Haags stadsbestuur breidt zero-emissiezone uit naar Scheveningen

Zero-emissiezones • De zero-emissiezone voor stadslogistiek in Den Haag wordt groter dan aanvankelijk gepland, zo heeft milieuwethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren) laten weten aan de Haagse gemeenteraad.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Eerder werd al bekend dat bedrijfsvoertuigen in het Haagse centrum vanaf 2025 emissievrij moeten zijn, maar nu maakt Barker wereldkundig dat hij per 1 januari 2026 de zone wil uitbreiden naar Scheveningen. Ook in noordelijke en zuidelijke richting wil het stadsbestuur de grenzen oprekken. Concreet betekent dit dat drukke verkeersaders als de Laan van Meerdervoort en het Telderstracé straks ook onder de zero-emissiezone vallen en dan niet meer toegankelijk zijn voor busjes die rijden op fossiele brandstof.

“Dit heeft grote impact, maar het moet worden gedaan om de stad schoner te maken,” legt Barker uit. “Door de invoering van de zero-emissiezone zal de kwaliteit van de lucht een stuk beter worden.”

Den Haag is hiermee een van de 29 gemeenten die busjes die rijden op fossiele brandstof stapsgewijs gaan weren uit de stadskernen, sinds de invoering van het Klimaatakkoord in 2019 de zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) gedoopt. Dat betekent concreet dat vervuilende bestel- en vrachtauto’s geen toegang meer hebben tot de aangewezen gebieden.  Alleen elektrische, waterstof-aangedreven en hybride voertuigen zijn daar straks toegestaan.

Barker is zich ervan bewust dat de uitbreiding van de ZES veel Haagse fleetowners raakt. “Dit vraagt voor ondernemers een extra inspanning. Wij willen ze daarom voldoende tijd geven en helpen om te verduurzamen.” Zo kunnen ondernemers in de Hofstad maximaal 12 dagontheffingen per voertuig per kalenderjaar aanvragen. Verder gaat Den Haag ‘ondersteuning bieden met stimuleringsregelingen en mobiliteitsadvies’. Daarnaast werkt het stadsbestuur aan uitbreiding van de laadinfrastructuur en bekijkt het de mogelijkheden voor financiële ondersteuning bij de aanschaf van emissieloze voertuigen. Ook voor kermis-, circus- en verhuiswagens kunnen mensen een ontheffing aanvragen in Den Haag.

Het is overigens niet zo dat meteen na invoering alle dieselbusjes geweerd worden uit de zero-emissiezones. Deze maatregel geldt in eerste instantie voor bestelauto’s die na 1 januari 2025 zijn geregistreerd. Voor de bestaande vloot, dus de voor 2025 aangeschafte bedrijfswagens, komt er een ‘landelijke overgangsregeling’. Per 2030 moet alle stadslogistiek er emissieloos zijn.

‘Niet netjes’

Opvallend is dat in de ‘Uitvoeringsagenda Stadslogistiek’, waarin de afspraken zijn gemaakt over de invoering van zero-emissiezones, staat dat gemeenten de omvang van de zero-emissie ‘minimaal vier jaar voor de invoering’ moeten aankondigen. De invoering voor het deel tussen de kust en de Laan van Meerdervoort is dus niet vier jaar van te voren aangekondigd.

Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, vertelt aan Fleet & Mobility dat hij de actie van de gemeente Den Haag ‘niet netjes’ vindt. De hoogleraar legt uit: “Die vier jaar, waar overigens geen juridische consequenties aan zitten, was om bedrijven de tijd te geven hun vloot aan te passen. Aan die afspraken moet je eigenlijk niet tornen. Overigens is Den Haag niet de enige gemeente die dat toch doet. Zo wil Maastricht marktkooplui tot 2030 een vrijstelling geven.”

Vlak voor de kerstvakantie meldde demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen dat er een centraal loket voor ontheffingen van zero-emissiezones komt.

