Grip op laadkosten; kopzorgen voor de fleetmanager.

Brand story • Zakelijk rijden is mainstream geworden. De volgende uitdaging dient zich aan: Hoe houden we grip op de laadkosten?
albert jan cornelissen albert jan cornelissen
Foto: Shuttershock

Een bedrijfswagenpark dat voor meer dan 70 procent uit elektrische auto’s bestaat; het is steeds vaker de realiteit. Nederland gaat hard richting de half miljoen volledig elektrische auto’s op de weg. Ook de bedrijfsauto op grijs kenteken is steeds vaker elektrisch nu de grootste Nederlandse binnensteden emissievrije zones instellen voor alle pakketbezorgers, klusbedrijven en andere toeleveranciers.

Een woud aan laadpasaanbieders

Fleet Support, de onafhankelijke specialist in wagenparkbeheer en mobiliteit, merkt in de dagelijkse praktijk hoe hard het gaat met de elektrificatie van zakelijke wagenparken. Zeker bij nieuwe klanten rijdt minimaal 70 procent van het wagenpark op stroom. Die nieuwe, groene, realiteit brengt een compleet ander wagenparklandschap met zich mee. Eentje waarin laadpas- en laadpaalaanbieders over elkaar heen buitelen om wagenparkbeheerders te ondersteunen in hun laadbehoeften. De een profileert zich met een ‘gratis’ laadpas, de ander met scherpe kWh-tarieven. Die grote variëteit in opstartkosten, eenheidstarieven, roaming- en transactiekosten maakt het voor wagenparkbeheerders met veel auto’s uiterst lastig grip te krijgen op hun laadkosten. Er zitten veel verborgen kosten tussen.

Transactiekosten

Arie Brundel, Principal Consultant bij Fleet Support merkt dat fleetowners en hun leaserijders zich nauwelijks bewust zijn van het fenomeen transactiekosten. “Zeker bij frequente laders lopen de laadkosten flink op in verhouding tot de hoeveelheid stroom die per keer wordt geladen. De zogenaamde ‘gratis pas’ blijkt dan opeens best kostbaar. Evenmin is elke leaserijder zich bewust van het blokkeertarief of de extra aansluitvergoeding die in werking treden als een elektrische auto te lang bij een laadpaal staat. Het zijn kosten die per laadbeurt kunnen oplopen tot 12 euro. Dat tikt aan!”

Ken uw leaserijder

Fleet Support adviseert wagenparkbeheerders het laadgedrag van hun leaserijders goed in kaart te krijgen, om vervolgens het laadgedrag in lijn te brengen met de ideale laadpasaanbieder. Of vice versa. Blijkt er dat de gemiddelde leaserijder wel vijf keer op een dag kleine beetjes bijlaadt, dan is het meestal financieel slim om in zee te gaan met een aanbieder zonder (hoog) starttarief. Juist omdat leaserijders zich niet bewust zijn van hoge laadkosten, doet een simpele voorlichtingssessie rondom het laden wonderen. Ook effectief: concrete laadregels. Zorg bijvoorbeeld dat de kantoorlaadpaal maximaal 4 uur gebruikt mag worden.

Thuisladen

Een belangrijke vraag die fleetowners zich ook moeten stellen: is thuisladen wel altijd nodig? In veel gevallen is er al een prima laadvoorziening op kantoor. En is het slim om de thuislaadpaal in het leasetarief op te nemen? Een laadpaal gaat immers langer mee dan een contract van een leaseauto.

Kosten inzichtelijk maken

Fleet Support deed uitgebreid onderzoek naar laadpaalvoorzieningen- en aanbieders en de kosten die daarbij horen. Het publiceerde daarnaast recent het whitepaper ‘Van pas tot laadpaal: zo houdt u grip op de operationele kosten van uw elektrische wagenpark’. Daarin bespreekt Fleet Support 7 aandachtspunten voor wagenbeheerders die op zoek zijn naar een laadpas en laadpasaanbieder.

