Laden •
Actueel

Laatste update:

Ook na 2027 nog laadpas te gebruiken

(Foto: Shutterstock)

Vanaf 2027 moeten laadpaalbedrijven, op basis van een nieuwe Europese richtlijn, aangeven wat het kost om de auto op te laden. Ook moeten berijders van elektrische voertuigen dan kunnen afrekenen met een gewone betaalkaart. Nu blijkt echter dat deze verplichting niet overal geldt.

De EU wil met de maatregel een einde maken aan de ondoorzichtige beprijzing van laadpalen en consumenten een alternatief bieden voor de nu gangbare laadpassen. De verplichting geldt echter alleen voor snelladers die meer dan 50kW leveren, zo valt te lezen in een samenvatting van de European Union Alternative Fuel
Infrastructure Regulation (AFIR) door de International Council of Clean Transportation (ICCT).

Bestaande snelladers op locaties langs Europese snelwegen moeten volgens de ICCT achteraf worden voorzien van een betaalkaartlezer. Dit zou in de praktijk beteken dat de elektrisch rijder alleen langs de snelweg of bij andere snellaadlocaties kan betalen met een betaalkaart. In vrijwel alle andere gevallen blijft de laadpas de enige optie.

In dezelfde richtlijn is vastgelegd dat er in 2025 elke 60 kilometer een snellaadpunt aanwezig is op de Europese snelwegen. In 2030 geldt de verplichting ook voor provinciale wegen.

Ook na 2027 nog laadpas te gebruiken | Fleet&Mobility

Ook na 2027 nog laadpas te gebruiken

Laden • Vanaf 2027 moeten laadpaalbedrijven, op basis van een nieuwe Europese richtlijn, aangeven wat het kost om de auto op te laden. Ook moeten berijders van elektrische voertuigen dan kunnen afrekenen met een gewone betaalkaart. Nu blijkt echter dat deze verplichting niet overal geldt.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De EU wil met de maatregel een einde maken aan de ondoorzichtige beprijzing van laadpalen en consumenten een alternatief bieden voor de nu gangbare laadpassen. De verplichting geldt echter alleen voor snelladers die meer dan 50kW leveren, zo valt te lezen in een samenvatting van de European Union Alternative Fuel
Infrastructure Regulation (AFIR) door de International Council of Clean Transportation (ICCT).

Bestaande snelladers op locaties langs Europese snelwegen moeten volgens de ICCT achteraf worden voorzien van een betaalkaartlezer. Dit zou in de praktijk beteken dat de elektrisch rijder alleen langs de snelweg of bij andere snellaadlocaties kan betalen met een betaalkaart. In vrijwel alle andere gevallen blijft de laadpas de enige optie.

In dezelfde richtlijn is vastgelegd dat er in 2025 elke 60 kilometer een snellaadpunt aanwezig is op de Europese snelwegen. In 2030 geldt de verplichting ook voor provinciale wegen.