Groot deel bedrijfswagens nog fossiel ondanks komst zero-emissiezones

Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Het overgrote deel van de nieuw aangeschafte bedrijfswagens is nog fossiel, terwijl dieselbusjes vanaf 2025 te maken krijgen met zero-emissiezones
(Foto: Shutterstock)

De hoeveelheid nieuw aangeschafte EV’s nam in de afgelopen twee jaar toe van bijna 5 naar 13 procent. Dit zal de komende jaren drastisch verder moeten groeien omdat zo’n dertig gemeenten binnenkort een ZE-zone gaan invoeren, een maatregel uit het Nationaal Klimaatakkoord. Dat betekent concreet dat vervuilende bestel- en vrachtauto’s geen toegang meer hebben tot de aangewezen gebieden, die zich hoofdzakelijk in de binnensteden concentreren. Alleen elektrische, waterstof-aangedreven en hybride voertuigen zijn daar straks toegestaan.

De G4-steden beginnen per 1 januari 2025, een invoerdatum die ook onder meer Amersfoort, Eindhoven, Maastricht, Nijmegen en Tilburg hanteren. Andere plaatsen, zoals Arnhem, Dordrecht en Ede, volgen een jaar later. Hilversum wil per 2027 een zero-emissiezone instellen.

Uitzonderingen

Bestelwagens die na 1 januari 2025 nieuw zijn aangekocht, mogen niet de ZE-zones in. Voor de bestaande vloot, dus de voor 2025 aangeschafte bedrijfswagens, komt er een ‘landelijke overgangsregeling’. Van de ruim een miljoen bestelbusjes die er nu in Nederland rondrijden, is nog maar 1,8 procent volledig elektrisch.
De toegang voor de diesel- en benzinewagens wordt de komende jaren geleidelijk afgebouwd. Zo hebben bestelauto’s die emissieklasse 6 vallen nog tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones. Wagens in klasse 5 hebben een jaar minder de tijd.
Fleetowners die bestelwagens in emissieklasse 4 of lager bezitten, hebben wel een probleem: zij krijgen geen toegang tot de aangewezen gebieden. Een uitzondering is er overigens voor oldtimers (een DET van 40 jaar of ou­der) en voor rolstoelvriendelijke voertuigen. Vanaf 1 januari 2030 moet alle stadslogistiek binnen zero-emissiezones uitstootvrij zijn.
Begin juli werd bekend dat de Tweede Kamer wil dat er ontheffingen komen voor ondernemers die vanwege een ‘zwaarwegende reden’ geen zero-emissievoertuigen kunnen kopen. Even daarvoor was er in de Amsterdamse gemeenteraad nog een verhit debat over de aanschaf van 37 dieseltrucks.

Waarschuwing

In de Telegraaf waarschuwt ING Lease vandaag (9 augustus) de fleetowners. Onder meer loodgieters en glaszetters moeten hun vloot snel aanpassen, anders lopen ze het risico niet meer bij hun klanten kunnen, aldus het dagblad.

Groot deel bedrijfswagens nog fossiel ondanks komst zero-emissiezones | Fleet&Mobility

Groot deel bedrijfswagens nog fossiel ondanks komst zero-emissiezones

Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Het overgrote deel van de nieuw aangeschafte bedrijfswagens is nog fossiel, terwijl dieselbusjes vanaf 2025 te maken krijgen met zero-emissiezones
(Foto: Shutterstock)

De hoeveelheid nieuw aangeschafte EV’s nam in de afgelopen twee jaar toe van bijna 5 naar 13 procent. Dit zal de komende jaren drastisch verder moeten groeien omdat zo’n dertig gemeenten binnenkort een ZE-zone gaan invoeren, een maatregel uit het Nationaal Klimaatakkoord. Dat betekent concreet dat vervuilende bestel- en vrachtauto’s geen toegang meer hebben tot de aangewezen gebieden, die zich hoofdzakelijk in de binnensteden concentreren. Alleen elektrische, waterstof-aangedreven en hybride voertuigen zijn daar straks toegestaan.

De G4-steden beginnen per 1 januari 2025, een invoerdatum die ook onder meer Amersfoort, Eindhoven, Maastricht, Nijmegen en Tilburg hanteren. Andere plaatsen, zoals Arnhem, Dordrecht en Ede, volgen een jaar later. Hilversum wil per 2027 een zero-emissiezone instellen.

Uitzonderingen

Bestelwagens die na 1 januari 2025 nieuw zijn aangekocht, mogen niet de ZE-zones in. Voor de bestaande vloot, dus de voor 2025 aangeschafte bedrijfswagens, komt er een ‘landelijke overgangsregeling’. Van de ruim een miljoen bestelbusjes die er nu in Nederland rondrijden, is nog maar 1,8 procent volledig elektrisch.
De toegang voor de diesel- en benzinewagens wordt de komende jaren geleidelijk afgebouwd. Zo hebben bestelauto’s die emissieklasse 6 vallen nog tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones. Wagens in klasse 5 hebben een jaar minder de tijd.
Fleetowners die bestelwagens in emissieklasse 4 of lager bezitten, hebben wel een probleem: zij krijgen geen toegang tot de aangewezen gebieden. Een uitzondering is er overigens voor oldtimers (een DET van 40 jaar of ou­der) en voor rolstoelvriendelijke voertuigen. Vanaf 1 januari 2030 moet alle stadslogistiek binnen zero-emissiezones uitstootvrij zijn.
Begin juli werd bekend dat de Tweede Kamer wil dat er ontheffingen komen voor ondernemers die vanwege een ‘zwaarwegende reden’ geen zero-emissievoertuigen kunnen kopen. Even daarvoor was er in de Amsterdamse gemeenteraad nog een verhit debat over de aanschaf van 37 dieseltrucks.

Waarschuwing

In de Telegraaf waarschuwt ING Lease vandaag (9 augustus) de fleetowners. Onder meer loodgieters en glaszetters moeten hun vloot snel aanpassen, anders lopen ze het risico niet meer bij hun klanten kunnen, aldus het dagblad.