Grip op laadkosten; kopzorgen voor de fleetmanager. | Fleet&Mobility

Grip op laadkosten; kopzorgen voor de fleetmanager.

Brand story • Zakelijk rijden is mainstream geworden. De volgende uitdaging dient zich aan: Hoe houden we grip op de laadkosten?
albert jan cornelissen albert jan cornelissen
Foto: Shuttershock

Een bedrijfswagenpark dat voor meer dan 70 procent uit elektrische auto’s bestaat; het is steeds vaker de realiteit. Nederland gaat hard richting de half miljoen volledig elektrische auto’s op de weg. Ook de bedrijfsauto op grijs kenteken is steeds vaker elektrisch nu de grootste Nederlandse binnensteden emissievrije zones instellen voor alle pakketbezorgers, klusbedrijven en andere toeleveranciers.

Een woud aan laadpasaanbieders

Fleet Support, de onafhankelijke specialist in wagenparkbeheer en mobiliteit, merkt in de dagelijkse praktijk hoe hard het gaat met de elektrificatie van zakelijke wagenparken. Zeker bij nieuwe klanten rijdt minimaal 70 procent van het wagenpark op stroom. Die nieuwe, groene, realiteit brengt een compleet ander wagenparklandschap met zich mee. Eentje waarin laadpas- en laadpaalaanbieders over elkaar heen buitelen om wagenparkbeheerders te ondersteunen in hun laadbehoeften. De een profileert zich met een ‘gratis’ laadpas, de ander met scherpe kWh-tarieven. Die grote variëteit in opstartkosten, eenheidstarieven, roaming- en transactiekosten maakt het voor wagenparkbeheerders met veel auto’s uiterst lastig grip te krijgen op hun laadkosten. Er zitten veel verborgen kosten tussen.

Transactiekosten

Arie Brundel, Principal Consultant bij Fleet Support merkt dat fleetowners en hun leaserijders zich nauwelijks bewust zijn van het fenomeen transactiekosten. “Zeker bij frequente laders lopen de laadkosten flink op in verhouding tot de hoeveelheid stroom die per keer wordt geladen. De zogenaamde ‘gratis pas’ blijkt dan opeens best kostbaar. Evenmin is elke leaserijder zich bewust van het blokkeertarief of de extra aansluitvergoeding die in werking treden als een elektrische auto te lang bij een laadpaal staat. Het zijn kosten die per laadbeurt kunnen oplopen tot 12 euro. Dat tikt aan!”

Ken uw leaserijder

Fleet Support adviseert wagenparkbeheerders het laadgedrag van hun leaserijders goed in kaart te krijgen, om vervolgens het laadgedrag in lijn te brengen met de ideale laadpasaanbieder. Of vice versa. Blijkt er dat de gemiddelde leaserijder wel vijf keer op een dag kleine beetjes bijlaadt, dan is het meestal financieel slim om in zee te gaan met een aanbieder zonder (hoog) starttarief. Juist omdat leaserijders zich niet bewust zijn van hoge laadkosten, doet een simpele voorlichtingssessie rondom het laden wonderen. Ook effectief: concrete laadregels. Zorg bijvoorbeeld dat de kantoorlaadpaal maximaal 4 uur gebruikt mag worden.

Thuisladen

Een belangrijke vraag die fleetowners zich ook moeten stellen: is thuisladen wel altijd nodig? In veel gevallen is er al een prima laadvoorziening op kantoor. En is het slim om de thuislaadpaal in het leasetarief op te nemen? Een laadpaal gaat immers langer mee dan een contract van een leaseauto.

Kosten inzichtelijk maken

Fleet Support deed uitgebreid onderzoek naar laadpaalvoorzieningen- en aanbieders en de kosten die daarbij horen. Het publiceerde daarnaast recent het whitepaper ‘Van pas tot laadpaal: zo houdt u grip op de operationele kosten van uw elektrische wagenpark’. Daarin bespreekt Fleet Support 7 aandachtspunten voor wagenbeheerders die op zoek zijn naar een laadpas en laadpasaanbieder.