BMW en Eneco leveren stroom terug aan eigen woning

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
BMW en Eneco doen proeven naar bi-directioneel laden bij huis.
BMW en Eneco doen proeven naar bi-directioneel laden bij huis. (Foto: BMW)

Uit de proef bleek dat de volgeladen batterij van de BMW i3, met netto capaciteit van 37,9 kWh, een huis twee dagen van gebruiksstroom kan voorzien (uitgaande van een gemiddeld gebruik van 11 kWh per dag. Volgens BMW en Eneco blijft er dan nog stroom over voor een korte rit. En, door op te laden als de elektriciteit relatief goedkoop is en te gebruiken als de elektriciteit duurder is, kan er op jaarbasis wel 850 euro worden bespaard met bi-directioneel laden, aldus beide partijen.

Vragen

Voor de proef leverde BMW een speciaal aangepaste BMW i3 en laadpaal, terwijl Eneco de technische installatie bij de klanten thuis testte en installeerde. 

Op dit moment doen beide partijen nog verder onderzoek naar andere vragen rondom bi-directioneel laden, zoals: Wat zijn de effecten hiervan op de autobatterij? En is de auto hierdoor toch voldoende opgeladen voor geplande ritten de volgende dag? Andere autofabrikanten, waaronder Hyundai, zijn ook druk met het testen van bi-directioneel laden.

BMW en Eneco leveren stroom terug aan eigen woning | Fleet&Mobility

BMW en Eneco leveren stroom terug aan eigen woning

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
BMW en Eneco doen proeven naar bi-directioneel laden bij huis.
BMW en Eneco doen proeven naar bi-directioneel laden bij huis. (Foto: BMW)

Uit de proef bleek dat de volgeladen batterij van de BMW i3, met netto capaciteit van 37,9 kWh, een huis twee dagen van gebruiksstroom kan voorzien (uitgaande van een gemiddeld gebruik van 11 kWh per dag. Volgens BMW en Eneco blijft er dan nog stroom over voor een korte rit. En, door op te laden als de elektriciteit relatief goedkoop is en te gebruiken als de elektriciteit duurder is, kan er op jaarbasis wel 850 euro worden bespaard met bi-directioneel laden, aldus beide partijen.

Vragen

Voor de proef leverde BMW een speciaal aangepaste BMW i3 en laadpaal, terwijl Eneco de technische installatie bij de klanten thuis testte en installeerde. 

Op dit moment doen beide partijen nog verder onderzoek naar andere vragen rondom bi-directioneel laden, zoals: Wat zijn de effecten hiervan op de autobatterij? En is de auto hierdoor toch voldoende opgeladen voor geplande ritten de volgende dag? Andere autofabrikanten, waaronder Hyundai, zijn ook druk met het testen van bi-directioneel laden.