Haags stadsbestuur breidt zero-emissiezone uit naar Scheveningen | Fleet&Mobility

Haags stadsbestuur breidt zero-emissiezone uit naar Scheveningen

Zero-emissiezones • De zero-emissiezone voor stadslogistiek in Den Haag wordt groter dan aanvankelijk gepland, zo heeft milieuwethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren) laten weten aan de Haagse gemeenteraad.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Eerder werd al bekend dat bedrijfsvoertuigen in het Haagse centrum vanaf 2025 emissievrij moeten zijn, maar nu maakt Barker wereldkundig dat hij per 1 januari 2026 de zone wil uitbreiden naar Scheveningen. Ook in noordelijke en zuidelijke richting wil het stadsbestuur de grenzen oprekken. Concreet betekent dit dat drukke verkeersaders als de Laan van Meerdervoort en het Telderstracé straks ook onder de zero-emissiezone vallen en dan niet meer toegankelijk zijn voor busjes die rijden op fossiele brandstof.

“Dit heeft grote impact, maar het moet worden gedaan om de stad schoner te maken,” legt Barker uit. “Door de invoering van de zero-emissiezone zal de kwaliteit van de lucht een stuk beter worden.”

Den Haag is hiermee een van de 29 gemeenten die busjes die rijden op fossiele brandstof stapsgewijs gaan weren uit de stadskernen, sinds de invoering van het Klimaatakkoord in 2019 de zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) gedoopt. Dat betekent concreet dat vervuilende bestel- en vrachtauto’s geen toegang meer hebben tot de aangewezen gebieden.  Alleen elektrische, waterstof-aangedreven en hybride voertuigen zijn daar straks toegestaan.

Barker is zich ervan bewust dat de uitbreiding van de ZES veel Haagse fleetowners raakt. “Dit vraagt voor ondernemers een extra inspanning. Wij willen ze daarom voldoende tijd geven en helpen om te verduurzamen.” Zo kunnen ondernemers in de Hofstad maximaal 12 dagontheffingen per voertuig per kalenderjaar aanvragen. Verder gaat Den Haag ‘ondersteuning bieden met stimuleringsregelingen en mobiliteitsadvies’. Daarnaast werkt het stadsbestuur aan uitbreiding van de laadinfrastructuur en bekijkt het de mogelijkheden voor financiële ondersteuning bij de aanschaf van emissieloze voertuigen. Ook voor kermis-, circus- en verhuiswagens kunnen mensen een ontheffing aanvragen in Den Haag.

Het is overigens niet zo dat meteen na invoering alle dieselbusjes geweerd worden uit de zero-emissiezones. Deze maatregel geldt in eerste instantie voor bestelauto’s die na 1 januari 2025 zijn geregistreerd. Voor de bestaande vloot, dus de voor 2025 aangeschafte bedrijfswagens, komt er een ‘landelijke overgangsregeling’. Per 2030 moet alle stadslogistiek er emissieloos zijn.

‘Niet netjes’

Opvallend is dat in de ‘Uitvoeringsagenda Stadslogistiek’, waarin de afspraken zijn gemaakt over de invoering van zero-emissiezones, staat dat gemeenten de omvang van de zero-emissie ‘minimaal vier jaar voor de invoering’ moeten aankondigen. De invoering voor het deel tussen de kust en de Laan van Meerdervoort is dus niet vier jaar van te voren aangekondigd.

Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, vertelt aan Fleet & Mobility dat hij de actie van de gemeente Den Haag ‘niet netjes’ vindt. De hoogleraar legt uit: “Die vier jaar, waar overigens geen juridische consequenties aan zitten, was om bedrijven de tijd te geven hun vloot aan te passen. Aan die afspraken moet je eigenlijk niet tornen. Overigens is Den Haag niet de enige gemeente die dat toch doet. Zo wil Maastricht marktkooplui tot 2030 een vrijstelling geven.”

Vlak voor de kerstvakantie meldde demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen dat er een centraal loket voor ontheffingen van zero-emissiezones komt.