FedEx test waterstofbestelbus voor pakketbezorging in Utrecht

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: FedEx).

De bestelbus heeft een bereik van 400 kilometer en is geproduceerd door Hyvia, een joint venture van Renault Group en Plug. Het voertuig tankt bij het Greenpoint-waterstoftankstation aan de Morsebaan in Nieuwegein, even ten zuiden van Utrecht.

FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan vijf minuten zes kilogram aan waterstof kan worden bijgevuld. Dit wordt gebruikt om een elektromotor van 30 kW aan te drijven. De Renault beschikt over een lithium-ionbatterij, die oplaadt voor een elektrische reserve tijdens het rijden. De bestelwagen op waterstof wordt ingezet naast de huidige vloot van FedEx.

“Deze test biedt FedEx Express de kans om ervaring op te doen met een voertuig van dit type, om feedback van onze chauffeurs te krijgen over hun rijervaring en om eventuele voordelen of beperkingen van de technologie te ontdekken in de context van een logistieke omgeving”, licht vice president Marius Penninks van FedEx toe.

FedEx test waterstofbestelbus voor pakketbezorging in Utrecht | Fleet&Mobility

FedEx test waterstofbestelbus voor pakketbezorging in Utrecht

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: FedEx).

De bestelbus heeft een bereik van 400 kilometer en is geproduceerd door Hyvia, een joint venture van Renault Group en Plug. Het voertuig tankt bij het Greenpoint-waterstoftankstation aan de Morsebaan in Nieuwegein, even ten zuiden van Utrecht.

FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan vijf minuten zes kilogram aan waterstof kan worden bijgevuld. Dit wordt gebruikt om een elektromotor van 30 kW aan te drijven. De Renault beschikt over een lithium-ionbatterij, die oplaadt voor een elektrische reserve tijdens het rijden. De bestelwagen op waterstof wordt ingezet naast de huidige vloot van FedEx.

“Deze test biedt FedEx Express de kans om ervaring op te doen met een voertuig van dit type, om feedback van onze chauffeurs te krijgen over hun rijervaring en om eventuele voordelen of beperkingen van de technologie te ontdekken in de context van een logistieke omgeving”, licht vice president Marius Penninks van FedEx toe.