Reisaftrek openbaar vervoer ‘niet doeltreffend’

Belasting • In een evaluatie concluderen de ambtenaren dat de groep die de aftrek wél gebruikt bestaat uit veelal jongere werknemers met een minimumloon.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Tienduizenden werknemers vergeten de reisaftrek openbaar vervoer te gebruiken. Dat blijkt uit een evaluatie door ambtenaren van de fiscale maatregel reisaftrek ov. De aftrekpost is ‘niet doeltreffend gezien de geringe omvang van de aftrek en het daadwerkelijke voordeel dat werknemers hebben van de aftrek in verhouding tot hun kosten’, zo luidt het oordeel in de evaluatie.

In 2022 maakten slechts 31 duizend mensen gebruik van de aftrekpost, terwijl ongeveer 60 duizend mensen er voor in aanmerking komen, volgens de berekeningen van de ambtenaren.

Minimumloon

De aftrek geldt voor werknemers die meer dan 10 kilometer naar werk reizen met openbaar vervoer zonder reiskostenvergoeding van de werkgever. De Belastingdienst rekent met vaste bedragen die afhangen van het aantal kilometers en het aantal dagen per week.

Een werknemer die één dag per week de 85 kilometer reist met de trein tussen Utrecht en Zwolle, betaalt 36 euro per dag. Jaarlijks, 45 werkweken, betaalt die werknemer 1.620 euro aan de NS. Van dat bedrag mag die werknemer 589 euro aftrekken.

In de evaluatie concluderen de ambtenaren dat de groep die de aftrek wél gebruikt bestaat uit veelal jongere werknemers met een minimumloon. Ouderen weten de aftrek minder goed te vinden. Uit de evaluatie blijkt dat het ‘niet erg aannemelijk is dat de aftrek een belangrijke rol speelt in de keuze om het openbaar vervoer vaker te gebruiken.’

Afschaffen

Het doel van de fiscale regel is het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer voor woon- werkverkeer voor werknemers die geen reiskostenvergoeding ontvangen.

Op Prinsjesdag in 2012 is voorgesteld om de regulering af te schaffen, maar Kabinet Rutte II besloot de afschaffing terug te draaien.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.