voor potentiële kopers van gebruikte bedrijfsvoertuigen, wat kan leiden tot een afname van de vraag en dus het effect matigt. Daarom verwachten we een gematigde impact variërend van +8 tot +12,5 procent op de prijzen van gebruikte LCV’s in 2025”, schrijft Indicata.

Indicata: restwaarden bedrijfswagens 8 tot 12 procent omhoog | Fleet&Mobility

Indicata: restwaarden bedrijfswagens 8 tot 12 procent omhoog

Restwaarden • De restwaarden van bedrijfswagens met dieselmotor zullen als gevolg van het vervallen van de bpm-vrijstelling met 8 tot 12 procent stijgen. Dat tekent Automotive Online op na onderzoek van Indicata, de datadochter van Autorola. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(foto: ProMedia)

Indicata baseert zich daarbij onder meer op eerdere ervaringen in Oostenrijk. Ook in Oostenrijk werd de aanschaf belast door middel van een belasting (Nova). Het effect in Oostenrijk was dat nieuwe bestellers 10 procent duurder werden en gebruikte bestellers 2,5 procent. In Nederland rekent Autorola met een nieuwprijsstijging van 50 procent. Dat zal volgens het bedrijf een ‘dramatisch’ effect hebben op de nieuwverkoop van LCV-voertuigen in 2025.

Op basis van de Oostenrijkse data zou dan een stijging van 12,5 procent voor gebruikte bestellers verwacht mogen worden. “We verwachten echter dat zo’n substantiële prijsstijging mogelijk niet aantrekkelijk is voor potentiële kopers van gebruikte bedrijfsvoertuigen, wat kan leiden tot een afname van de vraag en dus het effect matigt. Daarom verwachten we een gematigde impact variërend van +8 tot +12,5 procent op de prijzen van gebruikte LCV’s in 2025”, schrijft Indicata.