‘Kamer: Uitzondering voor kleine zelfstandigen in zero-emissiezones’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat meldt RTL Nieuws, naar aanleiding van de  behandeling van de begroting van het ministerie van Economische Zaken.

De bakker en de bloemist

Vanaf 2025 voeren zeker 29 steden in het centrum strenge milieuzones in, waar bedrijfswagens uitstootvrij moeten zijn. Zo willen die gemeenten de CO2-uitstoot in de steden verminderen. Tijdens de behandeling in de Kamer bleek dat de VVD vreest dat kleine ondernemers op kosten worden gejaagd door de maatregelen. “Een bakker of bloemist die twee jaar terug een nieuw busje heeft gekocht, zou volgend jaar niet meer het stadscentrum in mogen in sommige gemeentes”, zei VVD-Kamerlid Silvio Erkens, die pleitte voor een ontheffing voor kleine ondernemers in de eerste jaren nadat er een zero-emissiezone wordt ingesteld. Het VVD-voorstel werd gesteund door een Kamermeerderheid.

Overgangsregelingen

Minister van EZ Micky Adriaansens wees erop dat in de wetgeving al veel overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen zijn, waar kleine ondernemers gebruik van kunnen maken. Het kabinet ziet daarom geen reden voor verdere aanpassing.

Adriaansens doelt op de geleidelijke invoering. Voor diesel bestelauto’s geldt dat ze met Euro 5 tot 1 januari 2027 toegang hebben tot de zero-emissiezones. Met Euro 6 hebben ze tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezones. Vanaf 1 januari 2028 moeten alle bestelauto’s in een zero-emissiezone uitstootvrij zijn.

‘Kamer: Uitzondering voor kleine zelfstandigen in zero-emissiezones’ | Fleet&Mobility

‘Kamer: Uitzondering voor kleine zelfstandigen in zero-emissiezones’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Dat meldt RTL Nieuws, naar aanleiding van de  behandeling van de begroting van het ministerie van Economische Zaken.

De bakker en de bloemist

Vanaf 2025 voeren zeker 29 steden in het centrum strenge milieuzones in, waar bedrijfswagens uitstootvrij moeten zijn. Zo willen die gemeenten de CO2-uitstoot in de steden verminderen. Tijdens de behandeling in de Kamer bleek dat de VVD vreest dat kleine ondernemers op kosten worden gejaagd door de maatregelen. “Een bakker of bloemist die twee jaar terug een nieuw busje heeft gekocht, zou volgend jaar niet meer het stadscentrum in mogen in sommige gemeentes”, zei VVD-Kamerlid Silvio Erkens, die pleitte voor een ontheffing voor kleine ondernemers in de eerste jaren nadat er een zero-emissiezone wordt ingesteld. Het VVD-voorstel werd gesteund door een Kamermeerderheid.

Overgangsregelingen

Minister van EZ Micky Adriaansens wees erop dat in de wetgeving al veel overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen zijn, waar kleine ondernemers gebruik van kunnen maken. Het kabinet ziet daarom geen reden voor verdere aanpassing.

Adriaansens doelt op de geleidelijke invoering. Voor diesel bestelauto’s geldt dat ze met Euro 5 tot 1 januari 2027 toegang hebben tot de zero-emissiezones. Met Euro 6 hebben ze tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezones. Vanaf 1 januari 2028 moeten alle bestelauto’s in een zero-emissiezone uitstootvrij zijn.