Opvolger ov-chipkaart getest in Almere: ‘Opladen bij een automaat niet meer nodig’

ov-pas • De zogenoemde ov-pas bevat logo’s van Mastercard en Bunq.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

In Almere wordt de opvolger van de ov-chipkaart, de ov-pas, getest. Een van de voordelen, ten opzichte van de huidige ov-chipkaart, is dat de nieuwe ov-pas gebruiksvriendelijker is, zegt Bas van Weele, programmadirecteur van OVPay tegen Mobiliteit.nl.

“De pas is gekoppeld aan een account. Dat biedt voordelen voor de reiziger: saldo of producten opladen bij een automaat is niet meer nodig. Reizigers kunnen zaken als saldo laden zelf online regelen, denk dan bijvoorbeeld ook aan correctie van een gemiste uitcheck of inzien van gemaakte ritten.”

Van Weele: “Omdat de gebruiksvriendelijkheid voorop staat, wordt het gebruik ervan zo soepel en simpel mogelijk gemaakt. De proef moet duidelijk maken of de reizigers dat ook zo ervaren. En als het niet goed genoeg is, zullen we aan een oplossing moeten werken tot het goed genoeg is om de ov-pas op grote schaal te introduceren.”

Vanaf 1 januari is het eenvoudiger om ov-abonnementen aan werknemers te verstrekken die ook privé gebruikt mogen worden. De nieuwe ov-pas is ook toe te voegen aan de wallet van een mobiele telefoon.

Verouderde techniek

Van Weele hoopt dat de ov-pas nog dit jaar gefaseerd kan worden ingevoerd in Nederland. “Niet per regio, maar wel geleidelijk. Het is een enorme operatie. Er zijn ruim 14 miljoen actieve ov-chipkaarten in omloop.”

Van Weele: “Die ov-chipkaart gaat uiteindelijk verdwijnen, omdat de techniek aan vervanging toe is. Mensen met een ov-chipkaart moeten dus overstappen op het gebruik van de betaalpas of een ov-pas, maar dat kan met die aantallen natuurlijk niet van de ene op de andere dag.”

Of ook de opvolger van de ov-chipkaart straks overbodig zal worden en reizigers ook alle voordelen kunnen krijgen wanneer ze alleen nog inchecken met een betaalpas, weet Van Weele nog niet. “Op dit moment is het al mogelijk met kortingsproducten op de betaalpas te reizen. Eventuele verdere uitbreiding zal in de toekomst nader worden onderzocht.”

Zo komt de opvolger van de ov-chipkaart er uit te zien. (Foto: OVPay).
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over ov-chipkaart en ov-pas

Opvolger ov-chipkaart getest in Almere: ‘Opladen bij een automaat niet meer nodig’ | Fleet&Mobility

Opvolger ov-chipkaart getest in Almere: ‘Opladen bij een automaat niet meer nodig’

ov-pas • De zogenoemde ov-pas bevat logo’s van Mastercard en Bunq.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Shutterstock).

In Almere wordt de opvolger van de ov-chipkaart, de ov-pas, getest. Een van de voordelen, ten opzichte van de huidige ov-chipkaart, is dat de nieuwe ov-pas gebruiksvriendelijker is, zegt Bas van Weele, programmadirecteur van OVPay tegen Mobiliteit.nl.

“De pas is gekoppeld aan een account. Dat biedt voordelen voor de reiziger: saldo of producten opladen bij een automaat is niet meer nodig. Reizigers kunnen zaken als saldo laden zelf online regelen, denk dan bijvoorbeeld ook aan correctie van een gemiste uitcheck of inzien van gemaakte ritten.”

Van Weele: “Omdat de gebruiksvriendelijkheid voorop staat, wordt het gebruik ervan zo soepel en simpel mogelijk gemaakt. De proef moet duidelijk maken of de reizigers dat ook zo ervaren. En als het niet goed genoeg is, zullen we aan een oplossing moeten werken tot het goed genoeg is om de ov-pas op grote schaal te introduceren.”

Vanaf 1 januari is het eenvoudiger om ov-abonnementen aan werknemers te verstrekken die ook privé gebruikt mogen worden. De nieuwe ov-pas is ook toe te voegen aan de wallet van een mobiele telefoon.

Verouderde techniek

Van Weele hoopt dat de ov-pas nog dit jaar gefaseerd kan worden ingevoerd in Nederland. “Niet per regio, maar wel geleidelijk. Het is een enorme operatie. Er zijn ruim 14 miljoen actieve ov-chipkaarten in omloop.”

Van Weele: “Die ov-chipkaart gaat uiteindelijk verdwijnen, omdat de techniek aan vervanging toe is. Mensen met een ov-chipkaart moeten dus overstappen op het gebruik van de betaalpas of een ov-pas, maar dat kan met die aantallen natuurlijk niet van de ene op de andere dag.”

Of ook de opvolger van de ov-chipkaart straks overbodig zal worden en reizigers ook alle voordelen kunnen krijgen wanneer ze alleen nog inchecken met een betaalpas, weet Van Weele nog niet. “Op dit moment is het al mogelijk met kortingsproducten op de betaalpas te reizen. Eventuele verdere uitbreiding zal in de toekomst nader worden onderzocht.”

Zo komt de opvolger van de ov-chipkaart er uit te zien. (Foto: OVPay).
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over ov-chipkaart en ov-pas