Mobiliteitshubs Burgh-Haamstede geen succes: inwoners kiezen voor auto

Mobiliteitshubs • Een pilotproject met mobiliteitshubs in Burgh-Haamstede heeft tot dusver geen succes geboekt. Sinds de start van de proef rijdt de bus niet meer rechtstreeks door het Zeeuwse dorp, maar stopt hij aan de rand bij een hub. Het resultaat: aanzienlijk minder mensen maken gebruik van de bus dan voorheen, blijkt uit een onderzoek van I&O Research, uitgevoerd in opdracht van de provincie Zeeland.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Het probleem lijkt vooral te liggen in de bereikbaarheid van de nieuwe hubhaltes. Voorheen liep 80 procent van de mensen naar de bushalte, maar na de proef is dat percentage gedaald naar slechts 44 procent. In plaats daarvan kiezen mensen vaker voor de auto of de fiets. Provinciebestuurder Harry van der Maas merkt op dat mensen die verder van een hub wonen aangeven dat het lastig is om bij de halte te komen.

Om dit probleem aan te pakken, heeft men besloten een flexibele taxi in te zetten om mensen van de oude haltes naar de hubs te brengen. Ook zijn er deelfietsen geplaatst om de reis naar de hubs te vergemakkelijken, maar volgens de respondenten worden deze niet gebruikt. Van der Maas erkent dat dit onderdeel niet goed is verlopen, omdat de fietsen slechts op één locatie kunnen worden ingeleverd, namelijk waar ze zijn opgehaald.

Snellere buslijn

Ondanks de tegenvallende resultaten ziet de provinciebestuurder ook positieve ontwikkelingen. Zo is er een snellere buslijn van Zierikzee naar Middelburg en Vlissingen, waardoor reizigers eerder op hun bestemming zijn. Daarnaast zijn bewoners langs de dorpsas blij dat de bus niet meer door de kern rijdt, wat heeft geleid tot minder trillingen en een veiligere straat.

Het hubsysteem in Burgh-Haamstede is een pilot van de provincie, die van plan is dit systeem in de rest van Zeeland toe te passen als onderdeel van het nieuwe vervoersplan dat in 2025 van start gaat. Het gemeentebestuur blijft voorlopig vasthouden aan het hubsysteem, maar later dit jaar zal worden bekeken of het nog steeds nodig is.

Mobiliteitshubs Burgh-Haamstede geen succes: inwoners kiezen voor auto | Fleet&Mobility

Mobiliteitshubs Burgh-Haamstede geen succes: inwoners kiezen voor auto

Mobiliteitshubs • Een pilotproject met mobiliteitshubs in Burgh-Haamstede heeft tot dusver geen succes geboekt. Sinds de start van de proef rijdt de bus niet meer rechtstreeks door het Zeeuwse dorp, maar stopt hij aan de rand bij een hub. Het resultaat: aanzienlijk minder mensen maken gebruik van de bus dan voorheen, blijkt uit een onderzoek van I&O Research, uitgevoerd in opdracht van de provincie Zeeland.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Het probleem lijkt vooral te liggen in de bereikbaarheid van de nieuwe hubhaltes. Voorheen liep 80 procent van de mensen naar de bushalte, maar na de proef is dat percentage gedaald naar slechts 44 procent. In plaats daarvan kiezen mensen vaker voor de auto of de fiets. Provinciebestuurder Harry van der Maas merkt op dat mensen die verder van een hub wonen aangeven dat het lastig is om bij de halte te komen.

Om dit probleem aan te pakken, heeft men besloten een flexibele taxi in te zetten om mensen van de oude haltes naar de hubs te brengen. Ook zijn er deelfietsen geplaatst om de reis naar de hubs te vergemakkelijken, maar volgens de respondenten worden deze niet gebruikt. Van der Maas erkent dat dit onderdeel niet goed is verlopen, omdat de fietsen slechts op één locatie kunnen worden ingeleverd, namelijk waar ze zijn opgehaald.

Snellere buslijn

Ondanks de tegenvallende resultaten ziet de provinciebestuurder ook positieve ontwikkelingen. Zo is er een snellere buslijn van Zierikzee naar Middelburg en Vlissingen, waardoor reizigers eerder op hun bestemming zijn. Daarnaast zijn bewoners langs de dorpsas blij dat de bus niet meer door de kern rijdt, wat heeft geleid tot minder trillingen en een veiligere straat.

Het hubsysteem in Burgh-Haamstede is een pilot van de provincie, die van plan is dit systeem in de rest van Zeeland toe te passen als onderdeel van het nieuwe vervoersplan dat in 2025 van start gaat. Het gemeentebestuur blijft voorlopig vasthouden aan het hubsysteem, maar later dit jaar zal worden bekeken of het nog steeds nodig is.